REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Adam Kret
Wszystko o gwarancji na samochód. Fot. Fotolia
Wszystko o gwarancji na samochód. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja producenta – czyli zapewnienie, że samochód będzie sprawny przez określony czas od daty zakupu (nowego) pojazdu, może wygasnąć przed upływem przewidzianego czasu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby nie stracić gwarancji na auto.

Gwarancja – w skrócie

Wydając gwarancję na samochód, producent zobowiązuje się do tego, że przez okres w niej przewidziany samochód będzie sprawny technicznie. Wiąże się to z tym, że w przypadku awarii odpowiedni element zostaje wymieniony na jego koszt (naprawa gwarancyjna). Czas trwania gwarancji na pojazd jest ustalany przez producenta, nie może być jednak krótszy niż 2 lata (przy sprzedaży konsumenckiej). Niejednokrotnie jednak można spotkać się z ofertami wydłużania okresu gwarancyjnego – co jednak obwarowane jest wieloma ograniczeniami (często nie tak oczywistymi jakby się zdawało).  

REKLAMA

Zobacz też: Karta parkingowa – komu przysługuje, jakie są ułatwienia?

Kiedy wygasa gwarancja

W pierwszej kolejności – gwarancja wygasa… z upływem czasu na jaki została udzielona- w pewnych sytuacjach ulega ona wydłużeniu:

- o czas awarii (tj. okres, w którym z uwagi na usterkę, z pojazdu nie można było korzystać)

lub wręcz biegnie na nowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w stosunku do części wymienionej na nową (np. w sytuacji wadliwego rozrusznika i jego wymiany w ramach gwarancji, jej okres w stosunku do samego rozrusznika zaczyna biec od nowa).

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Jednak, wygaśnięcie gwarancji może nastąpić także z przyczyn leżących po naszej stronie. Po pierwsze musimy pamiętać o tym, że naprawy gwarancyjne dotyczą wyłącznie wad znajdujących się już w produkcie (wady fabryczne) tj. takich, które od początku miały usterkę (np. ukrytą) co spowodowało ich niewłaściwe zachowanie przy normalnej eksploatacji. Gwarancja obejmuje co do zasady wszystkie elementy samochodu (choć tu należy zwrócić uwagę na niektóre wyłączenia, które mogą stosować producenci) – także np. lakier czy szyby – przy czym, nie zawsze łatwo wykazać, że uszkodzenie niektórych elementów nastąpiło

Zepsucie elementu, które nastąpi z naszej winy (błędna eksploatacja) nie będzie objęta gwarancją, tak samo wymianie nie będzie podlegał element, którego jakość pogorszyła się w zakresie normalnym dla zwykłej eksploatacji (np. ścieranie klocków hamulcowych).  

Zobacz też: Jak przewozić ładunki samochodem?

Przy czym, za błędną eksploatację mogą (i prawdopodobnie będą) uznane wszystkie działania nie odpowiadające zaleceniom producenta dla danego modelu samochodu (np. w zakresie częstotliwości przeglądów, wymiany oleju itp.) zawarte np. w instrukcji obsługi, czy samych warunkach gwarancji.

Oczywiście naprawom gwarancyjnym nie będą podlegały uszkodzenia wynikłe z kolizji czy innych uszkodzeń mechanicznych nie wynikających z normalnej eksploatacji pojazdu.

Zobacz też: Kup auto i je ubezpiecz - Ubezpieczenie GAP

Problemy z wydłużoną gwarancją

Jednym z elementów zachęcających do nabycia samochodu danej marki (oprócz sentymentu) są wydłużone gwarancje (np. do 7-u lat). Tu jednak czeka na nas wiele potencjalnych „niespodzianek”, które mogą sprawić, że przedłużenie gwarancji nie będzie w cale takie opłacalne jak mogłoby się wydawać.

Do najczęstszych „haczyków” wydłużonych umów gwarancyjnych należą:

  • ograniczenie czasu gwarancji przebiegiem samochodu (np. 3 lata ale nie więcej niż 50.000 km)
  • wyłączenie z gwarancji elementów najbardziej podatnych na uszkodzenie (np. elementów zawieszenia) lub najbardziej kosztownych w naprawie.
  • obowiązek serwisowania w ASO
  • obowiązek okresowych (dosyć częstych) przeglądów w ASO

Wszystkie warunki wydłużonej gwarancji powinny znaleźć albo w samym dokumencie gwarancji – albo w ogólnych warunkach dostępnych np. na stronie internetowej producenta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA