REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?
Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że kierowcy podają nieprawdziwe dane ubezpieczycielowi po to, żeby uzyskać atrakcyjniejszą stawkę za polisę OC. Czym skończy się podanie błędnych informacji ubezpieczycielowi?

Niezgodność informacji podawanych przez klientów ze stanem faktycznym to jeden z najpoważniejszych problemów dla krajowych ubezpieczycieli. Wspomniane zjawisko najczęściej dotyczy popularnych polis komunikacyjnych (OC/AC). Trudno ukryć, że wzrost składek za OC i AC zachęca wiele osób do podawania ubezpieczycielowi fałszywych danych (np. dotyczących użytkowników samochodu). Czasem niezgodność zadeklarowanych informacji ze stanem faktycznym, bywa też skutkiem zwykłej pomyłki. Niezależnie od przyczyny wpisania nieprawidłowych danych do formularza ubezpieczeniowego, taka sytuacja może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Mechanizm karania kierowcy za nieprawdziwe informacje będzie jednak inny dla obowiązkowego ubezpieczenia OC i dobrowolnego AC.

REKLAMA

Zobacz też: Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?

Nie tylko po kolizji posiadacz wadliwego OC musi dopłacić składkę …

Na wstępie warto nadmienić, że manipulacja danymi kierowcy w ramach ubezpieczenia OC, obecnie jest trudniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Istnieje bowiem specjalna baza danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w której zakłady ubezpieczeń mogą sprawdzać historię szkód klienta (podobnie jak agenci ubezpieczeniowi). Od pewnego czasu, także kierowcy mają dostęp do dokładnej historii swoich szkód (poprzez portal internetowy UFG). „W związku z wymianą informacji dotyczących szkodowości, próby obniżenia swojej składki OC teraz koncentrują się na podawaniu bardziej doświadczonych osób jako głównych użytkowników auta albo nieprawdziwych informacji o miejscu zamieszkania klienta lub sposobie użytkowania samochodu” - uważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciele i agenci mają dostęp do bazy danych UFG, w której można sprawdzić historię szkód spowodowanych przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba zdawać sobie sprawę, że takie próby zaoszczędzenia na składce OC będą kosztowne, jeżeli ubezpieczyciel wykryje niezgodność podanych informacji ze stanem faktycznym. Według artykułu 8a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152), „jeżeli ubezpieczający nie podał zakładowi ubezpieczeń znanych sobie okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed zawarciem umowy ubezpieczenia obowiązkowego i które pociągają za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego, zakład ubezpieczeń ma prawo żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej z uwzględnieniem zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego wskutek okoliczności niepodanych do jego wiadomości”. Warto zwrócić uwagę, że ta sankcja obowiązująca od lutego 2012 roku, jest stosowana nawet wtedy, gdy wykrycie niezgodności danych ze stanem faktycznym nastąpiło przed jakąkolwiek kolizją. W takiej sytuacji, również wymagana jest odpowiednia dopłata składki. „Ustawodawca nie zdecydował się na rozwiązanie redukujące wysokość odszkodowania lub zadośćuczynienia, gdyż taka zmiana oznaczałaby faktyczną karę dla ofiary wypadku, a nie ubezpieczającego” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl

Po wykryciu niezgodności informacji podanych przez kierowcę ze stanem faktycznym, ubezpieczyciel zażąda odpowiedniej dopłaty w ramach składki OC.

Zobacz też: Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Pomniejszenie odszkodowania będzie karą za oszustwo w Autocasco

Inne polisy komunikacyjne niż OC (np. Autocasco, NNW), nie są regulowane przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ze względu na brak szczegółowych regulacji, ubezpieczyciele mają większą swobodę w karaniu kierowców za nieprawdziwe dane. Spore znaczenie ma także fakt, że odszkodowanie jest wypłacane ubezpieczającemu (osobie winnej niewłaściwego wypełnienia formularza). W związku z tym, można zastosować sankcję, która polega na proporcjonalnej obniżce należnego świadczenia. Właśnie takie rozwiązanie znajdziemy w umowach lub ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) polis Autocasco. Czasami występuje również sankcja polegająca na wypowiedzeniu umowy lub dopłacie składki. Stosuje się ją, gdy jeszcze przed wypadkiem ubezpieczyciel zidentyfikuje istotną rozbieżność pomiędzy informacjami przekazanymi przez kierowcę i stanem faktycznym.

W przypadku dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych (np. AC), posiadacz wadliwej polisy jest karany proporcjonalną obniżką należnego odszkodowania.

Warto zwrócić uwagę, że ubezpieczyciel nie może wyłączać swojej odpowiedzialności na wskutek podania jakiejkolwiek fałszywej informacji przy zakupie nieobowiązkowej polisy AC. Przeciwko takiemu rozwiązaniu wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z 21 października 2003 r. (sygn. akt I CK 168/02). Warto jednak wspomnieć, że SN pozwolił ubezpieczycielom na proporcjonalne obniżanie odszkodowania. Wyrok Sądu Najwyższego z 22 maja 2002 r. (sygn. akt I CKN 70/00) wskazuje, że obniżka świadczenia ubezpieczeniowego powinna być proporcjonalna do redukcji składki, którą ubezpieczony uzyskał na wskutek podania nieprawdziwych danych. „Zgodnie z tą zasadą, jeżeli niewłaściwe informacje podawane przez posiadacza dobrowolnej polisy komunikacyjnej skutkowały obniżką składki o 30%, ubezpieczyciel może pomniejszyć należne odszkodowanie również o 30%” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl

Zobacz też: Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE

Obniżka odszkodowania związana z podaniem niewłaściwych danych przez ubezpieczającego, powinna być proporcjonalna do wcześniejszej redukcji składki, jaka wynikała z nierzetelności lub pomyłki klienta.

 Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA