| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Plusy i minusy leasingu auta firmowego

Plusy i minusy leasingu auta firmowego

Jedną z najpopularniejszych form finansowania auta firmowego jest leasing. W poniższym poradniku podpowiadamy, na czym polega leasing auta i czy warto z niego skorzystać?

Wzrost popularności leasingu jest obserwowany od kilku lat. Jednym z powodów takiej sytuacji jest fakt, że leasing to najlepsza alternatywa dla firm, które nie zdołały uzyskać kredytu bankowego.

Słowo leasing pochodzi od angielskiego lease oznaczającego wynajem, dzierżawę i faktycznie jest to pewna forma wynajmu. Umożliwia leasingobiorcy korzystanie z danego środka trwałego, przez określony w umowie czas, w zamian za spłacanie rat. W leasing można wziąć różne dobra ruchome, zarówno nowe jak i używane. Mogą to być środki transportu, maszyny i urządzenia, sprzęt komputerowy, sprzęt medyczny, itp., a także nieruchomości (lokale, budynki, działki, zakłady produkcyjne itp.). Najczęściej jednak środkami trwałymi, których dotyczy leasing są samochody. Przy czym mogą to być zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy, autobusy i pojazdy specjalistyczne.

Zobacz też: Fleet manager –profesjonalista zarządzający flotą

Leasing operacyjny i finansowy

Istnieją różne rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Znacznie większym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców cieszy się ten drugi. Charakteryzuje się on krótszym okresem trwania umowy niż wynosi okres gospodarczej używalności danego przedmiotu (ale nie mniejszym niż 40% normatywnego czasu amortyzacji). W czasie trwania umowy nie następuje spłata pełnej wartości przedmiotu. Najczęściej przedmiotem takiego leasingu są rzeczy o wysokiej wartości początkowej, które mogą być po wygaśnięciu umowy użytkowane przez kolejne osoby. W tym przypadku przedmiot leasingu zostaje zwrócony leasingodawcy (chyba, że strony umówią się inaczej).

To on jest jego właścicielem i on ma prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Z kolei leasingobiorca może do kosztów usykania przychodu wliczyć czynsz inicjalny (opłatę pobieraną przy zawieraniu umowy), płacone co miesiąc raty (w całości), koszty użytkowania auta oraz opłaty manipulacyjne związane z umową. Ten rodzaj leasingu będzie korzystny dla leasingobiorcy, któremu zależy na jak najmniejszym angażowaniu środków finansowych przy zawieraniu umowy, ponieważ podatek VAT jest naliczany stopniowo do każdej raty, a nie z góry przy pierwszej z nich, co ma miejsce przy leasingu finansowym. Inną różnicą między tymi dwiema formami finansowania jest to, że w przypadku leasingu finansowego jego przedmiot uznawany jest za składnik majątku leasingobiorcy, a więc to on będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych.

Zobacz też: Nowy sposób na nadzorowanie pracownika w służbowym aucie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

tanie-ubezpieczenie.eu

Porównywarka ubezpieczeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »