REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Francja

Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Francja
Samochodem na narty: Francja

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując się na wyjazd narciarski do Francji własnym samochodem, musimy pamiętać, że we Francji to pieszy jest na pozycji uprzywilejowanej w świetle przepisów ruchu drogowego. Wysokość mandatów także nie należy do najniższych w Europie.

Jeżeli wybieramy się na narty do Francji warto znać przepisy związane z podróżowaniem zimą. W normalnych warunkach po autostradzie poruszamy się z maksymalną prędkością 130 km/godz. Podczas ograniczonej widoczności – poniżej 50 metrów – na wszystkich rodzajach dróg ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h. Na drogach ekspresowych ograniczenie wynosi 110 km/ h, w terenie niezabudowanym – 90 km/h a, zabudowanym – 50 km/h. Warto przestrzegać obowiązujących przepisów – poza wysokimi mandatami, żandarmeria ma prawo unieruchomić pojazd do momentu uregulowania mandatu na miejscu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Za brak utrzymywania bezpiecznego dystansu względem innego pojazdu grozi 90 euro grzywny (349 zł). Podczas wyjazdu na narty w tereny górskie należy użyć opon zimowych na koła – nie ze względu na przepisy lecz z uwagi na bezpieczeństwo. Nakaz użycia łańcuchów na koła obowiązuje tylko na niektórych terenach. Maksymalna prędkość poruszania się w łańcuchach to 50 km/h.

Podstawowe przepisy

We Francji honorowane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Podróżując po terenach górskich warto używać opon okolcowanych – dozwolone jest to od 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. Jeżeli warunki atmosferyczne są naprawdę trudne władze przedłużają ten okres – dlatego przed wyjazdem we francuskie Alpy warto śledzić portale meteorologiczne bądź informacyjne. Musimy pamiętać o ograniczeniach dotyczących wymiarów pojazdu. Szerokość nie może przekraczać 2,55 m a długość 12 metrów. Długość zespołu pojazdów (samochód + przyczepa campingowa) to maksymalnie 18,75 metra. Jeśli jej waga przekracza 500 kg to powinna być wyposażona w trójkąt ostrzegawczy.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wymagane wyposażenie samochodu to komplet zapasowych żarówek, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa. Używanie świateł mijania jest obowiązkowe tylko w nocy. Autostrady we Francji są płatne i ich cena różni się w zależności od odcinka (od 1 do 27 euro – 3,87 do 104,50zł.). Przejazdy przez wiadukty i tunele także wiążą się z opłatami – przejechanie tunelu Mont Blanc to wydatek rzędu 35,10 euro (135,80 zł.)

Warto zdawać sobie sprawę z wysokości mandatów na terenie tego kraju. Za nieprawidłowe parkowanie grozi nam od 35 do 135 euro (od 135,50 do 523 zł). Nieużywanie pasów bezpieczeństwa wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro (523 zł) oraz zatrzymaniem prawa jazdy do lat 3. Za używanie antyradaru najwyższa kwota jaką możemy być ukarani to 1500 euro (5805 zł). Zapamiętajmy, że przy ponownym popełnieniu takiego samego wykroczenia kary rosną o 100 %.

Kontrola drogowa we Francji

REKLAMA

Co może zdziwić polskiego kierowce we Francji? Otóż każda kontrola zawsze połączona jest ze sprawdzeniem trzeźwości... I podobnie jak w Polsce jeśli pierwszy test wykaże, że w wydychanym powietrzu są ślady alkoholu drugie badanie wykonuje się na komisariacie. We Francji wartość dowodową mają tylko wyniki z maszyn stacjonarnych, a zatem jeśli alkomat na posterunku wykaże mniejszą wartość niż 0,5 promila (jeśli ukończyliśmy 26 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy) wtedy możemy kontynuować jazdę (jeśli wcześniej byliśmy zmuszeni zostawić nasz pojazd na poboczu, żandarmi odstawią nas w miejsce z którego nas zabrali).

W Francji bardzo istotne jest też to jak długo mamy prawo jazdy. Chodzi tu głównie o bardziej restrykcyjne przepisy dla „nowicjuszy”. Granicą są trzy pełne lata posiadania prawa jazdy – jeśli nie mamy takiego stażu będziemy traktowani bardziej rygorystycznie. I mowa tu nawet o zabraniu dokumentów uprawniających do prowadzenia auta i karze wiezienia, jeśli przekroczymy prędkość o... 30 km/h!

W końcu podkreślamy jeszcze raz konieczność posiadania komplety żarówek. To oznacza, że musimy mieć minimum jedną żarówkę każdego typu jaka jest stosowana w naszym aucie! Warto tez przetrenować wymianę podstawowych żarówek (świateł mijania, kierunkowskazów i stop). Jeśli któreś z wcześniej wymienionych będzie uszkodzone trzeba je natychmiast w obecności żandarmerii wymienić. W przeciwnym wypadku funkcjonariusze mogą nakazać odholowanie samochodu!

Więcej o kontroli drogowej we Francji: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Przewożenie nart

Bagażnik nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie we Francji

  • Risoul
  • Val Thorens
  • Chamonix Mont-Blanc
  • Alpe d'Huez
  • Morillon
  • Val d'Allos - Le Seignus
  • Tignes
  • Val d'Isère
  • Val Cenis
  • La Plagne

Ceny są niezwykle zróżnicowane. W małym, jednostokowym ośrodku zapłacimy za dzienny karnet 5 euro. W dużych luksusowych ośrodkach musimy być przygotowani nawet na wydatek rzędu 60 euro za osobę za dzień.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA