REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym

Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym
Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego dotyczącej korzystania ze środków transportu (np. naczep, ciągników, wagonów) okazać się może, że korzystający musi ponieść we własnym zakresie koszt transportu otrzymanych do użytkowania środków trwałych. Czy w takim przypadku poniesiony wydatek na transport powinien stanowić inwestycję w obcym środku trwałym, czy też należy go ująć jako koszt potrącany w dacie poniesienia?

Przedmiot leasingu operacyjnego dla celów podatkowych podlega odpisom amortyzacyjnym u finansującego. Dla korzystającego ,wydatki związane z umową leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów. Z regulacji art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) nie wynika, w którym momencie korzystający winien rozliczać koszty uzyskania przychodów wynikające z umowy leasingu operacyjnego. W związku z tym należy brać pod uwagę ogólne zasady potrącania kosztów, które zostały zawarte w art. 15 ustawy o PDOP.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

Koszty dotyczące umowy leasingu stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem (koszty pośrednie), ponieważ nie ma możliwości ich bezpośredniego przyporządkowania do konkretnego przychodu. Wydatki tytułem transportu przedmiotu leasingu także uznać należy za koszty pośrednie uzyskania przychodów, które powinny zostać potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia. Wydatki takie, jeśli nie wiążą się montażem przedmiotu leasingu, powinny być traktowane analogicznie jak np. opłata wstępna z tytułu leasingu – czyli jako wydatki, które są niezbędne do realizacji umowy, bez których nie byłoby możliwe skorzystanie ze składnika majątku należącego do finansującego (w omawianym przypadku – środka transportu). Należy je więc traktować analogicznie do opłaty wstępnej z tytułu zawartej umowy. Warto przy tym wskazać na stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie rozliczania opłat wstępnych dotyczących leasingu operacyjnego, w którym stwierdzono, iż wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu.[...] Wstępna opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, natomiast jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu (Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych w piśmie z 5.12.2011 r. znak DD6/033/87/ORK/11/PK-1299). Co za tym idzie, omawiane koszty dostawy środka trwałego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego powinny być potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia.

Zobacz też: Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych?

Wydatków tych nie należy traktować dla celów podatkowych jako kosztów podwyższających wartość początkową środka trwałego – gdyż dla celów ustawy o PDOP omawiane składniki majątku wykorzystywane na podstawie umowy leasingu operacyjnego nie będą traktowane jako środki trwałe (nawet, jeśli dla celów rachunkowych umowa spełniać będzie kryteria uznania za leasing finansowy). W przypadku leasingu operacyjnego, podatnik będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot z faktur wystawianych przez finansującego, a także wszelkich wydatków dodatkowych związanych z przedmiotem leasingu. Dla celów podatkowych nie wystąpi więc możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawianych wydatków nie należy także zasadniczo traktować jako kosztów związanych z inwestycją w obcym środku trwałym. Wynika to z faktu, iż w omawianym przypadku nie dochodzi do poniesienia wydatków związanych z montażem środka trwałego będącego własnością finansującego. Podatnik ponosi jedynie koszty transportu - nie ma więc tutaj spełnionej przesłanki uznania poniesionych wydatków za koszty inwestycji w rozumieniu art. 4a pkt 1 ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o inwestycjach, rozumie się przez to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości (dalej UoR). Z kolei środki trwałe w budowie w rozumieniu UoR, to zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 16 tej ustawy, zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. W omawianym przypadku koszty transportu nie są związane ani z budową, ani z montażem, ani z ulepszeniem obcych środków trwałych. Opłaty te nie mogą więc być więc uznane za koszty związane z inwestycjami w obcych środkach trwałych.

Zobacz też: Czy podatnik musi zarejestrować się w Polsce jako podatnik VAT UE?

Warto w tym miejscu wskazać na stanowisko organów podatkowych, zgodnie z którym koszty dotyczące przedmiotu leasingu operacyjnego w tym: transportu, wyładunku, instalacji mogą stanowić wydatki związane z inwestycją w obcym środku trwałym bez względu na ich związek ze wzrostem wartości użytkowej środka trwałego. Jak stwierdzono w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 30 czerwca 2005 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie znak PD-1/i/4218-5/05: „(…) wydatki związane z transportem, rozładunkiem, instalacją i uruchomieniem maszyny należy traktować jako nakłady w obcym środku trwałym, które dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w sposób pośredni, poprzez możliwość zaliczenia w koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16a-16m z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Podatnicy czyniąc nakłady w obcym środku trwałym, zgodnie z regułami prawa podatkowego (wyżej wskazanych) nabywają uprawnienie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej oddanej do używania inwestycji w obcym środku trwałym. Zasady obliczania wartości początkowej tego rodzaju środka trwałego sformułowane zostały w przepisach art. 16g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. Interpretacja powyższa była jednak wydana w stanie faktycznym, w którym koszt transportu związany był bezpośrednio z montażem przedmiotu umowy leasingu. Taki przypadek rzadko ma miejsce w sytuacji użytkowania środka transportu na podstawie umowy leasingu. Jeżeli zatem koszty transportu w danym stanie faktycznym nie są traktowane jako koszty związane z budową, montażem, ulepszeniem obcego składnika majątku, to przytoczona w interpretacji argumentacja nie może mieć zastosowania.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Kierownik w Departamencie Podatków Bezpośrednich w ECDDP. Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA