| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Podsumowanie rynku leasingu w 2012 roku

Podsumowanie rynku leasingu w 2012 roku

Przedstawiciele Spółek Leasingowych BZ WBK przygotowali krótkie podsumowanie tendencji, jakie można było zaobserwować na rynku leasingu w 2012 roku. Pozytywne wnioski to: dynamiczny wzrost segmentu rolniczego oraz duże zainteresowanie klientów usługami dodatkowymi. Jednak w 2012 r. rynek leasingu wyraźnie zwolnił. Dlaczego? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym podsumowaniem.

Zwolnienie rynku leasingu w 2012 roku było spowodowane głównie przez niepewną sytuację makroekonomiczną oraz zakończenia inwestycji związanych z EURO2012. Praktycznie nic nie zmieniło się w kwestii zainteresowania klientów leasingiem konsumenckim.

Nr 1: Najwięcej maszyn sfinansowali rolnicy

Od kilku lat rolnicy masowo korzystają ze specjalnych pożyczek oferowanych przez firmy leasingowe, które umożliwiają im prostsze i szybsze uzyskanie dotacji. To właśnie dzięki funduszom unijnym segment rolniczy regularnie odnotowuje dwucyfrowe wzrosty. Po pierwszym półroczu 2012 r. rolnicy po raz pierwszy sfinansowali najwięcej, bo aż 1/3 maszyn i urządzeń, ze wszystkich branż uwzględnionych w zestawieniu Związku Polskiego Leasingu. Dominowały wśród nich ciągniki, kombajny zbożowe oraz osprzęt rolniczy. Ze względu na pozostałą do wykorzystania pulę funduszy unijnych  w roku 2013 segment agro z pewnością nadal będzie się rozwijał, choć należy spodziewać się, że już nie taka szybko jak w roku 2012. Ewentualne wyczerpanie puli dotacji może bowiem spowodować spadek średniej wartości inwestycji, ponieważ rolnicy będą szukali koniecznych oszczędności – komentuje Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w Spółkach Leasingowych BZ WBK.

Zobacz też: Bezpieczeństwo pracownika: ciśnienie powietrza w oponach

Nr 2: Akcesoria leasingu coraz ważniejsze

Coraz większą rolę na rynku leasingu odgrywają usługi dodawane do oferty finansowania.
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Spółek Leasingowych BZ WBK wynika, że co trzeci przedsiębiorca leasingujący pojazdy (32%) decyduje się na ubezpieczenie, 13% wybiera kartą paliwową, a 9% usługi serwisów samochodowych. Popularność usług dodatkowych wynika głównie z ich użyteczności oraz korzystnej ceny, którą firmy leasingowe są w stanie zaproponować dzięki efektowi skali. Duże znaczenie dla klientów ma też wygoda, wybierając ubezpieczenie lub kartę paliwową z oferty leasingodawcy wszystkie formalności mogą załatwić w jednym miejscu, nie poświęcając na to dodatkowego czasu.

Nr 3: Nieruchomości i budowlanka na minusie

Ostatni rok nie przyczynił się do odwrócenia niekorzystnej tendencji na rynku nieruchomości, który od kilku lat odnotowuje spadki. Wpływ na to na to miał m.in. niski popyt na nieruchomości mieszkaniowe, utrzymujący się mimo spadku ich średnich cen. Trudną sytuację obserwujemy też w pokrewnej pod względem wrażliwości na warunki makroekonomiczne branży budowlanej. Patrząc na aktualne prognozy trudno oczekiwać, żeby w roku 2013 niekorzystne trendy w nieruchomościach i budownictwie miały się odwrócić. Na wyniki branży leasingowej w tych segmentach pozytywny wpływ mogą mieć jednak zapowiadane zmiany w prawie, takie jak wprowadzenie od 1 stycznia możliwości leasingowania budynków znajdujących się w użytkowaniu wieczystym oraz skrócenie z 10 do 5 lat minimalnego okresu leasingu nieruchomości podlegających amortyzacji. Da nam to oczywiście możliwość oferowania klientom szerszej i bardziej elastycznej oferty - komentuje Tomasz Sudaj.

Zobacz też: Kamera cofania, a niebezpieczne manewry aut użytkowych

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zawadzki

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »