| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Inne formalności > Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Gwarancja producenta – czyli zapewnienie, że samochód będzie sprawny przez określony czas od daty zakupu (nowego) pojazdu, może wygasnąć przed upływem przewidzianego czasu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby nie stracić gwarancji na auto.

Gwarancja – w skrócie

Wydając gwarancję na samochód, producent zobowiązuje się do tego, że przez okres w niej przewidziany samochód będzie sprawny technicznie. Wiąże się to z tym, że w przypadku awarii odpowiedni element zostaje wymieniony na jego koszt (naprawa gwarancyjna). Czas trwania gwarancji na pojazd jest ustalany przez producenta, nie może być jednak krótszy niż 2 lata (przy sprzedaży konsumenckiej). Niejednokrotnie jednak można spotkać się z ofertami wydłużania okresu gwarancyjnego – co jednak obwarowane jest wieloma ograniczeniami (często nie tak oczywistymi jakby się zdawało).  

Zobacz też: Karta parkingowa – komu przysługuje, jakie są ułatwienia?

Kiedy wygasa gwarancja

W pierwszej kolejności – gwarancja wygasa… z upływem czasu na jaki została udzielona- w pewnych sytuacjach ulega ona wydłużeniu:

- o czas awarii (tj. okres, w którym z uwagi na usterkę, z pojazdu nie można było korzystać)

lub wręcz biegnie na nowo:

- w stosunku do części wymienionej na nową (np. w sytuacji wadliwego rozrusznika i jego wymiany w ramach gwarancji, jej okres w stosunku do samego rozrusznika zaczyna biec od nowa).

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

Jednak, wygaśnięcie gwarancji może nastąpić także z przyczyn leżących po naszej stronie. Po pierwsze musimy pamiętać o tym, że naprawy gwarancyjne dotyczą wyłącznie wad znajdujących się już w produkcie (wady fabryczne) tj. takich, które od początku miały usterkę (np. ukrytą) co spowodowało ich niewłaściwe zachowanie przy normalnej eksploatacji. Gwarancja obejmuje co do zasady wszystkie elementy samochodu (choć tu należy zwrócić uwagę na niektóre wyłączenia, które mogą stosować producenci) – także np. lakier czy szyby – przy czym, nie zawsze łatwo wykazać, że uszkodzenie niektórych elementów nastąpiło

Zepsucie elementu, które nastąpi z naszej winy (błędna eksploatacja) nie będzie objęta gwarancją, tak samo wymianie nie będzie podlegał element, którego jakość pogorszyła się w zakresie normalnym dla zwykłej eksploatacji (np. ścieranie klocków hamulcowych).  

Zobacz też: Jak przewozić ładunki samochodem?

Przy czym, za błędną eksploatację mogą (i prawdopodobnie będą) uznane wszystkie działania nie odpowiadające zaleceniom producenta dla danego modelu samochodu (np. w zakresie częstotliwości przeglądów, wymiany oleju itp.) zawarte np. w instrukcji obsługi, czy samych warunkach gwarancji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

tel./fax: +48 (22) 635 46 00

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »