| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Rejestracja > Dlaczego nie warto jeździć "anglikiem”?

Dlaczego nie warto jeździć "anglikiem”?

Posłowie pracują nad nowelizacją prawa drogowego w zakresie, w którym uznawane będą badania diagnostyczne przeprowadzone w UE. Oznacza to, że nie trzeba będzie wykonywać badań technicznych przed rejestracją samochodu w Polsce – o ile poprzednie badania będą ważne.

Do czasu zmiany przepisów (a to już jest jedynie kwestią czasu- ustawa została uchwalona przez sejm) zarejestrowanie samochodu dostosowanego do ruchu lewostronnego jest w praktyce niemożliwe bez kosztownej modyfikacji układu kierowniczego.

Co prawda ustawa prawo o ruchu drogowym (w obecnym stanie prawnym) nie zakazuje takiej rejestracji - wymaga jednak wcześniejszych badań technicznych. Stacje diagnostyczne natomiast (w oparciu o rozporządzenia) traktują usytuowanie kolumny kierowniczej z prawej strony jako wadę techniczną uniemożliwiającą dopuszczenie pojazdu do ruchu. Stąd "anglik” zawsze otrzyma negatywną opinię stacji diagnostycznej, która może być zmieniona dopiero po dostosowaniu samochodu do ruchu prawostronnego.

Zobacz również: Brak konieczności badań technicznych pojazdów z zagranicy

Zniesienie obowiązkowych badań technicznych i rejestracja w oparciu o badania z kraju pochodzenia spowoduje, że możliwe będzie zarejestrowanie pojazdu dostosowanego do ruchu lewostronnego.

Prowadzenie pojazdu dostosowanego do ruchu lewostronnego w ruchu prawostronnym może nastręczyć pewnych problemów. Ważne jest zaburzenie pewnych odruchów:

  • odruchy przy skręcaniu – niektórzy kierowcy mogą ulec złudzeniu ruchu lewostronnego,
  • problem ze zmianą biegu (manetka obsługiwana jest lewą ręką),
  • brak wyczucia samochodu – zwłaszcza na początku korzystania – przesunięcie kierowcy w prawo (w stosunku do samochodu standardowego) może być dezorientujące np. przy parkowaniu.

Gros dróg krajowych – to drogi jednojezdniowe – dwukierunkowe, gdzie przeciwne kierunki ruchu nie są od siebie w żaden sposób oddzielone. Manewr wyprzedzania na takiej drodze zawsze wiąże się z koniecznością wjechania na pas ruchu przeciwległego. W standardowym pojeździe- dostosowanym do ruchu prawostronnego – kierowca minimalnie "wysuwając” się zza samochód wyprzedzany jest w stanie zobaczyć czy z naprzeciwka nic nie jedzie, bądź pojazdy są w wystarczającej odległości dla wykonania manewru.

Zobacz również: Tłumaczenia dokumentów samochodowych

W przypadku "anglików” pojazd będzie musiał wysunąć się dużo dalej (mniej więcej na połowę szerokości) -w innym wypadku droga będzie zasłonięta przez pojazd wyprzedzany. Powoduje to zwiększenie niebezpieczeństwa zderzenia czołowego. W ruchu lewostronnym nie jest to problem - wyprzedza się bowiem prawą stroną.

Zarejestrowany samochód musi przechodzić badania okresowe (w terminie różnym w zależności od rodzaju pojazdu). Jeśli samochód sprowadzony z Wlk. Brytanii będzie miał w momencie rejestracji aktualne badania- zostanie zarejestrowany. Jednak, jeśli rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2003 r. nr 227 poz. 2250 z późn. zm.) nie zmieni się – samochód nie będzie ponownie dopuszczony do ruchu. Rozporządzenie stanowi bowiem, iż umieszczenie kolumny kierownicy i pedałów po prawej stronie pojazdu jest wadą uniemożliwiającą bezpieczny ruch na drodze.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

CEKOL

Producent chemii budowlanej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »