REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje leasingu?

Europejski Fundusz Leasingowy SA
Zakup samochodu./ Fot. Fotolia
Zakup samochodu./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na polskim rynku funkcjonuje kilka rodzajów leasingu. Głównym i najbardziej znanym podziałem jest ten na leasing operacyjny oraz finansowy. Od 2011 r. inwestujący mogą również skorzystać z leasingu konsumenckiego. Jednak niezależnie od charakteru leasingu, wymienić można następujące: leasing zwrotny, leasing denominowany w walucie i leasing złotówkowy oraz leasing bezpośredni i pośredni.

Leasing operacyjny i finansowy

REKLAMA

Podstawa podziału między leasing operacyjny a finansowy opiera się na wyborze, która ze stron umowy jest uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu. W sytuacji gdy uprawniona do tego będzie strona finansująca, transakcja będzie miała charakter leasingu operacyjnego. Natomiast gdy uprawnionym do dokonywania odpisów będzie korzystający, wówczas będziemy mieli do czynienia z leasingiem finansowym.

REKLAMA

Dodatkowo, w przypadku leasingu operacyjnego, raty leasingowe oraz wpłata początkowa w całości stanowią koszt uzyskania przychodu LB. W przypadku leasingu operacyjnego umowa musi być zawarta na okres stanowiący co najmniej 40 % normatywnego okresu amortyzacji (na przykład meble – stawka amortyzacji 20%, minimalny okres leasingu wynosi 2 lata). Leasingobiorca może odliczać VAT od rat leasingowych (w przypadku tego rodzaju leasingu VAT płatny jest w ratach i wynosi zawsze 23%). Przedmiot leasingu amortyzowany jest przez leasingodawcę.

Natomiast korzystając z leasingu finansowego, kosztem uzyskania przychodu dla leasingobiorcy jest jedynie część odsetkowa raty leasingowej oraz amortyzacja sprzętu. Leasingobiorca podpisując umowę zobowiązany jest do zapłacenia całego należnego podatku VAT z góry. Leasing ten korzystny jest w przypadku leasingu sprzętów z 8 proc. VAT, ponieważ taki też podatek VAT(8 proc.) ma do zapłaty Leasingobiorca. Jeśli sprzęt z 8 proc. VAT byłby leasingowany w leasingu operacyjnym VAT wynosiłby 23proc.

Zobacz też: Jakie są korzyści z finansowania leasingiem?

Leasing zwrotny

Ten rodzaj leasingu odnosi się zarówno do leasingu operacyjnego jak i finansowego. Korzystając z niego, przedsiębiorca w pierwszej kolejności odsprzedaje na rzecz firmy leasingowej własny środek trwały, aby następnie podpisać umowę leasingową i na tej podstawie nadal korzystać z tego sprzętu. Tym samym leasingobiorca ma możliwość uwolnienia zamrożonych środków trwałych, aby wykorzystać je na inne cele np. inwestycyjne. Po dokonaniu spłaty kwot przewidzianych w umowie leasingowej, przedsiębiorca ponownie może uzyskać tytuł własności danego sprzętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing bezpośredni i pośredni

Podziału na leasing bezpośredni oraz pośredni dokonuje się biorąc pod uwagę status podmiotu finansującego. W przypadku leasingu bezpośredniego, stroną finansującą jest producent przedmiotu umowy (np. producent maszyny). Natomiast w leasingu pośrednim finansującym jest wyspecjalizowana firma leasingowa, taka jak EFL. Nabywa ona przedmiot umowy leasingu od producenta po to, aby oddać go do używania korzystającemu na podstawie umowy leasingowej.

Zobacz też: Faktoring – w jaki sposób poprawia płynność finansową?

Leasing denominowany w walucie obcej i leasing złotówkowy

Oba wymienione powyżej rodzaje leasingu opierają się na spłacie zobowiązań w polskiej walucie. Różnica polega jednak na tym, że w leasingu denominowanym w walucie obcej wartość początkowa oraz poszczególne raty leasingowe wyrażone są w tej walucie, jednak spłata następuje w złotówkach.

Leasing konsumencki (prywatny)

Leasing konsumencki to narzędzie finansowania aktywów, dostępne dla osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej. Leasing ten jest nową forma finansowania zakupu, alternatywną wobec zwykłych kredytów. Przede wszystkim charakteryzuje się prostszymi od bankowych procedurami oraz szybszą decyzją o przyznaniu finansów. Leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają właścicielami sprzętu, dlatego też stosują prostsze i bardziej przejrzyste procedury udzielenia finansowania. Warto podkreślić, że klient finansuje sprzęt za pośrednictwem doświadczonej firmy leasingowej. Decydując się na skorzystanie z leasingu konsumenckiego, możemy się również spodziewać zmniejszonych oczekiwań co do niezbędnych dokumentów , czy koniecznych zabezpieczeń. Dodatkowo, bezpośrednia współpraca z dostawcami umożliwia negocjowanie atrakcyjnych rabatów dla firm leasingowych, co przekłada się na korzystne warunki cenowe proponowane klientom. Ponadto, leasingodawcy są w stanie dostarczyć klientom pakiety dodatkowych usług związanych z leasingowanym sprzętem, m.in. ubezpieczenia czy pakiety assistance.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

REKLAMA

Ta forma leasingu jest mało popularna w Polsce. Po okresie wzmożonego zainteresowania tym produktem na początku jego wprowadzenia, obecnie obserwuje się powrót do sytuacji wyjściowej – a więc spadek popytu na tę usługę wśród osób fizycznych. Przyczyn osłabienia zainteresowania można doszukiwać się w zapisach prawnych dotyczących leasingu konsumenckiego, barierach mentalnych konsumentów związanych z prawem własności, jak również w ich oczekiwaniach związanych z nową usługą.

Dodatkowo, na rynku leasingu istnieje podział dotyczący rodzaju finansowanego przedmiotu. Wyróżnić można leasing środków ruchomych (m.in. leasing samochodów, maszyn, ale także wyposażenia restauracji czy linii produkcyjnych), leasing nieruchomości oraz leasing używanych środków trwałych (polega na oddaniu w użytkowanie rozmaitych rzeczy używanych: samochodów, maszyn czy komputerów).

Tekst: Krzysztof Tekieli, Menedżer Rynku Samochodów Osobowych i Dostawczych EFL

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA