REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić auto z Niemiec?

Iwona Dobrosielska
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej zamiast kupować samochód w Polsce decydujemy się na jego kupno na terenie innego kraju Unii Europejskiej. Ze sprowadzeniem i rejestracją wiążą się dodatkowe koszty i formalności. Nie zawsze wiadomo od czego zacząć, gdzie się najpierw udać oraz jakie dokumenty będą nam potrzebne aby zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec.

Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Z uwagi na to, że najczęściej sprowadzamy auta z Niemiec, prześledzimy  właśnie tę procedurę.

REKLAMA

Formalności w Niemczech przy sprowadzaniu samochodu

Pierwsze formalności należy zacząć w miejscu zakupu samochodu, w tym przypadku w Niemczech. Na początek musimy skompletować wszystkie niezbędne dokumenty:

  1. Dwujęzyczną umowę kupna pojazdu - musi ona zawierać wyszczególnioną cenę w EURO oraz adresy sprzedawcy i nabywcy, przy czym adres nabywcy powinien być w Polsce
  2. Kartę pojazdu (Fahrzeugbrief) - znaną w Polsce jako brief - musi być dostarczona przez sprzedającego razem z pojazdem. Sprzedający powinien przekazać dwa dokumenty - tzw. duży brief - odpowiednik karty pojazdu i mały brief - odpowiednik dowodu rejestracyjnego.
  3. Zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung) - będzie razem z pojazdem lub do otrzymania już w urzędzie komunikacji, jeśli pojazd nie został wyrejestrowany wcześniej. Niektóre Landy zamiast wyrejestrowania dają w briefie tylko odpowiednią pieczątkę.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Kiedy już będziemy mieli wszystkie potrzebne dokumenty, należy udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji, gdzie powyższe dokumenty składamy i wykupujemy tablice eksportowe (z żółtym paskiem) oraz ubezpieczenie. Jeśli chodzi o koszty to 5-dniowe ubezpieczenie OC (Haftpflicht) + Tablice eksportowe (z żółtym paskiem) kosztują ok. 75 EUR, natomiast nowy brief to koszt ok. 56 EUR. Na tym kończy się pierwszy etap czynności dokonywanych poza granicą Polski. Kolejnych formalności czekają nas już w kraju.

Zobacz również: Wyrejestrowanie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formalności w Polsce po sprowadzeniu samochodu

REKLAMA

Dokonanie formalności w kraju jest znacznie łatwiejsze ze względu na to, iż nie musimy już posługiwać się obcym językiem, ponadto w razie wątpliwości możemy skontaktować się telefonicznie z odpowiednim urzędem, aby upewnić się czy informacje które posiadamy wciąż są aktualne. Na tym etapie potrzebujemy przede wszystkim: umowę kupna samochodu (fakturę itd.), potwierdzenie zapłaty akcyzy, zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub zwolnienie z niego (VAT-25), niemieckie dokumenty, czyli Fahrzeugbrief (naszym odpowiednikiem jest książka pojazdu) i Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny), zaświadczenie stwierdzające przeprowadzenie badania technicznego (z pozytywnym wynikiem) oraz tłumaczenie niemieckich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie można wykonać w cenie od ok. 25 zł za stronę i więcej, cena zależna jest od czasu oczekiwania, można je uzyskać nawet w 24h.

Kolejnym etapem jest wizyta w Urzędzie Celnym, gdzie należy złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Potrzebne nam będzie ksero briefu wyrejestrowania, przeglądu technicznego, 2 wypełnione formularze oraz dowód wpłaty wyliczonej przez Urząd Celny akcyzy. Akcyza - jeśli samochód ma pojemność do 2000 cm3 – wynosi 3,1% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia), zaś jeśli samochód ma pojemność ponad 2000 cm3 - 18,6% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia). Czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia w urzędach przedstawia się różnie: czasem są wydawane od ręki, czasem jednak należy poczekać kilka dni.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Następnie, należy się złożyć wizytę w Urzędzie Skarbowym,, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, jeśli nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać zaświadczenie z urzędu, że nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu. Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie formularza VAT-25. W US trzeba przedstawić kserokopie dokumentów, razem z ich tłumaczeniami, koniecznie opatrzonymi pieczęcią tłumacza przysięgłego.

Ostatnim etapem jest wizyta w Wydziale Komunikacji. Składamy tam następujące dokumenty:

  • wniosek ( złożony na formularzu dostępnym w każdym Wydziale Komunikacji ),
  • dowód własności pojazdu,
  • dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego UE ) lub inny dokument stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą, wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa nie będącego państwem członkowskim ),
  • tablice rejestracyjne ( w przypadku braku stosowne oświadczenie w tej sprawie ),
  • wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli jest to pojazd nowy,
  • dowód odprawy celnej przewozowej, jeżeli pojazd sprowadzony jest z państwa nie będącego państwem członkowskim, który, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami może być zastąpiony adnotacją na dowodzie własności pojazdu , określającą datę i numer dokumentu odprawy celnej przywozowej oraz nazwę organu, który dokonał odprawy celnej,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy
  • dowód wpłaty na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 500zł - dotyczy samochodów osobowych do przewozu osób. wpłaty na Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej należy dokonać na rachunek BGK III Oddz. w Warszawie, nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, dowód wpłaty winien zawierać nr VIN lub nr nadwozia, podwozia, ramy)
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jeżeli jest wymagane

Na stronach Wydziału Komunikacji w poszczególnych miastach można uzyskać szczegółowe informacje, np. jak długo potrwa załatwianie formalności czy na jakie numery kont należy dokonać wpłat lub czy dany urząd nie wymaga dodatkowych dokumentów. Z Wydziału Komunikacji dostajemy miękki dowód rejestracyjny. Musimy teraz czekać około miesiąc na wyrobienie twardego dowodu - karty pojazdu. Do odbioru twardego dowodu rejestracyjnego potrzebny będzie miękki dowód, nasz dowód osobisty, potwierdzenie opłaty OC w oryginale. Zaraz po zarejestrowaniu samochodu należy go ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej OC. Zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ważnej polisy OC.

Zobacz również: Anglika nie zarejestrujesz

Termin i sposób załatwienia

Zgodnie z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium RP w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej, powinna więc być załatwiona bez zbędnej zwłoki. W przypadku sprawy skomplikowanej, wymagającej postępowania wyjaśniającego sprawa powinna być załatwiona w terminie 30 dni. Od decyzji odmownej urzędu gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Podstawa prawna: Prawo o ruchu drogowym ustawa z dnia 20.06.1997 r. (Dz.U.z 2005 r. nr 10, poz.908)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA