| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Inne formalności > Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

Jakie działania powinien podjąć właściciel samochodu, który podejrzewa że dotyczy go sprawa fałszowania wyników pomiaru czystości spalin? Poniżej porady Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

4. Skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej

Jeżeli poszukujesz pomocy prawnej, możesz uzyskać ją nieodpłatnie kontaktując się z:

  • powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów lub organizacją konsumencką. Ich adresy można znaleźć na stronie: https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
  • konsumenckim centrum e-porad: porady@dlakonsumentow.pl prowadzonym przez Federację Konsumentów, www.federacja-konsumentow.org.pl
  • bezpłatną Infolinią Konsumencką, tel.: 800 889 866, czynną od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, prowadzoną przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, www.konsumenci.org

W przypadku sporu z przedsiębiorcą możesz również skorzystać z pomocy polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej.

Zobacz też: Mandat za kulig za samochodem 2016

5. Dochodzić swoich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową lub wady rzeczy

W zależności od tego, kiedy zakupiłeś pojazd, możesz dochodzić swoich roszczeń na różnych podstawach, tj.:

  • niezgodności towaru z umową (ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) – dla pojazdów zakupionych przed 25 grudnia 2014 r.
  • rękojmi za wady rzeczy (art. 556 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)– dla pojazdów zakupionych po 25 grudnia 2014 r.

Uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Jeżeli uważasz, że twój pojazd jest niezgodny z umową, tzn. jego właściwości nie odpowiadają właściwościom rzeczy tego rodzaju lub nie odpowiada on twoim oczekiwaniom opartym na publicznych zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, możesz żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową.

Masz prawo domagać się:

  • nieodpłatnej naprawy albo
  • wymiany na nowy, chyba, że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Jeżeli z powyższych powodów nie można dokonać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zrobi tego w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana

narażałaby cię na znaczne niedogodności, masz prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo - jeśli niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna - odstąpić od umowy.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania ci towaru.

Zobacz też: Taryfikator mandatów 2016

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Juszczuk

Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »