| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Czas pracy kierowcy floty

Czas pracy kierowcy floty

Zbyt krótkie przerwy w pracy kierowcy lub ich zupełny brak prędzej czy później odbiją się negatywnie na jego zdrowiu, życiu czy wydajności w firmie. Oprócz tego grożą mu dotkliwe sankcje karne za nieprzestrzeganie czasu pracy.

Awaria auta - stracony czas i zysk firmy

W przypadku awarii własnego pojazdu problemu ominąć się nie da – jednak i w tym przypadku na czas podróży można mieć pewien wpływ. O oszczędności czasu może zadecydować jakość usługi assistance. Tu kluczowe znaczenie ma wybór firmy dysponującej profesjonalnym, najlepiej w pełni mobilnym warsztatem. Takie wyposażenie w pojazdach pomocy drogowej oferuje Starter – jedna z czołowych firm świadczących profesjonalne usługi assistance drogowego w Polsce i za granicą. Specjalistyczne pojazdy assistance są w pełni przystosowane do działań w terenie i natychmiastowej interwencji w miejcu zdarzenia. Dzięki temu  mechanicy Startera ponad połowie zgłoszonych awarii zaradzają na miejscu, bez konieczności holowania. Pozwala to uniknąć dodatkowych kosztów, związanych nie tylko z holowaniem, ale i z przerwą w użytkowaniu pojazdu.

Zobacz też: Monitoring pojazdów floty - możliwości obecnych systemów

Kodeks pracy a czas pracy kierowcy?

Zarządzając fimowymi pojazdami, warto skupić się na optymalizacji czasu, ale nie warto oszczędzać go w sposób nieprzepisowy. W przypadku kierowców zawodowych kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do prowadzenia ewidencji czasu pracy w rozliczeniu dobowym, tygodniowym oraz w danym okresie rozliczeniowym. W koordynacji flotowych działań tak samo jak czas jazdy liczy się czas przerw. Jesli łączny czas pracy nie przekracza 9 godzin, po 6 godzinach kierowcy przysługuje przerwa na odpoczynek w wymiarze  30 minut. Gdy danego dnia kierowca ma spędzić w służbowym aucie ponad 9 godzin, przerwa wydłuża się do 45 minut. Poza tym w każdej dobie kierowcy ma prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.

Kto odpowiada za zbyt długą jazdę?

- W systemach monitorujących firmowe pojazdy nie może zabraknąć dokładnych informacji o przerwach kierowców w trasie i o czasie postojów. Tego rodzaju dane pomagają nie tylko weryfikować, czy pracownicy wywiązują się ze swoich obowiązków, ale również kształtować wśród nich właściwe nawyki podczas jazdy–mówi Dawid Nowicki z FlotisMobile.pl. Niekorzystny wpływ na efektywność w pracy mają nie tylko zbyt długie postoje. Także postawa przeciwna i unikanie przerw, by jak najszybciej zakończyć trasę, może być zgubna w skutkach. –  Brak wypoczynku na postoju zmniejsza czujność kierowców i często jest przyczyną wypadków. Fleet manager jest odpowiedzialny za zapobieganie takim sytuacjom - a przynajmniej za minimalizowanie ich ryzyka – dodaje  Nowicki. Warto mieć na uwadze, że jeżeli przewoźnik zatrudnia kierowców na umowę o pracę, to za przestrzeganie norm ich czasu pracy odpowiada on sam. Naruszenie tych przepisów może zakończyć się sankcjami karnymi.

Źródło:  materiały prasowe FlotisMobile.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »