REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania podatku VAT naliczonego od pojazdów pomocy drogowej

Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód ma homologację ciężarową N1 jednak posiada 5 miejsc siedzących. Czy w myśl nowych przepisów nadal można odpisać od niego 100% VAT od paliwa?

Samochód pomocy drogowej z homologacją N1 i dwoma rzędami siedzeń

REKLAMA

Posiadam samochód Mercedes Benz Sprinter 313 CDI, kategoria pojazdu N1. Samochód jest wyko­rzystywany jako pomoc drogowa - więc do 31 marca 2014 r. był samochodem specjalnym i mogłem odliczać VAT od paliwa. Samochód posiada dwa rzędy siedzeń, liczba miejsc siedzących to 5. Czy mam rozumieć, że od 1 kwietnia 2014 r. nie mogę go traktować jako samochodu ciężarowego i odli­czać VAT od eksploatacji w 100%?

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. samochody pomocy drogowej nie są zaliczane do pojazdów uprawniających do pełnego odliczania VAT naliczonego. Nie zostały bowiem wymienione w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT i przez to nie znalazły się w kategorii pojazdów, których konstrukcja techniczna wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT). Nie zostały też wymienione w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika (Dz.U. z 2014 r. poz. 407). Oznacza to, że do tych pojazdów od 1 kwietnia 2014 r. stosuje się ogólną zasadę odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi pojazdami wyrażoną w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT. Zezwala ona na odli­czanie 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami. Ograniczenie to dotyczy zarówno odliczania VAT od paliwa, jak i pozostałych wydatków związanych z takim pojazdem. Do wydatków objętych ograniczeniem odliczenia VAT naliczonego zalicza się także wydatki dotyczące nabycia lub importu:

  • części składowych do tych pojazdów;
  • paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów,
  • usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz
  • innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 kwietnia 2014 r. można odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdem pomocy drogowej, pod warunkiem, że zostaną spełnione trzy warunki:

  • zostaną ustalone takie zasady używania tego pojazdu, które będą wykluczały jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  • pojazd zostanie zgłoszony w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26,
  • podatnik będzie prowadził szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu.

REKLAMA

Od 1 czerwca 2014 r. Minister Finansów postanowił jednak, że w przypadku pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu pomoc drogowa, mających nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów podatnicy nie muszą prowadzić ewidencji przebie­gu pojazdu (i składać informacji VAT-26) - por. rozporządzenie Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojaz­dów (Dz.U. z 2014 r. poz. 709). Jeżeli Pana samochód - pojazd specjalny pomocy drogowej - ma nad­wozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów, to od 1 czerwca 2014 r. nie musi Pan prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu (ani zgłaszać pojazdu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26), aby odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojaz­dem. Proszę jednak zauważyć, że nadal obowiązuje Pana pierwszy z ww. warunków, a mianowicie powinien Pan ustalić zasady wykorzystywania tego pojazdu wykluczające użycie tego pojazdu na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło, że: ^^^^ Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyelimi- MF nowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykona­nie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów, np. przez pracowników (przykładowo celem dojazdu do swojego miej­sca zamieszkania). Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS. (...)

Jeżeli zatem w praktyce używa Pan pojazdu pomocy drogowej również poza działalnością, to nie przy­sługuje Panu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem tylko prawo do odliczenia ograniczonego do 50%. Prawo do pełnego odliczenia nadal przysługuje wyłącz­nie w przypadku pojazdów specjalnych pomocy drogowej (z nadwoziem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu uszkodzonych pojazdów), które służą do działalności gospodarczej podatnika, a nie tych, które są wykorzystywane w sposób „mieszany".

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a 1, 2 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • § 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzysty­wane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika - Dz.U. z 2014 r. poz. 407
  • § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów - Dz.U. z 2014 r. poz. 709
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA