REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kary grożą za naruszenie przepisów o odliczaniu VAT od samochodów

Kary za błędne odliczenie wysokości podatku VAT./ Fot. Fotolia
Kary za błędne odliczenie wysokości podatku VAT./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące odliczania podatku VAT nie dla wszystkich podatników są zrozumiałe. Jakie kary grożą za naruszenie przepisów dotyczących odliczania podatku VAT?

Jakie są kary za naruszenie przepisów o odliczaniu VAT od samochodów (np. za odliczenie VAT w 100% zamiast odliczenia 50%)?

Podatnik będzie pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej, jeżeli nie złoży lub złoży błędnie informację VAT-26. Jeżeli jednak podatnik odliczy 100% VAT naliczonego, mimo że nie złożył informacji VAT-26, to nie zostanie ukarany karą z k.k.s. Będzie musiał tylko skorygować odliczenie VAT (tj. zmniej­szyć odliczenie do 50%).

REKLAMA

Zobacz też: Czy na fakturach wystawianych od 1 kwietnia 2014 r. należy podawać numer rejestracyjny pojazdu

Prawodawca zmieniając od 1 kwietnia 2014 r. regulacje ustawy o VAT dotyczące odliczania podatku na­liczonego od wydatków na nabycie i użytkowanie pojazdów samochodowych, wprowadził także przepisy karne do ustawy Kodeks karny skarbowy. W znowelizowanym k.k.s. określono nowe czyny zabronione, które mogą zostać popełnione w związku z niezłożeniem informacji VAT-26, czy też złożeniem jej z poda­niem nieprawdziwych danych (art. 56a k.k.s.). Kary mają działać prewencyjnie i przeciwdziałać próbom ewentualnych nadużyć polegających na dokonywaniu pełnego odliczenia VAT od pojazdów, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele prowadzonej działalności podatnika.

Niezłożenie i błędne złożenie wniosku VAT-26 jako czyn zabroniony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnik, który ma zamiar wykorzystywać pojazd samochodowy wyłącznie do celów działalności go­spodarczej i korzystać jednocześnie z pełnego odliczenia VAT, jest zobowiązany w określonych termi­nach złożyć organowi podatkowemu informację o sposobie wykorzystywania pojazdu (VAT-26). Takie same obowiązki ciążą na podatniku w sytuacji, w której zmieni się sposób wykorzystania jego środka transportu - np. podatnik będzie wykorzystywał go także do innych czynności niż działalność gospodar­cza. Wówczas jest on obowiązany do aktualizacji informacji najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje zmiany wykorzystania pojazdu (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT).

Jeżeli podatnik nie wykona tych obowiązków (i skorzysta z pełnego odliczenia VAT), może ponieść odpowiedzialność karną skarbową. Jak bowiem stanowi art. 56a § 1 k.k.s., podatnik, który:

  • wbrew obowiązkowi nie składa właściwemu organowi podatkowemu informacji VAT-26, albo
  • składa VAT-26 po terminie, lub
  • podaje w informacji VAT-26 dane niezgodne ze stanem rzeczywistym oraz
  • dokonuje odliczenia podatku niezgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług

- podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych (minimalna wartość grzywny to 10 stawek dziennych).

Kary z k.k.s.

Aby móc uznać, że mamy do czynienia z czynem zabronionym, muszą wystąpić łącznie przesłanki umożliwiające pociągnięcie podatnika do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Zatem podatnik może ponosić odpowiedzialność z art. 56a k.k.s., gdy:

  • nie złoży aktualizacji VAT-26 w przypadku, w którym jest do tego zobowiązany przez wzgląd na zmianę sposobu wykorzystania samochodu. Dotyczy to w zasadzie wyłącznie przypadku, w którym podatnik odlicza pełen VAT w związku z użytkowaniem pojazdu i zmienia sposób jego wykorzystania, tj. zaczyna używać go nie tylko do działalności gospodarczej,
  • złoży VAT-26 po terminie określonym przepisami; w tym przypadku z czynem zabronionym zagrożo­nym karą z k.k.s. będziemy mieli do czynienia wyłącznie, jeśli podatnik nie złoży aktualizacji VAT-26 po zmianie sposobu wykorzystania pojazdu na wykorzystywanie go do innych czynności niż działalność gospodarcza. Podatnik nie poniesie odpowiedzialności z k.k.s., jeżeli zmieni sposób wykorzystania samochodu na uprawniający do pełnego odliczenia VAT i nie złoży VAT-26. W takim przypadku nie wy­stąpi czyn zabroniony zagrożony karą z k.k.s., ale konsekwencją spóźnionego działania podatnika bę­dzie brak możliwości pełnego odliczenia VAT. Podatnik wykorzystujący pojazd wyłącznie w działalności uzyska bowiem prawo do pełnego odliczenia VAT dopiero od dnia złożenia informacji VAT-26. Do tego czasu będzie musiał stosować ograniczenia w odliczaniu VAT naliczonego od wydatków na samochód - art. 86a ust. 13 ustawy o VAT,
  • poda w VAT-26 dane niezgodne ze stanem faktycznym, na podstawie których będzie odliczał w 100% podatek naliczony od wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem pojazdów samochodowych.

We wszystkich ww. przypadkach - oprócz wystąpienia jednej z opisanych okoliczności - musi też na­stąpić nieuprawnione odliczenie podatku naliczonego.

Zatem dopiero występowanie (łącznie) wskazanych powyżej znamion skutkuje możliwością stosowania sankcji z k.k.s. W konsekwencji podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej skarbowej, jeżeli złoży
informację VAT-26, w której wskaże, iż przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu używania pojazdu, ale nie odliczy w pełni podatku naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem (tj. zastosuje ryczałtowe - 50% odliczenie VAT od tych wydatków). W takim przypadku nie będzie istniała możliwość pociągnięcia go do odpowiedzialności karnej skarbowej na podstawie art. 56a k.k.s.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 23 § 3, art. 48 § 1, art. 53 § 3, 6 i 8, art. 56a ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 186;

ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA