REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieopłacenie plisy OC jest zagrożone wysoką karą finansową. Jest ona na tyle duża, że wiele osób zastanawia się czy można ja rozłożyć na raty. Czy istnieje taka możliwość?

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Coraz więcej polskich kierowców musi spłacać dług wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Takie zobowiązanie najczęściej wynika z kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. W 2015 r. wspomnianą karę od UFG otrzymało aż 68 915 osób (o 21,38% więcej niż rok wcześniej). Trzeba również pamiętać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pokrywa szkody spowodowane przez kierowcę nieposiadającego OC, a następnie w ramach regresu domaga się zwrotu wydatkowanych kwot. Pod koniec 2015 roku, UFG miał roszczenie regresowe do 16 172 sprawców wypadków. Takie osoby podobnie jak kierowcy ukarani za brak OC, mogą wnioskować o umorzenie części kary lub rozłożenie długu na raty. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd UFG, więc każdy wniosek musi być odpowiednio umotywowany. 

REKLAMA

Na preferencje mogą liczyć m.in. osoby w trudnej sytuacji życiowej …  

Możliwość umorzenia zobowiązań wobec UFG lub zmiany sposobu ich spłaty, wynika z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (patrz artykuł 94). Wspomniana ustawa wskazuje, że szczegółowe zasady umorzeń i ulg w spłacie określi Statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Zobacz też: Czy kierowca zapłaci odszkodowanie członkowi swojej rodziny?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo, a nie obowiązek zastosowania preferencyjnych zasad płatności kar i regresów. Każdy wniosek ukaranego kierowcy podlega indywidualnej ocenie.

Statut UFG mówi, że „zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy (o ubezpieczeniach obowiązkowych) w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Fundusz może podjąć decyzję w sprawie umorzenia opłaty w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”. Wspomniana ulga w spłacie polega na odroczeniu terminu płatności lub podziale zobowiązania na mniejsze raty. Drugi wariant jest szczególnie przydatny w przypadku roszczeń regresowych o dużej wartości. Trzeba pamiętać, że przeciętny regres Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma wartość około 11 400 zł (dane z IV kw. 2015 r.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zarząd UFG może zadecydować o całkowitym lub częściowym umorzeniu zobowiązania kierowcy, przesunięciu terminu spłaty lub podziale długu na raty.

Według statutu UFG, umorzenie zobowiązania osoby fizycznej, może nastąpić w przypadku:

  • śmierci kierowcy, który nie pozostawił żadnego majątku lub majątku podlegającego egzekucji
  • wyjątkowo trudnej sytuacji majątkowej/życiowej ukaranego (np. spowodowanej brakiem dochodów lub chorobą członka rodziny)
  • innych sytuacji wskazujących na brak zasadności egzekucji (przykład: koszty egzekucyjne będą wyższe od nałożonej kary)

Przesłanką do przesunięcia terminu spłaty lub rozbicia długu na raty, jest niemożliwość uregulowania zobowiązań według pierwotnego harmonogramu (ze względu na trudną sytuację życiową lub majątkową).

Ostateczną i niepodważalną decyzję w sprawie preferencyjnych warunków spłaty długu, podejmuje Zarząd UFG po wcześniejszym zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji ds. Umorzeń. Wspomniana komisja może samodzielnie ustalić, jaka jest rzeczywista sytuacja wnioskodawcy. Zgodnie z ogólną zasadą, egzekucja kar i regresów nie może skutkować pozbawieniem rodziny niezbędnych środków do życia.

Zobacz też: Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

REKLAMA

Każda osoba ubiegająca się o preferencyjne zasady spłaty długu wobec UFG, powinna czytelnie wypełnić wniosek, który jest dostępny na stronie internetowej funduszu. W tym obszernym formularzu trzeba podać m.in. powody ewentualnego umorzenia długu lub przesunięcia spłaty oraz informacje na temat zatrudnienia, dochodów gospodarstwa domowego oraz posiadanego majątku (np. nieruchomości i samochodów). Do wniosku powinny zostać dołączone zaświadczenia (np. zaświadczenie o zatrudnieniu lub zaświadczenie lekarskie), które zostały wystawione nie wcześniej niż rok temu. Jeżeli przekazane zaświadczenia dotyczą innych osób (np. małżonka), to ich pełnoletni posiadacze również muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez UFG.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wszelkie zaświadczenia i dokumenty potwierdzające sytuację finansową lub stan zdrowia kierowcy są ważnym elementem wniosku. Bez odpowiednich dowodów, trudno liczyć na pozytywną decyzję Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Brak negocjacji lub wpłaty będzie skutkował interwencją komornika

Próba negocjowania zasad spłaty kary lub regresu, na pewno jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż ignorowanie wezwań wysyłanych przez UFG. Warto wiedzieć, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może skorzystać z pomocy komornika, który będzie prowadził egzekucję. W takiej sytuacji, wszystkie koszty egzekucyjne powiększą początkowe zadłużenie kierowcy (podobnie jak odsetki za opóźnienie w spłacie). W ostatnich latach, UFG coraz lepiej radzi sobie z egzekwowaniem należności. Świadczą o tym informacje prezentowane w okresowych sprawozdaniach funduszu. Dlatego ukarany kierowca nie powinien oczekiwać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bez konkretnego powodu zrezygnuje z egzekwowania kary lub regresu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Koszty egzekwowania długu wobec UFG (kar za brak OC, karnego regresu), powiększają zobowiązania ukaranego kierowcy.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA