| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Obiad z klientem, a koszt uzyskania przychodu

Obiad z klientem, a koszt uzyskania przychodu

Prawidłowa kwalifikacja wydatków poniesionych na reklamę czy reprezentację od dawna sprawia przedsiębiorcom trudności. Na tym tle coraz częściej dochodzi do sporów między podatnikami a organami podatkowymi, które praktycznie za każdym razem znajdują swój finał w sądzie.

Uregulowania odnoszące się do kwalifikowania w ogóle wydatków, w tym na reprezentację i reklamę do kosztów uzyskania przychodów zawarte są w art. 15 i 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: ustawą o PDOP). Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Na podstawie powyższej definicji zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie wskazuje się, że dany wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeśli spełnia łącznie następujące przesłanki:

1. został faktycznie poniesiony;
2. jego poniesienie nastąpiło w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
3. nie znajduje się w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Zobacz też: Jak odliczyć 100% VAT po pierwszym kwietnia?

Z powyższego wynika, iż decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy koszt poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem odpowiedniego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. W procesie kwalifikacji prawnopodatkowej poniesionych kosztów trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się ich do osiągnięcia przychodu, a także ich racjonalność rozumianą jako adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu. Jak wskazał w wyroku dnia 26.09.2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, syg. III SA/Wa 697/13, w świetle treści art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, decydującym kryterium przy kwalifikacji prawnej danego kosztu jako kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu tego przepisu jest kryterium celu poniesienia kosztu; niezbędne jest istnienie bezpośredniego lub pośredniego tylko związku między kosztem a realizacją wymienionych w tym przepisie celów. Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP nie uważa się za koszt uzyskania przychodu, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Istotne z punktu widzenia podatnika jest zatem prawidłowa kwalifikacja poniesionych wydatków. Z związku z faktem, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują przedmiotowych pojęć należy sięgnąć do ich znaczenia językowego.

Zobacz też: Zarządzanie samochodami w małej firmie - 3 sposoby

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Deloitte

Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe i podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »