| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Pułapki leasingu: na co uważać zawierając umowę?

Pułapki leasingu: na co uważać zawierając umowę?

Leasing ma coraz więcej zwolenników. Nie należy jednak decyzji o zawarciu umowy leasingu podejmować pochopnie i dokładnie sprawdzić wszystkie zapisy. Na co uważać najbardziej?

Przed podpisaniem umowy warto poprosić przedstawicieli kilku firm leasingowych o udostępnienie OWUL, czyli ogólnych warunków umowy leasingu i dokładnie je przestudiować. W przypadku większych podmiotów, które są właścicielami dużych flot, standardem jest szczegółowa analiza poszczególnych zapisów umów przez dyrektora finansowego i prawnika.

Nie daj się zaskoczyć

Wnikliwa lektura umowy pozwoli nam uniknąć niespodziewanych kosztów oraz związanych z tym problemów. Bo jak już wspomniałem, czasem najatrakcyjniejsza finansowo oferta może się okazać finalnie najdroższa. Na polskim rynku funkcjonują firmy leasingowe, które wyjątkowo mocno lubią zaskakiwać klientów różnego rodzaju opłatami. W niektórych umowach zawarta jest na przykład informacja o opłatach za upoważnienie do wyjazdu za granicę wyleasingowanym autem lub za zgodę na to, aby wyleasingowanym pojazdem mógł jeździć więcej niż jeden pracownik.

Zobacz też: Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?

Duża część przepisów umów leasingowych to warunki oczywiste i brzmiące tak samo niezależnie od firmy. Musimy być jednak przygotowani na to, że w trakcie trwania umowy, jeśli zajdą nieprzewidziane okoliczności, spotkamy się z negatywnie zaskakującymi postanowieniami, które akurat w naszym przypadku będą najistotniejsze. Niektóre firmy obciążają klienta finansowo, gdy ten przeoczy termin zapłaty choćby nieznacznie. Z innych, mniej oczywistych kwestii do rozważenia, ważne jest między innymi, ile kilometrów rocznie będziemy pokonywać autem.

Surowa kara

Część firm funkcjonujących na polskim rynku, jeśli w umowie zapisano przepis ustalający limit użytkowania pojazdu ustalony w kilometrach, za jego przekroczenie zmusi nas do zapłaty kary. Warto zapoznać się także z terminem, w jakim jesteśmy zobowiązani zwrócić wyleasingowany sprzęt kończąc umowę z leasingodawcą, gdyż bardzo często kary w takim przypadku są naprawdę spore. Przykładowo, jeden z leasingodawców za opóźnienie w zwrocie finansowanego środka trwałego naliczy nam karę umowną w wysokości 0,17% ceny nabycia przedmiotu za każdy dzień zwłoki, podczas gdy inny będzie domagał się zapłacenia sumy ponad dziesięciokrotnie wyższej, tj. nawet około 2% od ceny nabycia.

Warto zwrócić uwagę na to, ile takich niestandardowych postanowień zapisano w naszej umowie i czego dokładnie dotyczą. Tylko wtedy zabezpieczymy się przed negatywnymi konsekwencjami w przypadku zakłóceń w realizacji umowy i uzyskamy informacje, czy firma leasingowa nie próbuje ukryć niekorzystnych dla nas rozwiązań. Bądźmy uważni, bo niektórzy leasingodawcy unikają rozmów na temat niestandardowych postanowień kontraktu, ponieważ są to firmy chcące jak najszybciej pozyskać klienta. Jeśli jakichś punktów umowy nie rozumiemy, zawsze żądajmy od doradców leasingowych wyczerpujących wyjaśnień.

reklama

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Leasing: na co uważać przy zawieraniu umów? fot. Fotolia
Leasing: na co uważać przy zawieraniu umów? fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Renata Świgońska

Prawnik, Tłumacz Przysięgły J. Angielskiego i J. Niemieckiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »