REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczne przewożenie nart samochodem

Piotr Czerniakowski
Bagażnik dachowy wykorzystujący uchwyty, to tańsze rozwiązanie, lecz trzeba bardzo uważać przy jego wyborze.
Bagażnik dachowy wykorzystujący uchwyty, to tańsze rozwiązanie, lecz trzeba bardzo uważać przy jego wyborze.
surcoinc.com

REKLAMA

REKLAMA

Wraz ze zbliżającym się sezonem zimowym, postanowiliśmy przyjrzeć się różnym metodom przewożenia sprzętu narciarskiego.

REKLAMA

Maksymalnie dwie pary nart można przewieźć w aucie typu kombi, lub autem wyposażonym w specjalny rękaw do transportu długich przedmiotów. Nie polecamy jednak tej metody. Po pierwsze ten sposób nie jest zbyt bezpieczny – nie trzeba chyba tłumaczyć jakimi ‘pociskami’ stają się narty w trakcie nagłego hamowania, bądź wypadku. Kolejnym argumentem na nie, jest to, że w wielu krajach europejskich taka praktyka jest nielegalna. Ostatecznie trzeba też pomyśleć o aspektach praktycznych. Gdy na stok będziemy dojeżdżać (a co ważniejsze – wracać) autem, nie unikniemy ubrudzonej tapicerki.

REKLAMA

Jeśli nie w środku, to sprawa jest oczywista. Są dwie drogi wyboru – bagażnik dachowy z uchwytami lub boks. Popularność zwykłych bagażników maleje, ze względu na to, że maleją także ceny boksów.  Jeszcze kilka lat temu za dobrego boksa trzeba było zapłacić kilka tysięcy złotych, teraz ceny zaczynają się od kilkuset złotych. Przyjrzyjmy się jednak obu rozwiązaniom, zaczynając od bardziej tradycyjnego.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do dłuższej trasy – co sprawdzić: olej, ciśnienie w oponach, wycieraczki, światła

Dla przeciętnego wczasowicza, wszystkie sprzęty wyglądają tak samo. Jednak nie wygląd się tu liczy, a walory użytkowe. Pamiętajmy więc  by nie kupować tego rodzaju wyposażenia w ciemno, przez Internet, a dokładnie sprawdzić ofertę i zaczerpnąć opinii eksperta/ekspertów.

Wszystko zaczyna się od belek bazowych. Oferowane są w trzech podstawowych wariantach. Pierwszy z nich to belki mocowane do relingów dachowych auta. Można również spotkać belki przytwierdzane do specjalnych elementów montażowych, zamontowanych fabrycznie. Jeśli auto takich punktów nie posiada, zostaje nam ostatnia (niestety najgorsza ze względu na duże ryzyko uszkodzenia lakieru) metoda – przytwierdzenie belek do krawędzi dachu auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy polskie ubezpieczenie OC będzie ważne za granica? Jakie ubezpieczenie wykupić przed wyjazdem za granice?

 Jeśli chodzi o materiały z których wykonane są belki, to najpopularniejsza jest stal i aluminium. Za tymi drugimi przemawia niższa waga i walory estetyczne. Chyba nikogo nie zdziwi, że za nie zapłacimy znacznie więcej.

REKLAMA

Wyróżniamy cztery sposoby montażu uchwytów do belki. Pierwszy z nich polega na dokręcaniu śrub mocujących wkrętakiem. Ta metoda jest uciążliwa, tak samo jak używanie specjalnego klucza dołączanego do zestawu. Satysfakcjonującym wariantem jest montaż uchwytu za pomocą śrub wyposażonych w plastikowe gałki. W tym wypadku nie potrzeba nam żadnych narzędzi. Na koniec pozostają uchwyty działające na zasadzie patentowych zatrzasków.

Narty powinno się przewozić tyłem do przodu. Zmniejszy to bowiem opór powietrza stawiany przez sprzęt, a co za tym idzie obniży poziom hałasu i spalanie auta. Zapobiegnie również rozluzowaniu się uchwytów. Zamontowanie nart ‘noskami’ do przodu może również zainteresować policjantów, ponieważ w krajach alpejskich takie przewożenie sprzętu jest nielegalne. Pamiętajmy by po montażu dokładnie sprawdzić, czy wszystkie elementy są dokładnie spięte i nie odczepią się w czasie jazdy.

Zobacz też: Kompendium: wypożyczalnie aut. Jak wypożyczyć auto, jakie są formalności, na co uważać przy wyborze wypożyczalni?

W momencie zakupu musimy wiedzieć, ile sprzętu chcemy przewozić. W zależności od konstrukcji, uchwyty są przystosowane do przewozu od 3 do 6 par nart i od 2 do 4 desek snowboardowych.  Ważna jest tu również nośność belek, chwytów jak i samego dachu auta – od nich zależy, jaki ciężar możemy przewieźć na bagażniku. Warto również sprawdzić indeks prędkości danego sprzętu i bezwzględnie się do niego stosować.

Dużo wygodniejszym rozwiązaniem jest wspomniany już boks dachowy. Boksy to rozwiązanie bardziej praktyczne i ‘przyjazne’ użytkownikowi. Można w nich przewozić nie tylko narty, zaś do użytku zdają się nie tylko zimą, a i latem.  Przy wyborze boksu dachowego, który chcemy zamontować do bagażnika bazowego warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. W przypadku aut typu hatchback i kombi zbyt długi boks może ograniczać wysokość unoszenia tylnej pokrywy i przez to utrudniać dostęp do przestrzeni bagażowej wewnątrz samochodu. W wysokich pojazdach lepsze do załadunku i wyładunku od boksów otwieranych tylko z jednej strony są te, gdzie można to robić z obu stron. Wart rozważenia jest również sposób zamykania boksu. Najprostszy opiera się na zamkach zatrzaskowych, które nie stanowią żadnej przeszkody dla złodzieja. Lepiej więc wydać trochę więcej pieniędzy na boks wyposażony w zamek z blokadą. Niektóre mają nawet dwu lub trzypunktowe centralne ryglowanie.

Powinniśmy również pamiętać o tym, że boks dachowy należy pakować według pewnych zasad.

Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Weźmy pod uwagę ciężar bagażu. Jak już było powiedziane, belki na których montujemy bagażnik mają określoną przez producenta nośność (podana jest w instrukcji obsługi belek). Sam boks także ma ograniczenia związane z ciężarem bagażu który możemy w nim przewieźć (wartość maksymalnego obciążenia boksu podana jest w instrukcji dołączonej do bagażnika). Oprócz tego w instrukcji obsługi samochodu znajdziemy informację, ile kilogramów bagażu możemy przewieźć na dachu auta. Przeważnie wartości te oscylują wokół 50 kg dla samochodów osobowych oraz 70 kg dla terenowych i vanów.

Podczas pakowania boksu ważne jest rozmieszczenie pakunków. Cięższe przedmioty powinniśmy umieszczać mniej więcej po środku, lżejsze z tyłu i z przodu.Lepiej, gdy wykorzystamy całą objętość dodatkowego bagażnika, niż mielibyśmy pakować go do połowy. W przymocowaniu bagaży (w przypadku, gdy nie pakujemy całego boksu), aby nie przesuwały się w bagażniku podczas jazdy pomogą nam pasy i siatki mocujące. Pasy są najczęściej na wyposażeniu boksu, można też je w razie potrzeby dokupić. Pas montażowy kosztuje około 7 zł, siatka 40-70 zł w zależności od jej wielkości.

Rozmieszczając poszczególne pakunki w bagażniku dachowym zwróćmy uwagę na to, by wrażliwych na wilgoć przedmiotów nie układać blisko krawędzi boksu. Bagażniki dachowe są co prawda zabezpieczone przed deszczem, jednak duże opady mogą skutkować wniknięciem niewielkiej ilości wody do środka bagażnika właśnie przy jego krawędziach.

Zobacz też: Jak radzić sobie z chorobą lokomocyjną?

Ceny belek dachowych

Belki mocowane do fabrycznych relingów dachowych samochodu to koszt od 199 do 690 zł.

Belki przytwierdzane do specjalnych punktów montażowych przewidzianych przez producenta auta to koszt od 160 do 730 zł.

Belki mocowane do krawędzi dachu to kosz rzędu od 140 do 820 zł.

Ceny uchwytów

Ceny uchwytów wahają się w granicach 250 do 500 zł.

Ceny boksów dachowych

Ceny boksów, w zależności od klasy producenta waha się między 500 zł a 4 tys. zł.

Boks dachowy to proste, komfortowe i coraz tańsze rozwiązanie.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA