| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Umowa z firmą CFM - zanim podpiszesz

Umowa z firmą CFM - zanim podpiszesz

Na co warto zwrócić uwagę zanim podpiszesz umowę z firmą CFM? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym tekście.

Samochód zastępczy

Kilka wersów wyżej wywołałem kwestie samochodu zastępczego, czyli jednej z bardzo newralgicznych kwestii w zarządzaniu flotą. W przypadków kontraktu na wynajem długoterminowy, również ta sprawa powinna być szczegółowo uregulowana zapisami umowy, ponieważ w innym przypadku możemy liczyć tylko i wyłącznie na pojazd zastępczy zgodny z warunkami assistance.
Samochód zastępczy powinien przysługiwać użytkownikowi, gdy pojazd zwykle użytkowany znajduje się w serwisie. Należy koniecznie wynegocjować czas, powyżej którego auto zastępcze musi zostać wydane. Z dużą dozą prawdopodobieństwa firma wynajmu przerzuci ten obowiązek na serwis. W przypadku szkody samochód „rezerwowy” ma zostać wydany na pełen okres naprawy (uwaga – na rzeczywisty czas naprawy, a nie np. technologiczny). Również w przypadku szkody całkowitej możemy uzgodnić skorzystanie z pojazdu zastępczego, należnego po dniu oceny technicznej przez okres np. 30 dni. To umożliwi nam wynajem kolejnego auta lub odpowiednie przesunięcie posiadanych zasobów.
Samochód zastępczy musi odpowiadać następującym zasadom:
- bezpłatny w ustalonym okresie (część firm proponuje samochód zastępczy limitowany np. 10 dni w ciągu roku/samochód),
- klasa, wyposażenie samochodu zastępczego,
- brak „obrendowania” samochodu dla klasy np. Premium,
- miejsce wydania i zwrotu samochodu zastępczego,
- warunki ubezpieczenia samochodu zastępczego (udział własny w szkodach, minimalna wysokość szkody pokrywana przez ubezpieczyciela itp.).

Zobacz też: Samochód służbowy - korzyści i obowiązki

Sposób likwidacji szkód

W przypadku ubezpieczenia dostarczanego przez firmę wynajmu likwidacja szkód powinna być koordynowana za pośrednictwem Centrum Technicznego podmiotu wynajmującego lub wskazanego brokera ubezpieczeniowego. Powinniśmy również doprecyzować sposób likwidacji szkód z AC i OC. Z przypadkami dotyczącymi AC nie mamy większego wyboru: zgłaszamy szkodę do Centrum Technicznego lub brokera, a następnie wskazany jest warsztat naprawiający pojazd i wydający samochód zastępczy.
O wiele większe komplikacje mogą wystąpić przy likwidacji szkody z ubezpieczenia OC sprawcy. Możemy ją zgłosić z naszej polisy AC, a następnie nasz ubezpieczyciel regresem odbierze odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy. Jednak zgłaszając szkodę z AC firmy, w której pracujemy, obciążamy jej szkodowość przez stworzenie rezerwy na wypłatę odszkodowania do momentu pełnego wykonania regresu. Naprawa zostanie wykonana zgodnie ze standardem naszego AC, a więc zostaną zastosowane na przykład zamienniki.
Natomiast jeśli likwidujemy szkodę z OC, warsztat naprawia samochód używając części oryginalnych, koszt samochodu zastępczego zostanie zwrócony warsztatowi, a stawki roboczogodziny są zdecydowanie wyższe niż w przypadku AC. Gdy pojazdy mają nasze ubezpieczenie musimy dokładnie opisać sposób likwidacji szkód, tak, aby przy zwrocie auta po okresie najmu nie ponosić kosztów „utraty wartości handlowej pojazdu z powodu wcześniejszych napraw blacharsko-lakierniczych”.
Tak więc musimy uzgodnić, za pośrednictwem którego brokera są likwidowane szkody, a o każdej szkodzie i naprawie należy koniecznie poinformować Centrum Techniczne firmy wynajmującej. Uwaga! Jeśli mamy już zaprzyjaźnionego dealera, to zazwyczaj jest tam również serwis blacharsko – lakierniczy i możemy namówić firmę wynajmu, aby samochody użytkowane przez nasze przedsiębiorstwo trafiały właśnie do tego warsztatu, szczególnie w sytuacjach, gdy szkoda zdarzy się w pobliżu warsztatu. Pozwoli to wpływać na sposób i jakość naprawy.

Zobacz też: Jakie są korzyści z finansowania leasingiem?

reklama

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

flota, parking
flota, parking

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Roma Opoka

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »