REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki OC w 2017 r. pójdą w górę?

Stawki OC w 2017 r. pójdą w górę.
Stawki OC w 2017 r. pójdą w górę.

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska zwiększy sumy gwarancyjne w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC. Czy oznacza to podwyżkę składek w 2017 r.?

Po pięciu latach sumy gwarancyjne w OC samochodowym idą w górę. Minimalna suma gwarancyjna w przypadku szkody na osobie wyniesie 1,22 mln euro na jednego poszkodowanego oraz do 6,07 mln euro na jedno zdarzenie drogowe. Jak to przełoży się na wzrost OC i jakość usług?

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska podjęła decyzję o zwiększeniu sum gwarancyjnych w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych OC – informuje Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK). Stawki zatwierdzone przez KE obowiązują od początku nowego, 2017 r.

Wzrost sum gwarancyjnych jest spory. Wcześniej wysokość minimalnych sum gwarancyjnych wynosiła w przypadku szkody na osobie 1 mln euro na jednego poszkodowanego. Od 2017 r. będzie o 220 tys. euro więcej. Podobnie rosną sumy gwarancyjne wypłacane w przypadku szkody materialnej na jednego poszkodowanego, niezależnie od ich liczby. KE zadecydowała, że kwota także wzrośnie o 220 tys. euro z 1 mln euro do 1,22 mln euro. Największy skok kwotowy nastąpił w przypadku zdarzenia drogowego. KE zdecydowała się zwiększyć wysokość sumy gwarancyjnej z 5 mln euro do 6,07 mln euro.

Zobacz też: Jaki procent średniego wynagrodzenia wydają obywatele państw UE na ubezpieczenie OC?

Sumy gwarancyjne OC rosną przez inflację

Ustanawianie minimalnych sum gwarancyjnych jest jednym z praw Komisji Europejskiej. Urzędnicy unijni dostosowują wysokość minimalnych sum gwarancyjnych na podstawie Dyrektywy 2009/103/WE ws. Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i obowiązku ubezpieczenia takiej odpowiedzialności. Zgodnie z art. 9 ust.2 do zadań KE należy waloryzowanie określonych w Dyrektywie kwot zgodnie z aktualną stopą inflacji. Unijni urzędnicy zajmują się tym raz na pięć lat. Wówczas dokonują oni przeglądu obowiązujących kwot uwzględniając zmiany, jakie w tym czasie zaszły w europejskim wskaźniku cen konsumpcyjnych, który obejmuje wszystkie państwa Wspólnoty. KE przeglądu dokonuje więc na podstawie badań przeprowadzanych przez Eurostat (Europejski Urząd Statystyczny).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

Czym są sumy gwarancyjne?

REKLAMA

Warto jednak przypomnieć, czym są sumy gwarancyjne. Są to kwoty określone w umowie ubezpieczenia. Sumy gwarancyjne stanowią górną granicę wysokości finansowej odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem. Innymi słowy, jest to maksymalna wysokość odszkodowania, które może być wypłacone z konkretnego ubezpieczenia. W przypadku ubezpieczenia komunikacyjnego OC, sumy gwarancyjne są określone przepisami prawa i nie mogą być niższe niż kwoty wskazane przez Komisję Europejską.

Jak tłumaczy Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, celem ustalonych wysokości sum gwarancyjnych jest zapewnienie sprawcy zdarzenia drogowego, że zakład ubezpieczeń uwolni go od ciężaru wypłaty świadczenia do wysokości sumy gwarancyjnej określonej w umowie ubezpieczenia.

– Poszkodowany uzyska zaś odszkodowanie lub świadczenie ubezpieczeniowe do kwoty określonej w umowie – podkreśla Wichtowski. Jego zdaniem, bardzo ważne jest także to, że dzięki sumie gwarancyjnej zakład ubezpieczeń zyskuje przewidywalność co do zobowiązań.

– Za tym idzie możliwość właściwego zarządzania powierzonymi zakładowi ubezpieczeń środkami finansowymi osób ubezpieczających – dodaje prezes PBUK.

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

Ceny polis OC w 2017 r. jeszcze podskoczą?

Niestety, wysokość sumy gwarancyjnej jest jedną z podstaw do naliczania składki polisy. Wzrost sum gwarancyjnych w przypadku polis komunikacyjnych może się więc przełożyć na wyższe składki ubezpieczeń OC. Tymczasem, kierowcy już od kilku miesięcy łapią się za głowę, bo ceny polis komunikacyjnych OC rosną jak szalone. W niektórych przypadkach za ubezpieczenie trzeba było zapłacić nawet o 50 proc. więcej. Jak zaznacza Patrycja Bolkowska, zajmująca się rynkiem ubezpieczeń w kancelarii prawnej Piotr Rapusta Sp.k., kierowcy mogą spodziewać się jeszcze wzrostu cen polis OC maksymalnie o ok. 30 proc.

– Wcześniejsze podwyżki były spowodowane głównie stratami finansowymi ubezpieczycieli wynikającymi przede wszystkim z długotrwałej wojny cenowej prowadzonej na tym rynku – mówi prawniczka. Taki stan rzeczy musiał się jednak skończyć.

Zdaniem prawniczki, wzrost sum gwarancyjnych jest jednak dobrą wiadomością.

– Poszkodowani będą mogli ubiegać się o wyższe odszkodowania, a te w naszym kraju w porównaniu do Zachodu Europy były bardzo niskie – dodaje.

Warto pamiętać, że za szkody spowodowane na terytoriach państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zakłady ubezpieczeń odpowiadają do wysokości sumy gwarancyjnej określonej przepisami danego kraju. Nie mogą być one jednak niższe niż sumy określane przez Komisję Europejską.

Wyższe składki na OC, ale lepszy poziom usług

– Podwyższenie sum gwarancyjnych oznacza większą odpowiedzialność ubezpieczycieli, a co za tym idzie, konieczność większych rezerw – mówi Łukasz Leus, ekspert ubezpieczeniowy z mfind.

To postanowienie Komisji Europejskiej wymusi wyższy standard usług. Na polskim rynku nadal zdarzają się sytuacje, w których kwoty ubezpieczenia są niewystarczające, by pokryć koszty. Podwyższenie sum gwarancyjnych z całą pewnością zapobiegnie takim przypadkom, w których sprawca po przekroczeniu sumy gwarancyjnej musiałby pokryć pozostałą część odszkodowania z własnej kieszeni.

– Ubezpieczenie będzie adekwatne, tego właśnie oczekują kierowcy – wysoka stawka, ale i wysoka jakość usług i gwarancja, że w razie wypadku jesteśmy w pełni chronieni – dodaje ekspert.

– Zmiany odczujemy już od momentu, gdy ubezpieczyciele przestaną dokładać do interesu. Jeśli ich zyski przewyższą koszty, powinna nastąpić pozytywna dla klientów „wojna na jakość usług”, w której w połączeniu z Bezpośrednią Likwidacją Szkód poszczególne firmy będą starały zatrzymać przy sobie klientów nie tylko ceną, ale jakością – wyjaśnia Łukasz Leus.

Leus potwierdza również, że wzrost stawek OC będzie rzędu kilkunastu, kilkudziesięciu procent, ale już nie będzie tak gwałtowny, jak do tej pory.

W ostatnich latach znacznie wzrosła świadomość ubezpieczeniowa Polaków. Przyczyniły się do tego liczne kancelarie, które zajmują się odszkodowaniami i w imieniu klientów walczą, by były jak najwyższe. Poszkodowani słusznie domagają się tego, co im się należy i nie są już zupełnie bezbronni wobec towarzystw ubezpieczeniowych. Wypłaty odszkodowań stale rosną. Póki co, ubezpieczyciele ponosili tu spore straty, ale większe gwarancje, wyższe stawki OC sprawią, że ten segment wróci do równowagi i dorówna do poziomu europejskiego, co jest nieuniknione, jak tłumaczą eksperci w branży.

Źródło: mfind.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA