| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Rejestracja > Jak wyrejestrować i zezłomować samochód? Poradnik

Jak wyrejestrować i zezłomować samochód? Poradnik

Aby wyrejestrować samochód należy najpierw go zezłomować. W pierwszej kolejności powinniśmy więc znaleźć stację demontażu upoważnioną przez wojewodę do wydawania zaświadczeń o przyjęciu auta do kasacji.

Ze stacją demontażu warto najpierw skontaktować się telefonicznie i dowiedzieć się, czy musimy dostarczyć auto sami czy stacja oferuje bezpłatny odbiór auta własną lawetą. Warto także dowiedzieć się, czy będziemy musieli ponieść jakieś koszty.

Zobacz również: Tłumaczenia dokumentów samochodowych

Niektóre stacje demontażu przyjmują do złomowania pojazdy kompletne przyjmują bezpłatnie, a w przypadku dostarczenia pojazdu niekompletnego wymagają dopłaty za każdy brakujący kilogram.

Za pojazd w dobrym stanie i kompletny, który został dostarczony przez właściciela na szrot we własnym zakresie, niektóre stacje są skłonne zapłacić według indywidualnej wyceny uzgodnionej z właścicielem wraka.

Jakie dokumenty musimy dostarczyć

Do skasowania pojazdu, potrzebne są dokumenty, takie jak: dowód rejestracyjny lub dokument potwierdzający dane pojazdu, np. zaświadczenie wydane przez Wydział Komunikacji w przypadku zatrzymania dowodu przez policję, lub w razie nie przerejestrowania pojazdu pokupnie (czyli gdy pojazd figuruje na poprzedniego właściciela) umowa kupnapotwierdzona w Urzędzie Skarbowym.

Jeżeli pojazd zarejestrowany jest na firmę, należy dołączyć wpis do ewidencji działalności gospodarczej, oraz upoważnienie do zezłomowania pojazdu dla osoby wyrejestrowującej pojazd w imieniu podmiotu gospodarczego. Niezbędny jest także dokument tożsamości właściciela pojazdu.

Zobacz również: Ubezpieczenie OC a kupno i sprzedaż auta

W przypadku współwłasności lub w przypadku nieobecności właściciela należy przedstawić także pisemne upoważnienie od właściciela.

Jeżeli pojazd zarejestrowany jest na firmę, należy dołączyć wpis do ewidencji działalności gospodarczej, oraz upoważnienie do zezłomowania pojazdu dla osoby wyrejestrowującej pojazd w imieniu podmiotu gospodarczego. Niezbędny jest także dokument tożsamości właściciela pojazdu.

Po przyjęciu pojazdu do kasacji właściciel otrzymuje: 

• zaświadczenie o przyjęciu pojazdu do Stacji Demontażu Pojazdów,
• unieważnienie dowodu rejestracyjnego,
• unieważnienie tablic rejestracyjnych,
• unieważnienie karty pojazdu (jeśli była wydana).

Następnie, aby wyrejestrować samochód z zaświadczeniem o przyjęciu pojazdu do kasacji i tablicami rejestracyjnymi należy w ciągu 30 dni zgłosić się do właściwego wydziału komunikacji.

Z chwilą wydania zaświadczenia o przyjęciu pojazdu na złom przestaje także obowiązywać opłata OC pojazdu, jeśli ten ją posiadał, zaś nadpłatę można wycofać.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

AchieveGlobal

Firma szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »