| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym

Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym

Przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego dotyczącej korzystania ze środków transportu (np. naczep, ciągników, wagonów) okazać się może, że korzystający musi ponieść we własnym zakresie koszt transportu otrzymanych do użytkowania środków trwałych. Czy w takim przypadku poniesiony wydatek na transport powinien stanowić inwestycję w obcym środku trwałym, czy też należy go ująć jako koszt potrącany w dacie poniesienia?

Przedmiot leasingu operacyjnego dla celów podatkowych podlega odpisom amortyzacyjnym u finansującego. Dla korzystającego ,wydatki związane z umową leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów. Z regulacji art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) nie wynika, w którym momencie korzystający winien rozliczać koszty uzyskania przychodów wynikające z umowy leasingu operacyjnego. W związku z tym należy brać pod uwagę ogólne zasady potrącania kosztów, które zostały zawarte w art. 15 ustawy o PDOP.

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

Koszty dotyczące umowy leasingu stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem (koszty pośrednie), ponieważ nie ma możliwości ich bezpośredniego przyporządkowania do konkretnego przychodu. Wydatki tytułem transportu przedmiotu leasingu także uznać należy za koszty pośrednie uzyskania przychodów, które powinny zostać potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia. Wydatki takie, jeśli nie wiążą się montażem przedmiotu leasingu, powinny być traktowane analogicznie jak np. opłata wstępna z tytułu leasingu – czyli jako wydatki, które są niezbędne do realizacji umowy, bez których nie byłoby możliwe skorzystanie ze składnika majątku należącego do finansującego (w omawianym przypadku – środka transportu). Należy je więc traktować analogicznie do opłaty wstępnej z tytułu zawartej umowy. Warto przy tym wskazać na stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie rozliczania opłat wstępnych dotyczących leasingu operacyjnego, w którym stwierdzono, iż wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu.[...] Wstępna opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, natomiast jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu (Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych w piśmie z 5.12.2011 r. znak DD6/033/87/ORK/11/PK-1299). Co za tym idzie, omawiane koszty dostawy środka trwałego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego powinny być potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia.

Zobacz też: Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »