REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za kolizję z dzikiem?

Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia
Za zderzenia z dzikimi zwierzętami często odpowiedzialność ponoszą zarządcy dróg /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za zderzenie z dzikiem, czy jeleniem może spoczywać na zarządcy drogi lub też zarządcy okręgu łowieckiego. W określonych sytuacjach możemy jednak za nasze szkody płacić z własnej kieszeni.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 8 prawa łowieckiego jednym z obowiązków zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego jest ochrona zwierzyny przed zagrożeniem, wynikającym z ruchu pojazdów. Uczynienie zadość takiemu obowiązkowi będzie się wiązało m.in. z dbaniem o właściwe oznakowanie dróg znakami ostrzegawczymi w miejscach, w których szlaki wędrowne zwierząt przecinają się z drogami. Oprócz tego do obowiązków należy również zaliczyć uniemożliwienie lub ograniczenie migracji zwierząt.

REKLAMA

Obowiązki te, zwłaszcza wiążące się z prawidłowym oznakowaniem szlaków komunikacyjnych, powinny być spełniane we współdziałaniu z zarządcami konkretnych dróg.

Zobacz serwis: Auto i prawo

Odpowiedzialność obwodu łownego

Niedopełnienie tych obowiązków może powodować, że roszczenia odszkodowawcze wynikające z wypadków komunikacyjnych z udziałem dzikich zwierząt będą kierowane właśnie do zarządcy lub dzierżawcy okręgu łownego.

REKLAMA

W takiej sytuacji konieczne będzie ustalenie przede wszystkim tego, czy na odcinku drogi, na którym doszło do wypadku, była właściwa informacja ostrzegająca przed zwierzętami łownymi. Zarządca lub dzierżawca okręgu łownego będzie ponosił odpowiedzialność w sytuacji, gdy stwierdzone zostanie, iż obowiązek ten został zaniedbany (niewłaściwe oznakowanie) lub w ogóle zaniechany (brak oznakowania).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim zarzutem, który może być kierowany jest nieprawidłowe wykonywanie obowiązków przez dopuszczenie do migracji zwierząt w sposób, który spowodował zajście wypadku komunikacyjnego. Wynika to z podstawowej reguły, zgodnie z którą zobowiązany do kompensacji strat, będzie podmiot dopuszczający się zaniedbań.

Po ustaleniu podmiotu, obowiązanego do kompensacji strat, ze stosownymi roszczeniami można się zwrócić do bezpośredniego do niego lub też do jego ubezpieczyciela, u którego to owy podmiot ubezpieczył się od odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli dany podmiot, jak też ubezpieczyciel, odmawiają uznania odpowiedzialności, można wystąpić ze stosownymi roszczeniami na drogę sądową.

Zobacz serwis: W sądzie

Zarządca drogi

Podmiot ten będzie jednak zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli ustalone zostanie, iż wykonał swoje obowiązki, a zaniedbanie powstały po stronie innego organu.

Zarządca okręgu łownego przekazał zarządcy dróg informacje, iż na dany odcinek trasy przecinają szlaki wędrówek zwierząt. Mimo wszystko trasa nie została prawidłowo oznakowana. W takiej sytuacji odpowiedzialność będzie spoczywać na zarządcy drogi.

Zobacz serwis: Prawo na drodze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA