| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Jakie są rodzaje leasingu?

Jakie są rodzaje leasingu?

Na polskim rynku funkcjonuje kilka rodzajów leasingu. Głównym i najbardziej znanym podziałem jest ten na leasing operacyjny oraz finansowy. Od 2011 r. inwestujący mogą również skorzystać z leasingu konsumenckiego. Jednak niezależnie od charakteru leasingu, wymienić można następujące: leasing zwrotny, leasing denominowany w walucie i leasing złotówkowy oraz leasing bezpośredni i pośredni.

Leasing denominowany w walucie obcej i leasing złotówkowy

Oba wymienione powyżej rodzaje leasingu opierają się na spłacie zobowiązań w polskiej walucie. Różnica polega jednak na tym, że w leasingu denominowanym w walucie obcej wartość początkowa oraz poszczególne raty leasingowe wyrażone są w tej walucie, jednak spłata następuje w złotówkach.

Leasing konsumencki (prywatny)

Leasing konsumencki to narzędzie finansowania aktywów, dostępne dla osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej. Leasing ten jest nową forma finansowania zakupu, alternatywną wobec zwykłych kredytów. Przede wszystkim charakteryzuje się prostszymi od bankowych procedurami oraz szybszą decyzją o przyznaniu finansów. Leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają właścicielami sprzętu, dlatego też stosują prostsze i bardziej przejrzyste procedury udzielenia finansowania. Warto podkreślić, że klient finansuje sprzęt za pośrednictwem doświadczonej firmy leasingowej. Decydując się na skorzystanie z leasingu konsumenckiego, możemy się również spodziewać zmniejszonych oczekiwań co do niezbędnych dokumentów , czy koniecznych zabezpieczeń. Dodatkowo, bezpośrednia współpraca z dostawcami umożliwia negocjowanie atrakcyjnych rabatów dla firm leasingowych, co przekłada się na korzystne warunki cenowe proponowane klientom. Ponadto, leasingodawcy są w stanie dostarczyć klientom pakiety dodatkowych usług związanych z leasingowanym sprzętem, m.in. ubezpieczenia czy pakiety assistance.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Ta forma leasingu jest mało popularna w Polsce. Po okresie wzmożonego zainteresowania tym produktem na początku jego wprowadzenia, obecnie obserwuje się powrót do sytuacji wyjściowej – a więc spadek popytu na tę usługę wśród osób fizycznych. Przyczyn osłabienia zainteresowania można doszukiwać się w zapisach prawnych dotyczących leasingu konsumenckiego, barierach mentalnych konsumentów związanych z prawem własności, jak również w ich oczekiwaniach związanych z nową usługą.

Dodatkowo, na rynku leasingu istnieje podział dotyczący rodzaju finansowanego przedmiotu. Wyróżnić można leasing środków ruchomych (m.in. leasing samochodów, maszyn, ale także wyposażenia restauracji czy linii produkcyjnych), leasing nieruchomości oraz leasing używanych środków trwałych (polega na oddaniu w użytkowanie rozmaitych rzeczy używanych: samochodów, maszyn czy komputerów).

Tekst: Krzysztof Tekieli, Menedżer Rynku Samochodów Osobowych i Dostawczych EFL

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »