| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Flotę serwisować w ASO czy w warsztacie niezależnym? Cz. I

Flotę serwisować w ASO czy w warsztacie niezależnym? Cz. I

Na rynku usług motoryzacyjnych działa wiele wyspecjalizowanych, ale nie autoryzowanych warsztatów zajmujących się naprawami samochodów konkretnej marki. Jeszcze kilka lat temu korzystanie z tego typu warsztatów wzbudzało wątpliwości. Czy w dzisiejszej sytuacji rynkowej opłaca się serwisować flotę poza ASO?

Serwisowanie samochodu poza ASO, a utrata gwarancji

Firmy zazwyczaj rezygnują z powierzenia opieki nad flotą serwisowi niezależnemu w obawie przed utratą gwarancji. Owszem ASO może odmówić wykonania naprawy, gdy przegląd był wykonany w serwisie niezależnym, ale tylko w jednym przypadku - jeśli udowodni, że wcześniejsze serwisowanie w innej sieci było „niezgodne” z zasadami obsługi lub użyto „niewłaściwych” części zamiennych, które mogły przyczynić się do powstania awarii wymagającej naprawy gwarancyjnej. Nie spotkaliśmy się z taką sytuacją większość firm flotowych w Polsce, realizuje zdecydowaną większość napraw i przeglądów w... ASO – wyjaśnia Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska.

Zobacz też: System zarządzania bezpieczeństwem floty - do czego służy?

Warunki utraty gwarancji reguluje unijna dyrektywa GVO (ang. Block Exemption Regulation). Od 2010 roku obowiązują również nowe rozporządzenia dotyczące dystrybucji samochodów oraz serwisów na rynkach Unii Europejskiej.

- Nowe prawo nie zmienia systemu stosowania przez ASO części zamiennych porównywalnej jakości. Nadal jedynymi operacjami, w których wolno stosować tylko części oryginalne pochodzące od producenta, są naprawy gwarancyjne i akcje serwisowe. W pozostałych przypadkach można używać części z odpowiednim oświadczeniem ich producenta o ich porównywalnej z oryginałem jakości lub części oryginalnych, ale bez loga producenta samochodów – wyjaśnia Marek Konieczny DCG Dealer Consulting.

Zobacz też: Korzystasz z auta firmowego? Sprawdź czego nie lubią pracodawcy

Gdzie serwisują CFM-y?

CFM-y zazwyczaj korzystają z autoryzowanych serwisów. Do niezależnych kierowane są najczęściej pojazdy po gwarancji lub w sytuacji, gdy usunięcie uszkodzenia jest możliwe tylko poprzez wymianę dużego podzespołu, co niestety w ASO kosztuje krocie.

- Z zasady firmy CFM oferują swoje usługi serwisowe w oparciu o autoryzowane stacje obsługi. Wiąże się to z wyższymi kosztami, ale firmy flotowe i ich klienci mogą dzięki temu liczyć na większą kulturę techniczną, przyjazne dla klienta procedury obsługi, nieograniczoną dostępność do oryginalnych części oraz na aktualną wiedzę mechaników zdobytą w toku szkoleń organizowanych przez importerów. ASO dają również możliwość korzystania z pojazdów zastępczych, zarówno w ramach polityki gwarancyjnej producenta, jak i standardów serwisowych, które często zapewniają auto na czas naprawy – dodaje Andrzej Sobczak.

Zobacz też: Flotę serwisować w ASO czy w warsztacie niezależnym? Cz. II

reklama

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Mazda MX-5 serwis Fot. newspress
Mazda MX-5 serwis Fot. newspress

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »