REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

 BlaBlaCar.pl
– wspólne przejazdy: oszczędności i ekologia
Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy
Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy
BlaBlaCa
BlaBlaCa

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przypadku, gdy kierowca podwozi pasażerów w ramach działalności serwisu BlaBlaCar i zdarzy się kolizja, to czy pasażerowie będą mogli wnieść roszczenia wobec kierowcy? Wyjaśniamy.

Każdy kierowca, wyjeżdżając na drogę musi mieć ważne ubezpieczenie OC, które ochroni go przed koniecznością pokrycia kosztów odszkodowań wobec osób trzecich. W przypadku, gdy kierowca zabiera w podróż pasażerów, ich ewentualne roszczenia dotyczące szkód na zdrowiu lub mieniu, które powstały w wyniku zdarzenia drogowego, również będą pokryte z ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Wspólne przejazdy, np. aranżowane poprzez serwis BlaBlaCar, cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Kierowcy, wybierający się w podróż w określonym kierunku zabierają ze sobą pasażerów, z którymi dzielą się kosztami przejazdu. Osoby decydujące się na wspólne podróżowanie mogą zastanawiać się, czy ubezpieczenie OC zadziała oraz kto byłby odpowiedzialny za wypłacenie ewentualnego odszkodowania za szkody powstałe podczas nieprzewidzianych sytuacji drogowych.

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Warto pamiętać, że, gdy przejazd nie odbywa się na żądanie pasażera, lecz przy okazji podróży kierowcy, oraz gdy pasażer jedynie kontrybuuje w kosztach przejazdu, nie ma żadnego powodu do niepokoju – nie jest to bowiem świadczenie usług transportowych, które mają charakter regularny, odbywają się na określonej trasie, zgodnie z rozkładem i za które pasażer płaci ustaloną z góry cenę uwzględniającą zysk przewoźnika. W tej sytuacji kierujący pojazdem nie musi posiadać żadnych dodatkowych dokumentów, poza tymi obowiązującymi każdego kierowcę, tj. prawa jazdy, ubezpieczenia OC pojazdu oraz dowodu rejestracyjnego.

Zobacz też: Czy przepisy drogowe na drodze prywatnej nie obowiązują?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak działa ubezpieczenie OC?

REKLAMA

Ubezpieczenie OC przenosi na zakład ubezpieczeń odpowiedzialność ubezpieczonego za szkody wyrządzone podczas podróży samochodem przez kierującego pojazdem. Polisa OC chroni więc kierowcę przed roszczeniami poszkodowanych, nawet jeśli są wśród nich pasażerowie umówieni przez taki portal jak np. BlaBlaCar. Jeżeli zdarzy się wypadek, w którym zostanie poszkodowany pasażer, ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić mu odszkodowanie do wysokości sumy gwarancyjnej. Z mocy ustawy wynosi ona 5 milionów euro przy szkodzie na osobie oraz 1 milion euro przy szkodzie na mieniu.

Dla odpowiedzialności ubezpieczyciela nie ma znaczenia, czy pasażer jest autostopowiczem, którego kierowca zabrał zupełnie za darmo, czy osobą, z którą umówił się na podział kosztów.  Te dwie sytuacje różnią się natomiast zasadą ustalania odpowiedzialności kierowcy za wyrządzone szkody. Możemy mieć do czynienia z odpowiedzialnością opierającą się na zasadzie winy bądź ryzyka.

Czym różni się zasada winy od zasady ryzyka w kontekście wspólnych przejazdów?

W sytuacji, gdy kierowca podwozi kogoś z grzeczności, np. zabierając czekającego przy drodze autostopowicza, w razie ewentualnego incydentu drogowego, to pasażer musi udowodnić, że szkoda powstała z winy kierowcy. Kodeks cywilny określa taką sytuację jako zasadę winy.

REKLAMA

O zasadzie ryzyka możemy mówić wówczas, gdy kierowca zabiera pasażera w zamian za zwrot części kosztów, co z prawnego punktu widzenia nie jest już przewozem z grzeczności. Wówczas to na kierowcy spoczywa udowodnienie, że szkoda nie powstała z jego winy.

W żadnym wypadku kierowcy nie powinni mieć jednak powodu do niepokoju. Niezależnie od sposobu ustalenia odpowiedzialności ubezpieczonego, pokrywającym koszty odszkodowania na rzecz poszkodowanej osoby jest ubezpieczyciel.

Zobacz też: Nowe pozycje w taryfikatorze punktów karnych od 2017 r.

Po wypłacie odszkodowania, w kilku ściśle określonych przypadkach, ubezpieczyciel może wystąpić z regresem, czyli zażądać zwrotu kosztów od kierowcy. Taka sytuacja może mieć miejsce tylko i wyłącznie wtedy, gdy ubezpieczony kierowca:

  • wyrządził szkodę umyślnie,
  • był w stanie po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo po użyciu środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii,
  • wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa,
  • nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, za wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa,
  • zbiegł z miejsca zdarzenia, czyli oddalił się z zamiarem uniknięcia odpowiedzialności.

W pozostałych przypadkach ubezpieczyciel nie ma prawa żądać regresu od kierowcy.

- Codziennie na najpopularniejszych trasach oferowane są setki miejsc dla osób chcących podróżować, dzieląc się kosztami – mówi Michał Pawelec zarządzający serwisem BlaBlaCar w Polsce. - Mamy świadomość faktu, że część kierowców może obawiać się zabierania w podróż pasażerów, gdyż nie mają pewności, czy przy okazji zaistnienia incydentu drogowego, wciąż będą chronieni ubezpieczeniem OC. W związku z tym kluczowe jest edukowanie użytkowników wspólnych przejazdów i informowanie ich, że podczas takiego sposobu przemieszczania się ewentualne roszczenia pasażerów dotyczące szkód na zdrowiu lub mieniu, które powstały w wyniku zdarzenia drogowego, będą pokryte z ubezpieczenia OC – dodaje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA