| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Czy kierowcy flotowi boją się fotoradarów?

Czy kierowcy flotowi boją się fotoradarów?

Jedna trzecia wypadków drogowych odbywa się z udziałem kierowców firmowych. Spytaliśmy ekspertów od flot, czy i jak fotoradary wpływają na poprawę bezpieczeństwa kierowców aut służbowych.

Nieuchronność kary

Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management

- Większa liczba fotoradarów ma pozytywny wpływ na poprawę bezpieczeństwa, szczególnie wtedy, kiedy są rozstawiane w miejscach, które z obiektywnych względów wymagają zachowania niskich prędkości. Za przykład mogą tu posłużyć okolice szkół i przedszkoli lub tereny zabudowane na trasach szybkiego ruchu. Uważam jednak, że ustawianie fotoradarów na prostych odcinkach dróg poza terenem zabudowanym mija się z celem, ponieważ nie stanowią środka powstrzymującego kierowców od naciśnięcia pedału gazu po minięciu „skrzynki”.

Wysokie mandaty mogą teoretycznie wpływać na obniżenie poziomu ryzykownych zachowań na drogach. Jednak skuteczniejszym rozwiązaniem na poprawę bezpieczeństwa byłby fakt nieuchronności kary, a nie jej wysokość. Wizja dużego wydatku, który może się przytrafić „jeśli akurat nie będę miał szczęścia”, jest najczęściej traktowana jako ryzyko, wkalkulowane w prowadzenie pojazdu po polskich drogach.

Pomocne w zwiększaniu bezpieczeństwa są z pewnością odpowiednie szkolenia dla kierowców flotowych. Niekoniecznie muszą być to ćwiczenia na płycie poślizgowej, ale nawet sam wykład, który będzie w stanie uczulić prowadzących auta na szereg newralgicznych sytuacji, z którymi spotykają się na drogach. Wszystko zależy od nakładów finansowych, jakie dana firma pragnie przeznaczyć na ten cel. Na wysokość kosztów wpływa zaplanowany programu – od wykładów i szkoleń cyklicznych, aż po praktyczną naukę prawidłowych zachowań na drodze.

Kadra niezainteresowana

Sylwester Pawłowski, członek i koordynator programu Bezpieczna Flota

Sylwester Pawlowski

- Doświadczenia międzynarodowe wskazują jednoznacznie, że sprawny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym jest pierwszorzędnym składnikiem skutecznego zmniejszenia ilości ofiar śmiertelnych oraz osób rannych w wypadkach. Powoduje on dostosowanie prędkości pojazdów do warunków, a jak wynika z badań wiodących instytucji zajmujących się kwestiami bezpieczeństwa ruchu drogowego, nadmierna szybkość stanowi najczęstszą przyczynę zarówno wypadków, jak i ich stopnia ciężkości. Fotoradary powinny poprawiać stan bezpieczeństwa drogowego, ale i też odgrywać rolę edukacyjną - a nie tylko być środkiem zdobywania dodatkowych funduszy pieniężnych w postaci mandatów. Trzeba je instalować tylko i wyłącznie w miejscach niebezpiecznych z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakować w sposób widoczny, jednoznaczny i przewidywalny.

reklama

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Skuteczność fotoradarów wobec kierowców flotowych fot. Mototarget
Skuteczność fotoradarów wobec kierowców flotowych fot. Mototarget

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »