REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niesprawiedliwe kary systemu ViaTOLL

System viaTOLL
System viaTOLL
Operator systemu viaTOLL

REKLAMA

REKLAMA

ViaTOLL, czyli system elektronicznego poboru opłat spełnia oczekiwania, ale wymaga pewnych zmian. Chodzi tu głównie o sposób nakładania kar na kierowców przez operatora systemu viaTOLL.

Obowiązujące przepisy powodują, że kary są często nieproporcjonalnie wysokie do popełnionego przez kierowcę przewinienia. Takie sytuacje wykorzystywane są przez organizacje, które wyłudzają od firm transportowych pieniądze w zamian obiecując umorzenie kar.

REKLAMA

ViaTOLL działa w Polsce od 16 miesięcy. W tym czasie do budżetu Państwa wpłynęło dzięki systemowi już 1 mld zł. Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w listopadzie zwrócą się wszelkie koszty poniesione na wdrożenie systemu. Od tego czasu system zarabiać ma na budowę nowych dróg.

Przewoźnicy oraz eksperci wnioskują o zniesienie obowiązku opłat dla samochodu osobowego o masie 3,5 tony z przyczepką. Na dzień dzisiejszy taki samochód przekracza ustawowy próg.

Zobacz też: Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania czasu pracy kierowcy?

Samochód terenowy z przyczepką jest teraz traktowany, jako samochód ciężarowy. Powinien więc posiadać wszystkie rejestratory i urządzenia, a kierowca powinien wnosić odpowiednie opłaty. Jest to problem głównie dla osób prywatnych, które nie prowadzą firm transportowych, natomiast posiadają duży samochód i transportują coś za pomocą przyczepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis ten miał się zmienić już kilka miesięcy temu, co zapowiadał resort transportu, jednak póki co w tej sprawie nic się nie zmieniło.

REKLAMA

Następnym problemem są kary nakładane na kierowców, którzy nie uiścili opłaty w systemie viaTOLL. Aktualnie wynoszą one 3 tysiące złotych za każdy przejechany odcinek, czyli fragment pomiędzy dwoma skrzyżowaniami. Oznacza to, że jeżeli przejechaliśmy trasę 30 km, na której były dwa skrzyżowania to kara wynosić będzie 6 tysięcy złotych. Kary zależeć będą wyłącznie od trasy, na jakiej został skontrolowany.

Ceny kar często są nieproporcjonalne do przewinienia. W Austrii kierowca, który nie uiścił opłaty płaci 220 euro za każde przejechane 70 km. W Czechach opłata ta wynosi 5 tysięcy koron czeskich, czyli ok 800 zł i jest opłatą jednorazową. W Polsce najsprawiedliwszym rozwiązaniem byłoby uzależnienie wysokości kary od ilości przejechanych kilometrów.

Zobacz też: Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Rozwiązać również trzeba kwestię związaną z niedziałającymi urządzeniami viaBOX. Często na kierowców nakładane są kary, ponieważ urządzenie viaBOX czyli takie, które powinno znajdować się w każdym samochodzie, nie działa. Stwierdzenie błędu wyklucza nałożenie kary, niestety nie automatycznie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA