| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Kupując ubezpieczenie pojazdu czy nieruchomości, klienci nie zawsze zwracają uwagę na to jak szybko uzyskają wypłatę rekompensaty. Okazuje się, że w tym aspekcie różnice pomiędzy towarzystwami są dość istotne.

Odszkodowanie: jak szybko można je otrzymać?

Poszkodowany klient ubezpieczyciela zwykle chce jak najszybciej otrzymać kwotę pozwalającą na naprawę zniszczeń. Czas likwidacji szkody i wypłaty środków jest jednym z najważniejszych kryteriów, które wpływają na ocenę firmy ubezpieczeniowej. Dlatego większość wiodących towarzystw przewiduje uproszczone zasady likwidowania szkód. Dzięki tym rozwiązaniom, odszkodowanie już po kilku dniach pojawia się na koncie bankowym klienta.

Do wypłaty odszkodowania może wystarczyć tylko zdjęcie

Na podstawie informacji uzyskanych z biur prasowych ubezpieczycieli oraz ich stron internetowych można stwierdzić, że uproszczona likwidacja szkód jest dość popularnym rozwiązaniem. „W zależności od polityki towarzystwa ubezpieczeniowego, tzw. szybka ścieżka likwidacyjna obejmuje szkody komunikacyjne, szkody związane z całym majątkiem klienta, a nawet niektóre szkody osobowe” - wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Nina Kuczyńska zaznacza, że w większości przypadków, do podjęcia uproszczonej decyzji o wypłacie odszkodowania, wystarczy zgłoszenie telefoniczne klienta oraz zdjęcie dokumentujące szkodę. Fotografie muszą być jednak wyraźne i szczegółowe. Tylko na podstawie zdjęć dokładnie przedstawiających uszkodzenia (np. wgniecenie karoserii), ubezpieczyciel może podjąć wiążącą decyzję. W tym kontekście warto pamiętać, że fotografia przesłana przez klienta zastępuje wizytę likwidatora. Jeżeli ubezpieczyciel będzie miał wątpliwości dotyczące kosztów naprawienia szkody lub jej przyczyn, to na pewno zastosuje standardowe procedury. „Klient musi zdawać sobie sprawę, że uproszczona likwidacja szkód jest rozwiązaniem, którego nie można zastosować w więcej niż 30% - 50% przypadków” - dodaje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Prezentacja zasad uproszczonej likwidacji szkód w wiodących towarzystwach ubezpieczeniowych

Nazwa ubezpieczyciela

Zasady uproszczonej likwidacji szkód w danym towarzystwie ubezpieczeniowym

Allianz

Uproszczone procedury można zastosować, jeżeli szkoda w pojeździe cechuje się nieskomplikowanym charakterem i niewielkim zakresem. Prosta ścieżka likwidacji szkód jest przeznaczona dla osób rozliczających się metodą kosztorysową. Do podjęcia decyzji przez ubezpieczyciela wystarcza opis telefoniczny lub zdjęcie. Odszkodowanie jest przekazywane w ciągu 2 - 3 dni. Allianz nie wymaga potwierdzenia naprawy pojazdu poprzez przesłanie rachunków czy faktur.

Concordia Ubezpieczenia

Z uproszczonej procedury można skorzystać jeśli klient wcześniej nie zgłaszał szkody z tego samego tytułu, a wartość powstałej szkody osobowej lub majątkowej nie przekracza 5000 zł. Wypłata środków w ramach uproszczonej procedury zwykle zajmuje kilka dni.

Ergo Hestia

Uproszczone procedury likwidacyjne stosuje się w przypadku szkód majątkowych o wartości nieprzekraczającej 3000 zł. Klient może dokonać zgłoszenia przez telefon lub system eKonta ubezpieczeniowego. Ergo Hestia nie wymaga przedstawiania dokumentacji w formie papierowej jeśli klient korzysta z systemu eKonto.  

Gothaer

Uproszczone procedury dotyczą zarówno pozostałych szkód majątkowych (poza komunikacyjnymi), jak i szkód komunikacyjnych. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) z szybkiej ścieżki likwidacyjnej można skorzystać jeśli: 1) szkodę telefonicznie zgłosił zarówno poszkodowany jak i sprawca 2) w wypadku zostały uszkodzone co najwyżej dwa elementy pojazdu 3) wartość szkody nie przekracza 5000 zł 4) właścicielem pojazdu nie jest instytucja (np. bank lub leasingodawca) 5) wina sprawcy i zaistnienie szkody nie budzi wątpliwości. Średni czas uproszczonej likwidacji szkód komunikacyjnych to 12 dni. 

InterRisk

InterRisk proponuje trzy ścieżki uproszczonej likwidacji szkód (przez telefon, na etapie likwidacji technicznej albo na etapie likwidacji merytorycznej). W przypadku szkód likwidowanych z polis NNW, polis komunikacyjnych oraz pozostałych ubezpieczeń majątkowych, obowiązują inne limity kwotowe.

Link4

Uproszczoną procedurę stosuje się jeśli szkoda jest niewielka i dotyczy maksymalnie trzech elementów zewnętrznych pojazdu. Szybsza ścieżka likwidacji szkód nie obowiązuje jeśli uszkodzenia dotyczą takich elementów auta jak np. progi i poduszki powietrzne. Uproszczone procedury dotyczą głównie samochodów osobowych. Link4 wymaga, aby szkoda nie nosiła znamion przestępstwa, a status właścicielski pojazdu był wyjaśniony. Wycena szkody jest dokonywana w czasie rozmowy telefonicznej. Przelew do klienta zostaje wysłany w trakcie 24 godzin. 

Proama

Uproszczony tryb likwidacji szkód jest stosowany w przypadku ubezpieczeń mieszkaniowych (szkoda o wartości nieprzekraczającej 2000 zł) oraz ubezpieczeń Autocasco (szkoda o wartości nieprzekraczającej 1500 zł). W przypadku polis mieszkaniowych wystarcza telefoniczny opis szkody oraz zdjęcie uszkodzonego mienia (nie zawsze wymagane). Posiadacz polisy AC musi przesłać zdjęcie uszkodzonego pojazdu. Na tej podstawie podejmowana jest decyzja.

Uniqa

Uproszczona procedura dotyczy drobnych i nieskomplikowanych szkód majątkowych oraz komunikacyjnych. Można z niej skorzystać jeśli zdjęcie przesłane przez klienta pozwala na określenie zakresu uszkodzeń. Szybka ścieżka likwidacji szkód jest przeznaczona dla osób, które spełniają dodatkowe warunki (np. uszkodzenie określonej liczby elementów lub zgłoszenie pierwszej szkody w danym roku polisowym).

Warta

Z uproszczonej likwidacji szkody może skorzystać m.in. posiadacz polisy komunikacyjnej, mieszkaniowej i osobowej. W przypadku szybkiej ścieżki likwidacyjnej odszkodowanie jest wypłacane na podstawie informacji telefonicznej oraz zdjęć (bez oględzin szkody lub sprawdzania faktur za naprawę).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Ostrowski

Analityk rynku produktów bankowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »