REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych.  Fot. Fotolia
Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych w roku 2014 ulegała modyfikacjom. Począwszy od 1 stycznia 2014 roku w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o PDOP) pojawiła się nowa definicja samochodu osobowego.

REKLAMA

Przez okres trzech miesięcy, od 1 stycznia do 31 marca 2014 r., definicja samochodu osobowego dla celów podatków dochodowych pokrywała się z definicją uznawaną dla celów VAT. Od 1 kwietnia 2014 roku ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła nowe definicje samochodu osobowego na potrzeby opodatkowania, zarówno podatkiem od towarów i usług, jak i podatkami dochodowymi. Konsekwencją zmian w ustawie o podatku od towarów i usług były zmiany dostosowawcze w podatkach dochodowych. Przy tym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 roku o zmianie ustawy  o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepisy ustaw zmienianych w zakresie definicji samochodów osobowych stosuje się do samochodów osobowych:

REKLAMA

a) nabytych lub wytworzonych przez podatnika od dnia wejścia w życie ustawy;
b) używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Aby więc podatnicy mieli obowiązek stosowania obecnie obowiązującej definicji samochodu osobowego, konieczne jest zbadanie kiedy został nabyty/wytworzony konkretny pojazd lub kiedy została zawarta umowa najmu, leasingu czy dzierżawy. Tylko bowiem pojazdy nabyte/wytworzone po tym dniu (01.04.2014 r) lub używane na podstawie umowy zawartej po tym dniu (01.04.2014 r.) podlegają obecnie obowiązującej definicji samochodu osobowego. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis aktualnie obowiązujący, zawarty w art. 4a pkt 9a ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem przez samochód osobowy – rozumieć należy pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

Zobacz też: Kasy fiskalne w warsztatach samochodowych

1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
– klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
– z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone
dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
– żuraw samochodowy;

Zobacz też: Czy zakup samochodu za granicą podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Niejednokrotnie może się zdarzyć, że w dokumentach dotyczących samochodu tj. dowód rejestracyjny czy karta pojazdu będzie zapis, że dany samochód jest samochodem ciężarowym. Istotne znaczenie ma jednak  wskazanie czy pojazd spełnia warunki uznania go za samochód osobowy na gruncie ustawy o PDOP. Niezależnie więc od tego, w jaki sposób samochód jest kwalifikowany na gruncie innych przepisów (np. ustawy prawo o ruchu drogowym), dla celów podatkowych istotne jest to, czy spełnia kryteria zawarte w ustawie o PDOP.

Jeden z warunków dotyczy całkowitej dopuszczalnej masy pojazdu. Zdarzyć się przy tym może, że dopuszczalna całkowita masa pojazdu wykazana w dowodzie rejestracyjnym wyniesie 3 500 kg (3,5 tony). Jednocześnie treść  art. 4a pkt 9a ustawy o PDOP wskazuje, iż pojazdem samochodowym jest pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Ustawodawca we wskazanym przepisie wskazuje górną granicę po przekroczeniu, której nie będzie możliwe uznanie danego pojazdu za samochód osobowy. W praktyce zatem wskazanie w dokumentach dotyczących pojazdu (np. dowód rejestracyjny, karta pojazdu) dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu większej chociażby o 1 kilogram niż 3,5 tony powodować będzie uznanie danego pojazdu za inny niż osobowy.

Drugi z warunków określony w ustawie o PDOP wskazuje, że samochodem osobowym nie będzie pojazd, który jest przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Taka informacja będzie wynikała m.in. np. z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Zobacz też: Kto powinien zapłacić akcyzę przy sprzedaży komisowej samochodu?

W dalszej kolejności określić należy czy nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 4a pkt 9a lit. a-d ustawy o PDOP, a których wystąpienie pozwala uznać niektóre rodzaje pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony oraz przeznaczone do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą a niebędące samochodami osobowymi. Wyjątki te dotyczą:

1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
– klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
– z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone
dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
– żuraw samochodowy;

Zobacz też: Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług; wskazać przy tym należy, że  § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika wymienia się jedynie następujące kategorie pojazdów:

  • pogrzebowy,
  • bankowóz - wyłącznie typu A i B
  • jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony.

Z powyższych przesłanek uznania pojazdu o masie poniżej 3,5t i przeznaczonych do przewozu mniej niż 9 osób wynika, że ważnym kryterium zastosowana tych wyłączeń jest to, czy dany pojazd posiada jeden rząd siedzeń.

Jeśli zatem masa całkowita pojazdu będzie niższa niż 3,5tony będzie on przeznaczony do przewozu mniej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz nie będzie bezpośrednio wymieniony w art. 4a pkt 9a lit. a-d ustawy o PDOP (ważne kryterium przyjęte w wyłączeniach tam zawartych - jeden rząd siedzeń pojazdu), to pomimo wpisu w dowodzie rejestracyjnym określającego pojazd jako ciężarowy, dla celów PDOP będzie to samochód osobowy. Będzie to miało wpływ np. na dokonywaną amortyzację czy rozliczenie kosztów ubezpieczenia – jeśli wartość samochodu będzie przekraczać 20.000EUR (art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 49 ustawy PDOP). Powyższe będzie też wpływało na obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, jeśli nie będzie on stanowił składnika majątku podatnika i nie będzie przedmiotem umowy leasingu  (art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o PDOP).

Stan prawny: 13.11.2014 r.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Igor Klimkowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA