REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?

Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?
Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółki akcyjne są dominującymi podmiotami na krajowym rynku ubezpieczeń. Kierowcy szukający polis komunikacyjnych (OC/AC), mogą się również natknąć na ofertę Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych. Tak zwane TUW-y mają bardzo podobną ofertę jak spółki ubezpieczeniowe, ale ich skala działania jest mniejsza. Nazwa „TUW” może wzbudzać konsternację i obawy wśród osób nieobeznanych z branżą ubezpieczeniową. W związku z powyższym, warto wyjaśnić podstawowe zasady działania Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych i cechy tych podmiotów, które odróżniają je od spółek ubezpieczeniowych (S.A). 

TUW-y można nazwać „ubezpieczeniowymi spółdzielniami”

REKLAMA

Obecnie na terenie Polski możliwa jest działalność ubezpieczeniowa (poza reasekuracją) w dwóch formach - zakładu ubezpieczeń jako spółki akcyjnej oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW). Podmioty funkcjonujące w tej drugiej formie, muszą posiadać nazwę uwzględniającą skrót „TUW” lub „towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych”. Po transformacji ustrojowej, pozwolono na tworzenie TUW-ów, gdyż takie organizacje mają dość bogatą historię w naszym kraju. Wystarczy wspomnieć, że organizacje oferujące ubezpieczenia wzajemne, już w XIX wieku prężnie działały na terenie Polski. 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Podmioty oferujące polisy, mogą działać w dwóch formach prawnych - spółki akcyjnej oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (tzw. TUW-u). Dodatkowo możliwe jest prowadzenie działalności w Polsce przez notyfikowanych zagranicznych ubezpieczycieli z krajów członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz oddziały ubezpieczycieli (z krajów UE/EFTA). 

Obecnie na krajowym rynku działa dziesięć TUW-ów. Osiem towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, może zaproponować polisy majątkowe (np. OC dla kierowców). Najbardziej rozpoznawalnymi TUW-ami jest: TUW TUZ  i TUW TUW. Pozostałe dwa towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych działają w segmencie polis życiowych (dział I ubezpieczeń). Warto wiedzieć, że TUW-y, podobnie jak spółki akcyjne, nie mogą jednocześnie oferować polis na życie oraz polis majątkowych.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

REKLAMA

Zgodnie z nazwą, główną cechą TUW-ów jest wzajemność. Takie podmioty można potocznie nazwać ubezpieczeniowymi spółdzielniami, ponieważ nie są one ukierunkowane na zysk i świadczą usługi dla swoich członków. Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych posiadają swój statut i muszą zostać wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Statut TUW-u jest zatwierdzany przez Komisję Nadzoru Finansowego, która później kontroluje działalność takiego podmiotu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych muszą posiadać statut zatwierdzony przez KNF i podlegają bieżącemu nadzorowi tej instytucji. Najważniejszą cechą TUW-ów jest wzajemność ubezpieczenia członków. 

Warto zwrócić uwagę, że TUW-y mogą warunkowo ubezpieczać osoby niebędące ich członkami, jeżeli statut przewiduje takie rozwiązanie. Składki od członków muszą jednak stanowić przynajmniej 90% łącznej składki zebranej przez towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych. Zgodnie z przepisami, wyróżnia się tzw. małe TUW-y, które świadczą usługi tylko dla swoich członków posiadających więzi zawodowe i przez trzy ostatnie lata zebrały mniej niż 5 mln euro/rocznie składki przypisanej brutto. Małe TUW-y podlegają mniej restrykcyjnym wymogom formalnym i prawnym.   
Niezależnie od statusu towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, jego działalność nie jest ukierunkowana na generowanie zysku.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy po spożyciu alkoholu

Nadwyżki finansowe wypracowane przez TUW, mogą skutkować lepszymi warunkami ubezpieczenia dla swoich członków (np. obniżką składki w kolejnym okresie ubezpieczenia). Decyzja o wykorzystaniu nadwyżki jest podejmowana na podstawie wyników głosowania członków. W ramach demokratycznej procedury, członkowie TUW-u decydują również o wyborze zarządu i rady nadzorczej. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Celem działania TUW-u, nie jest generowanie zysku (tak jak w przypadku ubezpieczeniowych spółek akcyjnych). Ewentualna nadwyżka finansowa z działalności TUW-u zwykle służy do poprawy warunków ubezpieczenia członków (np. obniżenia składki).

Dla kierowcy oferta TUW-u może być ciekawą alternatywa 

Z punktu widzenia kierowców poszukujących ochrony, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych mogą być realnymi konkurentami dla ubezpieczeniowych spółek akcyjnych. Polskie TUW-y oczywiście nie posiadają takiego zaplecza marketingowego, jak liderzy rynku ubezpieczeń. To jednak nie wyklucza korzystnych warunków oferty dotyczącej polis komunikacyjnych. Kierowcy nie powinni również obawiać się problemów z likwidowaniem szkód przez TUW, gdyż taki podmiot działa pod nadzorem KNF-u i Rzecznika Finansowego. 

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Osoby rozważające przystąpienie do TUW-u, przed wypełnieniem deklaracji członkowskiej, wpłaceniem wpisowego i wykupieniem udziałów, powinny przestudiować statut tej organizacji. We wspomnianym dokumencie, znajdują się wszystkie informacje o prawach i obowiązkach związanych z członkostwem. Warto pamiętać, że członkowie TUW-u czasem muszą pokryć jego stratę bilansową (np. poprzez dopłaty do składki). 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed dołączeniem do TUW-u, trzeba dokładnie przeczytać jego statut i zwrócić uwagę na obowiązki członków (np. związane z wykupieniem udziałów i pokryciem straty). Kwestie członkostwa są nieistotne dla osób, które będą korzystać z oferty TUW-u jako klienci „zewnętrzni”.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA