REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?
Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli sprawca wypadku nie ma wykupionej polisy OC nie oznacza to, że nie uzyskamy odszkodowania za szkodę, którą wyrządził. Jak w takim przypadku uzyskać odszkodowanie?

Po polskich drogach jeździ 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów

Osoba, która uczestniczyła w zdarzeniu z nieubezpieczonym kierowcą ma pełne prawo do uzyskania odszkodowania. W takiej sytuacji wypłatą świadczeń zajmie się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który w ubiegłym roku wypłacił świadczenia wysokości 155 mln zł dla 5 300 osób. Większość spraw (80 proc.) obejmowało zdarzenia spowodowane przez kierowców bez OC. Podpowiadamy, jak uzyskać należne odszkodowanie.

REKLAMA

W Polsce posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC jest obowiązkowe, jednakże nie wszyscy kierowcy decydują się na zakup polisy. Z danych zaprezentowanych przez UFG wynika, że po polskich drogach porusza się około 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów. W związku z tym ryzyko związane z udziałem w zdarzeniu, którego sprawca jest nieubezpieczony, jest spore. Niestety nie wszyscy wiedzą, jak w takiej sytuacji starać się o wypłatę odszkodowania.

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Za co należy się wypłata zadośćuczynienia?

Osobie poszkodowanej w wypadku przede wszystkim należy się wypłata zadośćuczynienia za doznane obrażenia. Wszystkie swoje roszczenia powinniśmy kierować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zgłoszenie szkody następuje poprzez dostarczenie odpowiedniej dokumentacji do dowolnego zakładu ubezpieczeniowego, który oferuje zakup polisy OC. Najlepiej jest zrobić to u ubezpieczyciela, u którego mamy wykupioną własną polisę, ponieważ pomoże to usprawnić proces likwidacyjny. Do wniosku o wypłatę odszkodowania powinniśmy dołączyć m.in. dokumentację medyczną. – Dzięki odpowiednio skompletowanej dokumentacji będziemy mogli ubiegać się o adekwatne świadczenie. Do wniosku powinniśmy dołączyć wyniki wszelkich wykonanych badań i konsultacji. Na ich podstawie zostanie określony uszczerbek na zdrowiu, który jest pomocny w ocenie rozmiaru szkody i ustaleniu wysokości należnego zadośćuczynienia – tłumaczy Edyta Szymkowiak, p.o. dyrektora departamentu dochodzenia roszczeń Centrum Odszkodowań DRB, firmy specjalizującej się w pomocy osobom poszkodowanym w uzyskaniu należnego odszkodowania. Warto pamiętać, że zadośćuczynienie nie jest jedynym świadczeniem, o które możemy się ubiegać. Mamy również prawo do zwrotu wszelkich poniesionych kosztów, takich jak: dojazd do placówek medycznych, zakup leków czy tych związanych z zabiegami rehabilitacyjnymi. – Nie wszyscy wiedzą, że osoby czynne zawodowo mogą ubiegać się również o odszkodowanie z tytułu utraconego dochodu. Takie świadczenie należy się nie tylko osobom zatrudnionym na umowę o pracę, ale także tym, które pracują na umowę o dzieło czy zlecenie. Wystarczy, że oszacują wraz z pracodawcą, ile mogliby zarobić w czasie rekonwalescencji – dodaje Edyta Szymkowiak.

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokrycie kosztów naprawy

W przypadku, gdy zniszczone zostało nasze mienie, sprawca zdarzenia ma obowiązek pokryć wszelkie koszty związane z jego naprawą. Nie każdy wie, że w przypadku uszkodzenia auta, jego właściciel ma prawo do wyboru sposobu likwidacji szkody. Może się ona odbyć w wariancie kosztorysowym lub warsztatowym. – W przypadku wyboru wariantu kosztorysowego osoba poszkodowana zgadza się na wypłatę świadczeń na podstawie kosztorysu dokonanego przez rzeczoznawcę i naprawę auta we własnych zakresie. Możemy również sami oddać samochód do warsztatu, w którym chcemy dokonać naprawy a następnie do ubezpieczyciela dostarczyć wycenę. Na tym właśnie polega wariant warsztatowy inaczej zwany rozliczeniem bezgotówkowym – wyjaśnia ekspert DRB. Dodatkowo możemy starać się o zwrot kosztów związanych z holowaniem, wynajęciem pojazdu zastępczego oraz rekompensatę za utratę wartości rynkowej samochodu.
W przypadku zniszczonego auta wszelkie roszczenia również powinniśmy kierować do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za pośrednictwem dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego oferującego zakup polisy OC. Wyjątkiem jest sytuacja, w której poszkodowany posiadał wykupioną polisę AC. W takim przypadku to właśnie z tej dobrowolnej umowy ubezpieczenia zostaną wypłacone należne świadczenia.

Wypadek lub kolizja dla osoby poszkodowanej wiąże się z koniecznością poniesienia dużych kosztów związanych z rekonwalescencją lub naprawą zniszczonego mienia. Właśnie dlatego warto pamiętać, że możemy strać się o wypłatę należnych świadczeń nawet w przypadku, gdy sprawca nie był ubezpieczony.

Źródło: Materiały Centrum Odszkodowań DRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA