REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można podwyższyć stawkę amortyzacyjną od samochodów ze względu na ich średnioroczny przebieg?

Czy można podwyższyć stawkę amortyzacyjną od samochodów ze względu na ich średnioroczny przebieg?
Czy można podwyższyć stawkę amortyzacyjną od samochodów ze względu na ich średnioroczny przebieg?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wykorzystuje w prowadzonej działalności dystrybucyjnej samochody osobowe. Z konieczności jeżdżą one niezależnie od warunków drogowych i często na dwie zmiany. Czy mamy prawo do podwyższenia stawek amortyzacyjnych?

Tak, Państwa spółka ma prawo do podwyższenia stawek amortyzacyjnych w stosunku do intensywnie wy­korzystywanych samochodów osobowych. O stopniu intensywności wykorzystania tych samochodów mogą świadczyć ich roczne przebiegi.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można amortyzować samochód nabyty w drodze spadku na współwłasność?

Możliwość podwyższenia stawki amortyzacyjnej przewidziano dla pojazdów:

  • używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub
  • wymagających szczególnej sprawności technicznej.

Korekta stawki następuje przez przemnożenie właściwej stawki amortyzacji przez ustawowy współczynnik. Dla samochodów osobowych maksymalna wartość współczynnika wynosi 1,4 (art. 16i ust. 2 pkt 2 updop). Państwa spółka będzie mogła skrócić okres amortyzacji samochodów, jeżeli zdoła dowieść, że jej pojazdy są „używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych". Nie są to bowiem pojazdy wymagające szczególnej sprawności technicznej. Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował jednak, kiedy można zaklasyfiko­wać dany pojazd jako „używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych", należy przyjąć, że Państwa spółka ma prawo podwyższyć stawkę amortyzacyjną w każdym przypadku, gdy udowodni, że samochód jako intensywnie użytkowany zużyje się przed upływem 5 lat (tj. 60 miesięcy), czyli przed okresem jego normalnej amortyzacji. Z interpretacji podatkowych wynika, że takim wyznacznikiem intensywności wyko­rzystania pojazdu może być przede wszystkim jego roczny przebieg. Potwierdza to m.in. interpretacja indywi­dualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 kwietnia 2014 r., sygn. IPPB5/423-89/14-2/MK.

Zobacz też: Jak rozliczyć sprzedaż całkowicie zamortyzowanego samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem Państwa spółka porówna roczny przebieg swych samochodów z przeciętnym przebiegiem pojaz­dów używanych na rynku i dojdzie do wniosku, że roczny przebieg jej pojazdów jest wyższy, będzie mogła zasto­sować do nich podwyższone stawki amortyzacji. Spółka może pozyskać dane na temat statystycznych rocznych przebiegów pojazdów używanych na rynku z prasy motoryzacyjnej lub publikacji firm ubezpieczeniowych.

PODSTAWA PRAWNA: art. 15 ust. 1, art. 16i ust. 2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA