REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na których ubezpieczycieli kierowcy często się skarżą?

Skargi na firmy ubezpieczeniowe
Skargi na firmy ubezpieczeniowe

REKLAMA

REKLAMA

Rynek firm ubezpieczeniowych w Polsce jest naprawdę duży, dlatego o wyborze konkretnego towarzystwa decyduje m.in. opinia na jego temat. Które firmy ubezpieczeniowe są najczęściej na ustach kierowców?

Polski rynek dobrowolnych ubezpieczeń nadal jest stosunkowo słabo rozwinięty. Dlatego nie można się dziwić, że w bilansach krajowych towarzystw ubezpieczeniowych dominują obowiązkowe polisy. Wśród nich zdecydowanie najpopularniejsze są ubezpieczenia komunikacyjne OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz Autocasco pojazdów mechanicznych). Według danych KNF-u z I kw. 2016 roku, polscy kierowcy posiadają około 20,9 mln ubezpieczeń OC i 5,7 mln ubezpieczeń AC. Duża popularność polis komunikacyjnych sprawia, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) najczęściej otrzymuje skargi dotyczące właśnie takich ubezpieczeń. Najwięcej skarg napływa od klientów i petentów popularnych ubezpieczycieli. Porównanie liczby osób skarżących się na poszczególne zakłady ubezpieczeń staje się bardziej wiarygodne jeśli weźmiemy pod uwagę udział ubezpieczycieli w krajowym rynku. 

REKLAMA

Stosunkowo rzadko skarżą się klienci Compensy, Concordii oraz Warty

REKLAMA

Ciekawe dane o liczbie skarg na polisy komunikacyjne, znajdziemy w rocznym raporcie Rzecznika Finansowego (RF). Wspomniana instytucja podsumowała skargi złożone od 1 stycznia 2015 r. do 10 października 2015 r. Takie ograniczenie czasu analizy do 9 miesięcy wynika ze zmiany, która nastąpiła 11 października 2015 roku. Po przekształceniu Rzecznika Ubezpieczonych w Rzecznika Finansowego, nowy urząd zajmuje się nie tylko polisami. Z pomocy tej instytucji mogą również korzystać klienci innych podmiotów rynku finansowego (m.in. banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych oraz firm pożyczkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianie z października 2015 roku, dawny Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego i pomaga również klientom wielu innych instytucji niż zakłady ubezpieczeń. 

Dane obecnego Rzecznika Finansowego wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku najwięcej otrzymanych skarg (1551) dotyczyło PZU. Niestety raport RF nie zawiera informacji o tym, ile skarg na PZU oraz jego konkurentów, było faktycznie uzasadnionych. 

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Duża liczba skarg na PZU, oczywiście wynika z wiodącej pozycji rynkowej tego ubezpieczyciela. Udział PZU w składce z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych wynosił aż 34,96% od I kw. do III kw. 2015 r. Jeśli przeliczymy łączną liczbę skarg na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to można stwierdzić, że osoby korzystające z usług PZU wcale nie skarżą się bardzo często. W poniższym zestawieniu najgorsze wyniki uzyskały firmy Generali, Interrisk, Benefia oraz TUW Pocztowe. Najlepszą relacją udziału rynkowego i liczby skarg, od I kw. do III kw. 2015 r, cechowała się Concordia (13 skarg na 1% udziału w rynku). Dobre wyniki uzyskało też pięć innych towarzystw - Compensa, Ergo Hestia, Allianz, WARTA oraz Uniqa.

Warto nadmienić, że Rzecznik Finansowy publikuje również informacje o liczbie skarg na te towarzystwa ubezpieczeniowe, które nie zostały zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli (AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia). W przypadku takich towarzystw, nie dysponujemy jednak danymi, które pozwalałyby na policzenie relacji skarg do udziału rynkowego (patrz poniższa tabela).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe (np. AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia), nie są zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli.

Liczba oraz częstość skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe                   w 2015 r. (ubezpieczenia komunikacyjne)

Nazwa ubezpieczyciela

Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych         (od 1 stycznia 2015 r. do 10 października          2015 r.)

Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2015 r.                 do 30 września 2015 r.)

Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego

Zakłady ubezpieczeniowe zarejestrowane w Polsce

TUiR Allianz Polska

294

7,47%

 39

Aviva TU Ogólnych

85

1,38%

 61

Benefia TU

84

1,10%

 76

Compensa TU VIG

130

4,66%

 28

Concordia Polska TUW

9

0,69%

 13

STU Ergo Hestia

490

14,24%

 34

Generali TU

358

3,65%

 98

Gothaer TU

174

2,75%

 63

Interrisk TU VIG

218

2,93%

 74

Link 4 TU

199

3,03%

 66

TUW Pocztowe

26

0,29%

 90

PZU

1551

34,96%

 44

TUW TUW

102

2,29%

 45

TUZ TUW

103

1,50%

 69

Uniqa TU

128

3,42%

 37

TUiR WARTA

451

14,58%

 31

Firmy działające jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli

Ceska Pojistovna S.A. Oddział w Polsce (Proama)

451

-

-

Avanssur S.A. Oddział w Polsce (AXA Direct)

202

-

-

Liberty Seguros S.A. Oddział w Polsce (Liberty Ubezpieczenia)

106

-

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Ubezpieczonych i KNF

W razie kłopotów z OC lub AC warto złożyć reklamację i własną skargę

O możliwości złożenia własnej skargi do Rzecznika Finansowego (RF), powinna pamiętać każda osoba, która ma kłopoty z likwidacją szkody (niekoniecznie komunikacyjnej) lub realizacją umowy. Często okazuje się, że do szybkiego rozwiązania problemu wystarcza samo zainteresowanie się sprawą przez RF i wysłanie do ubezpieczyciela prośby o udostępnienie odpowiednich dokumentów. Osoby potrzebujące pomocy Rzecznika Finansowego w sprawie szkody ubezpieczeniowej lub swojej polisy, powinny jednak pamiętać, że wspomniana instytucja działa dopiero po wyczerpaniu przez klienta wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed złożeniem skargi do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wyczerpać wszystkie możliwości reklamacji u danego ubezpieczyciela.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA