REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zachowują ważność badania techniczne pojazdów wykonane przed 1 kwietnia 2014 r.?

Badanie techniczne fot. Newspress
Badanie techniczne fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze zmiana w prawie podatkowym jakie nastąpiły 1 kwietnia 2014 roku część przedsiębiorców zastanawia się czy badania techniczne pojazdów wykonane przed 1 kwietnia 2014 r. mają ważność? Czy może trzeba ponownie oddać auto do przeglądu technicznego.

Nowe przepisy podatkowe a badanie techniczne pojazdów

Użytkuję samochody, które są samochodami ciężarowymi (zgodnie z badaniem technicznym potwier­dzonym przez stację diagnostyczną w 2011 r.). Czy należy w tym roku powtórzyć to badanie? Nadmie­niam, że są to samochody do 3,5 tony.

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie, czy należy przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne, zależy od tego, o jaki samochód ciężarowy (do 3,5 tony) chodzi.

Jeżeli jest to pojazd mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowany na podstawie przepisów o ruchu dro­gowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van to nie musieli Państwo wykonywać dodatkowego badania technicznego, aby nadal w pełni odliczać VAT naliczony od wydatków związanych z tym pojazdem. Za­świadczenia wydane dla tych pojazdów przed 1 kwietnia 2014 r. zachowują ważność (art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r.). Jeżeli jest to:

  • pojazd samochodowy mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładun­ków; albo
  • pojazd samochodowy, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przezna­czone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

- to w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, ale nie później niż przed upły­wem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (czyli najpóźniej do 30 czerwca 2014 r.) należało wykonać dodatkowe badanie techniczne potwierdzające właściwości techniczne tego pojazdu (wraz z odpowied­nim zaświadczeniem oraz wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu).

Zobacz też: Czy można korygować zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tu jednak podkreślić, że jeżeli samochód spełnia opisane warunki techniczne, to podatni­kowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT niezależnie od tego, czy i kiedy badanie przepro­wadzi. Nieprzeprowadzenie badania lub przeprowadzenie go po terminie, nie powoduje utraty prawa do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości. O prawie do odliczenia decyduje konstrukcja pojazdu, a nie fakt przeprowadzenia badania lub posiadania zaświadczenia lub wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Obowiązku przeprowadzenia badania nie należy jednak lekceważyć, ponieważ bada­nie takie spełnia funkcję dowodową, a mianowicie dokumentuje, że pojazd ma określoną przepisami VAT konstrukcję techniczną.

W przypadku opisanej kategorii pojazdów ciężarowych o określonej konstrukcji technicznej podatnik może odliczać 100% VAT naliczonego od:

  • nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  • używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze,
  • nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

REKLAMA

Jeżeli pojazd samochodowy (ciężarowy o dopuszczalnej ładowności do 3,5 tony) nie zalicza się do żadnej z ww. kategorii pojazdów o określonej w ustawie o VAT konstrukcji technicznej, to oznacza, że od 1 kwietnia 2014 r. przestał być zaliczany do pojazdów o konstrukcji technicznej uprawniającej do pełnego odliczenia VAT. Przeprowadzone przed 1 kwietnia 2014 r. badania techniczne oraz za­świadczenia i wpisy w dowodzie rejestracyjnym tracą swoją ważność i znaczenie dla celów odliczeń VAT. W przypadku tego rodzaju samochodów przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego nie jest konieczne ani uzasadnione. Przeprowadzenie takiego badania nie zmieni faktu, że pojazd ten nie uprawnia już do korzystania z pełnego odliczenia VAT naliczonego. W przypadku tej katego­rii pojazdów, aby skorzystać z pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego należy zgłosić pojazd do urzędu skarbowego (na formularzu VAT-26) oraz prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu. Ponadto z określonego przez podatnika sposobu wykorzystywania pojazdu powinno wyni­kać, że wykluczone jest użycie tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów w następujący sposób wypowiedziało się co do obowiązku przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego:

REKLAMA

Dodatkowe badanie techniczne oraz zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. W związku ze zmianą katalogu pojazdów, co do których stwierdzenie spełnienia technicznych warunków dokonywane było na podstawie dodatkowego badania technicznego, zaświadczenia wydane na tę okoliczność do dnia 31 marca 2014 r. tracą - z jednym opisanym poniżej wyjątkiem - swoją moc. Konieczne jest zatem przeprowadzenie „nowego" dodatkowego badania technicznego. Badanie to powinno zostać przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania tech­nicznego, nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (czyli przed 1 lipca 2014 r.).

(...) Zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. dla pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van, zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów, o ile w pojaz­dach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawnia­jących do pełnego odliczenia podatku VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a ust. 2, ust. 9 pkt 1 i 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 12 ust. 1 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA