REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdy sprawca wypadku nie ma ważnego ubezpieczenia OC

Adrian Prusik
Adrian Prusik
W sytuacji, gdy sprawca wypadku nie ma ważnego ubezpieczenia OC, poszkodowany może się ubiegać o zaspokojenie roszczenia przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
W sytuacji, gdy sprawca wypadku nie ma ważnego ubezpieczenia OC, poszkodowany może się ubiegać o zaspokojenie roszczenia przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, gdy sprawca wypadku nie ma ważnego ubezpieczenia OC, poszkodowany może się ubiegać o zaspokojenie roszczenia przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny jest adresatem roszczeń w kilku przypadkach. Po pierwsze do Funduszu zwrócą się poszkodowani w wypadkach samochodowych, w których tożsamość sprawcy nie jest znana. Po drugie do wynagrodzenia szkody będzie zobowiązany Fundusz również wtedy, gdy posiadacz samochodu, będący jednocześnie sprawcą jest nieubezpieczony.

REKLAMA

W tym ostatnim przypadku Fundusz będzie adresatem roszczeń zarówno w sytucji, gdy wystąpią szkody na osobie oraz na mieniu, co wynika z art. 98 ust. 1 pkt. 3 lit. a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Odszkodowanie takie  przysługuje również wtedy, gdy sprawcą będzie cudzoziemski posiadacz pojazdu mechanicznego zarejestrowanego za granicą Polski, który nie był jednocześnie objęty ubezpieczeniem obowiązkowym.

Zobacz również: Wypowiedzenie ubezpieczenia OC

Jak ubiegać się o odszkodowanie

By móc ubiegać się o odszkodowanie należy najpierw wystąpić ze stosownym zgłoszeniem szkody do Funduszu. Następuje to za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń, zajmującego się działalnością w zakresie ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów.

Przyjęcie zgłoszenia jest obowiązkiem ubezpieczyciela, który wszczyna postępowanie mające na celu ustalenie wysokości oraz zasadność roszczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zasadzie nie powinno to trwać dłużej niż zwyczajowa procedura dotycząca roszczeń przeciwko ubezpieczonym w danym zakładzie. Zgodnie z art. 14 w takiej sytuacji zakład ubezpieczeń powinien wypłacić odszkodowanie w terminie do 30 dni od dnia zgłoszenia szkody przez uprawnionego.

Po przekazaniu przez ubezpieczyciela całej dokumentacji dotyczącej roszczenia poszkodowanego sprawą zajmie się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. W takiej sytuacji Fundusz jest zobowiązany zaspokoić roszczenia w terminie do 30 dni od dnia otrzymania akt szkody od zakładu ubezpieczeń.

Jeżeli wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Funduszu albo wysokości świadczenia nie jest możliwe w terminie do 30 dni, wtedy też UFG powinno spełnić świadczenie w terminie 14 dni od dnia ich wyjaśnienia. Nie dotyczy jednak tej części świadczeń, które są bezsporne.

Zobacz również: Jak dochodzić roszczeń od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. 2003, nr 124 poz. 1152 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA