| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Czy można korygować zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu

Czy można korygować zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu

Czy dopuszczalne jest korygowanie zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu? Jeżeli tak, to czy o doko­nywanych korektach należy zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego?

Korekty zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu

Przepisy nie zakazują korygowania zapisów w ewidencji przebiegu pojazdów dla celów VAT. Należy więc uznać, że istnieje możliwość dokonania takiej korekty. Nie ma obowiązku oraz potrzeby zawiadamia­nia o takich korektach naczelnika urzędu skarbowego.

Ewidencja przebiegu pojazdu może stanowić podstawę do dokonywania pełnych odliczeń VAT (jako jeden z warunków takiego odliczenia) tylko wówczas, gdy jest prowadzona w sposób niewadliwy.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

(...) w przypadku wadliwości prowadzonej ewidencji (np. niepełne zapisy, luki w poszczególnych MF pozycjach, sprzeczne zapisy, niezgodności w zakresie stanu licznika ze stanem rzeczywistym itp.) nie będzie spełniona jedna z przesłanek warunkujących uznanie pojazdu za wykorzystywa­ny wyłącznie do działalności gospodarczej. Może to oznaczać, że podatnikowi przysługiwać będzie w ta­kim przypadku jedynie prawo do ograniczonego odliczenia podatku VAT od wszystkich wydatków pono­szonych od początku używania tego pojazdu.

Zobacz też: Jak przedstawiciele handlowi powinni prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu

Nie oznacza to, że błędnych zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu nie można korygować. Przepisy nie przewidują takiego zakazu, a w konsekwencji należy dopuścić możliwość korygowania błędnych za­pisów w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej dla celów VAT.

Zważywszy, że nie ma również przepisów określających zasady dokonywania takich korekt, podatni­cy mają pewną swobodę w tym zakresie. Najlepiej jednak stosować jeden ze sposobów praktykowany w zapisach ewidencyjnych, np. skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czy­telności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki (sposób przewidziany przepisami rozporządzenia w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 6-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK