| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Jakie korzyści daje karta paliwowa?

W przypadku dużych flot karty paliwowe są jednym z podstawowych narzędzi pracy. Pozwalają one na ułatwienie tak prostej czynności jak tankowanie. Jakie czynniki decydują o wyborze kontrahenta w przypadku kart paliwowych i jakie korzyści małym i średnim przedsiębiorstwom może przynieść korzystanie z kart paliwowych?

Podstawowe kryterium wyboru produktu dla firm mających samochody w różnych częściach Polski stanowi liczba stacji. Tutaj niepodzielny prym wiedzie PKN Orlen mający około 1700 obiektów, wliczając w to placówki ekonomiczne Bliska, na których również kierowca zapłaci kartą Flota. Na ponad połowie mniej stacji można zapłacić kartą Routex, wydawaną w Polsce przez BP i Statoil. Prasa codzienna donosi o potencjalnej chęci wycofania się Statoilu z naszego rynku, ale kiedy (czy?) do tego dojdzie i czy kupcem byłby ktoś z czołowych graczy rynkowych pozostaje na razie w sferze spekulacji. Z kolei BP ma z wielu względów silną pozycję w naszym kraju jeśli chodzi o współpracę z przedsiębiorstwami.

Rabat to nie wszystko

Sporo obiektów maja również Shell oraz będący do niedawna mocno w tyle Lotos, a w zmagania o klienta zbiorowego być może włączy się w przyszłości także Lukoil. Konkurencję dla kart wydawanych przez sieci stacji stanowią produkty emitentów nieposiadających paliwowych obiektów. Najlepiej w Polsce pod tym względem prezentuje się oferta DKV Euroservice, nie można również zapominać o firmie UTA.

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

Idea kart paliwowych to przede wszystkim zyski związane z uproszczoną administracją. Emitenci „plastików” przysyłają co dwa tygodnie lub co miesiąc zbiorcze faktury, zazwyczaj z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu kierowcy nie muszą pobierać i rozliczać się gotówkowo, zlikwidowana zostaje niepotrzebna biurokracja i papierologia, czyli firmy oszczędzają czas pracowników i swoje pieniądze. A propo’s tych ostatnich – koncerny udzielają również rabatów na zakup paliwa. Ich wysokość jest szczelnie owiana tajemnicą, wszystko zależy od umiejętności negocjacyjnych menedżera oraz potencjalnego wolumenu zakupowego. Zwykle dotyczy procentu od zakupów lub groszy na litrze.

Niskie wymagania emitentów kart paliwowych

Aby w ogóle móc skorzystać z oferty emitenta kart paliwowych trzeba zazwyczaj pochwalić się stosownym zapotrzebowaniem na paliwo. Nie są to wyśrubowane normy i niekiedy wystarczy nawet zużywać w sumie 300-500 litrów miesięcznie, czyli posiadać w przedsiębiorstwie przykładowo pięć kompaktowych aut przejeżdżających około 2000 kilometrów miesięcznie.  Mimo tak preferencyjnych warunków jeszcze nie wszyscy szefowie małych, a nawet średnich przedsiębiorstw dostrzegają możliwości płynących z posiadania „plastików”. Choć niewykluczone, że w związku ze spowolnieniem gospodarczym, podmioty użytkujące 5-50 samochodów uaktywnią wkrótce swoje potrzeby i rozegra się prawdziwa walka o nabywcę.

Zobacz też: Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jakie korzyści daje karta paliwowa? Fot. Fotolia
Jakie korzyści daje karta paliwowa? Fot. Fotolia

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »