REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zarejestrujesz auta z kierownicą po prawej stronie

Damian Skowron

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna toczy się spór czy przysłowiowego "anglika” czyli samochodu z kierownica po prawej stronie, będzie można zarejestrować czy też nie. Spekulacje ucina jednak Naczelny Sąd Administracyjny zakazując rejestracji auta z kierownicą położonej po prawej stronie.

Ruch lewostronny

REKLAMA

Wielka Brytania oraz Irlandia to nie jedyne państwa gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Z takim rozwiązaniem komunikacyjnym możemy spotkać się chociażby w południowo-zachodniej części Afryki, w państwach takich jak Kenia czy Zimbabwe. To samo rozwiązanie napotkamy również w Japonii, Indonezji oraz Tajlandii.

Rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie

Problem chęci rejestracji aut posiadających kierownicę z prawej strony zaczął się w momencie silnej migracji naszych rodaków do Wielkiej Brytanii. Pracujący tam Polacy zaczęli kupować samochody i przyjeżdżać nimi do kraju na stałe bądź tylko okresowo. Kiedy jednak pojawił się pomysł rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie zaczęły się pierwsze problemy.

Zobacz również: Dopuszczalna prędkość na drogach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Unii Europejskiej

O ile samochodem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii można bez problemu poruszać się po polskich drogach o tyle już jego rejestracja nie jest taka prosta. Obawy wzbudzało ustawodawstwo unijne, którego doktryna nie stała na przeszkodzie rejestracji takich aut. Jednak suchy przepis ciężko było przenieść na warunki panujące w Polsce, gdzie jak w większości państw europejskich obowiązuje ruch prawostronny. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że obecnie stosowany w Polsce zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie narusza jedną z naczelnych zasad obowiązujących w Unii czyli zasadę swobodnego przepływu towarów.

Polskie prawo

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez właściciela, który nie mógł zarejestrować auta z kierownicą po prawej stronie. Oznacza to że nie będzie można zarejestrować takiego auta. Prawdą jest, iż wyjątkowo Ministerstwo Infrastruktury może wyrazić zgodę na taką rejestrację, lecz tylko w uzasadnionych przypadkach. Gdyby przepis miał charakter bezwzględny wówczas Komisja Europejska mogła by skierować sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Ciężko jednak chyba będzie wskazać powód dla którego Ministerstwo Infrastruktury zrobiło by wyjątek dla rejestracji właśnie takiego pojazdu.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

REKLAMA

Taką zasadą kierował się Naczelny Sąd Administracyjny. Powołał on przykład wykonywania manewru wyprzedzania. Stwierdził iż podróżując samochodem z kierownicą po prawej stronie chcąc wykonać taki manewr zagrażamy nie tylko swojemu bezpieczeństwu lecz także narażamy innych uczestników drogi. I rzeczywiście tłumaczenie okazuje się być trafne. Ponieważ chcąc wyprzedzić inny samochód, musimy przeciąć linię jezdni tak aby zobaczyć czy nie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd. Niestety sama próba sprawdzenia może być katastrofalna w skutkach, ponieważ prawie całe auto będzie musiało znaleźć się na przeciwnym pasie.

Skoro ktoś chce zarejestrować pojazd z kierownicą po prawej stronie, to oznacza że ma zamiar go używać w Polsce, lub przynajmniej głównie na jej obszarze. Niestety nie wszyscy zdają się rozumieć jakie niebezpieczeństwo niesie za sobą używanie na polskich drogach samochodu który przystosowany jest do jazdy w ruchu lewostronnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA