REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Damian Skowron
Unia Europejska nie ma wspólnego prawa pod względem ruchu drogowego - przepisy w krajach różnią się od siebie.
Unia Europejska nie ma wspólnego prawa pod względem ruchu drogowego - przepisy w krajach różnią się od siebie.

REKLAMA

REKLAMA

Podróżując po krajach Unii Europejskiej warto poznać obowiązujące przepisy dotyczące poruszania się samochodem, ponieważ nie wszystkie zasady są takie same jak w Polsce.

Uregulowania te różnią się nawet pomiędzy krajami członkowskimi. Warto więc zapoznać się z podstawowymi zasadami obowiązującymi w poszczególnych państwach członkowskich, tak aby nasza wycieczka przebiegła zgodnie z planem a miłe chwile za granicą nie zostały niczym zakłócone.

REKLAMA

Zanim wyruszysz w podróż

Przed wyjazdem w podróż po krajach Unii Europejskiej zadbaj o stan techniczny swojego samochodu. Pamiętaj, że koszt ewentualnych napraw samochodowych jest dużo wyższy niż w Polsce. Poza tym poważna usterka, która będzie wymagała specjalistycznej naprawy może znacznie pokrzyżować plany. Należy wiedzieć, iż kontrole policyjne w państwach takich jak: Niemcy, Austria czy Słowacja są bardzo szczegółowe i duży nacisk kładzie się na stan techniczny pojazdów. W wypadku gdy policja wykryje poważną usterkę, narażeni jesteśmy na poważne konsekwencje finansowe.

Wyposażenie samochodu

Na obszarze całej Unii jest obowiązek posiadania gaśnicy, apteczki, a także trójkąta ostrzegawczego. Przydadzą się również zapasowe żarówki, linka holownicza, podnośnik oraz klucz do demontażu kół. W niektórych państwach, np. w Słowacji, Chorwacji, Austrii oraz we Włoszech, musisz mieć także kamizelkę odblaskową. W przypadku Słowacji obowiązuje dodatkowy wymóg wożenia jej w kabinie samochodu, tak by była pod ręką, a nie w bagażniku. Podczas wysiadania na drodze obowiązkowo musisz mieć taką kamizelkę na sobie.

Pasy bezpieczeństwa

Zapinanie pasów bezpieczeństwa obowiązuje w każdym państwie członkowskim UE. Co ważne obowiązkowi temu podlegają również pasażerowie busów i autobusów. Do przewozu dzieci niezbędny jest specjalnie przygotowany do tego fotelik.

Przewóz zwierząt

Zwierzęta powinny być transportowane w specjalnie do tego przeznaczonych klatkach czy pojemnikach, tak by nie stwarzały zagrożenia podczas podróży. Warto postarać się o paszport dla psa lub kota. Paszport wydaje weterynarz, zaświadczając w nim, że zwierzę zostało zaszczepione przeciw wściekliźnie. Posiadanie paszportu ułatwi nam wizytę u weterynarza za granicą, jeśli zajdzie taka konieczność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spożywanie alkoholu

Prowadząc samochód najlepiej alkoholu nie spożywać w ogóle – to najlepsza rada. Na obszarze Unii Europejskiej maksymalny dozwolony poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5 mg/ml. Zaleceniem Komisji Europejskiej jest przyjęcie przez wszystkie państwa powszechnej normy dozwalającej maksimum 0,5 mg/ml. W niektórych państwach limit ten jest równo zeru, bądź ograniczony do 0,2 mg/ml tak jak ma to miejsce w Polsce.

Telefon komórkowy

We wszystkich państwach Unii Europejskiej obowiązuje zakaz rozmów przez telefon komórkowy, chyba że korzystamy z zestawu głośnomówiącego.

Zobacz również: Jak bezpiecznie odbyć podróż samochodem?

Ubezpieczenie

W większości krajów Unii Europejskiej ubezpieczenie OC w zupełności nam wystarczy. Wybierając się do takich państw jak: Bułgaria czy Rumunia, musimy zaopatrzyć się w Zieloną Kartę. W tych państwach jest ona obowiązkowa. Możesz ją nabyć w firmie ubezpieczeniowej. Jej koszt uwarunkowany jest m.in. długością wyjazdu oraz pojemnością silnika.

Co kraj to obyczaj

Austria

Ograniczenie prędkości na obszarze zabudowanym wynosi: 50 km/h, poza obszarem zabudowanym: 100 km/h, po autostradach można się poruszać z maksymalną prędkością 130 km/h. Dzieci do lat 12 i 150 cm wzrostu mogą być przewożone tylko z tyłu, w pasach dla dzieci bądź fotelikach. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowców to maksymalnie 0,5 promila.

Zobacz też: Przepisy drogowe w Europie

Niemcy

Można jeździć w terenie zabudowanym do 50 km/h. Natomiast poza nim dozwolona prędkość to 100 km/h na zwykłych szosach oraz 130 km/h na dwupasmowych drogach szybkiego ruchu. Niemcy są jednym z nielicznych krajów, które nie określiły maksymalnej prędkości na autostradach. Zaleca się jednak poruszanie z prędkością około 130 km/h. Dzieci poniżej 12 lat muszą siedzieć na tylnym siedzeniu, obowiązkowo zapięte pasami. Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy - 0,5 promila.

Rumunia

Maksymalna prędkość dla samochodów na terenie niezabudowanym wynosi 90 km/h, na terenie zabudowanym 50 km/h, a na autostradach - 120 km/h. Obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu. Dzieci do lat 12 nie mogą być przewożone na przednich siedzeniach pojazdu.

Słowacja

Dozwolona prędkość dla samochodów osobowych wynosi w terenie zabudowanym 60 km/h, poza terenem zabudowanym 90 km/h, na drogach szybkiego ruchu 100 km/h, a na autostradach 130 km/h. Obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu. Dzieci do 12 lat i 150 cm wzrostu mogą podróżować tylko na tylnym siedzeniu z zapiętymi pasami.

Słowenia

Maksymalna dozwolona prędkość, z jaką można jeździć to 60 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h na obszarze niezabudowanym, 100 km/h na drogach szybkiego ruchu i 120 km/h na autostradach. Dzieci do 12. roku życia nie mogą podróżować na przednim siedzeniu. Dozwolony poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

Zobacz także: Samochodem na narty

Litwa

Dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym to 50 km/h, w terenie niezabudowanym 70-90 km/h, na autostradach 110-130 km/h. Autostrady są bezpłatne. Dzieci do lat 3 muszą być przewożone w specjalnych fotelikach mocowanych na tylnym siedzeniu pojazdu. Pozostałe, do 12. roku życia, mogą podróżować na przednim siedzeniu, ale także w foteliku. Używanie świateł mijania obowiązuje przez cały rok. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,4 promila.

Włochy

Dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym to 50 km/h, w terenie niezabudowanym 90-100 km/h, na autostradach 130 km/h. Na co dzień trzeba jeździć z włączonymi światłami mijania. Dzieci można przewozić na przednim siedzeniu, ale tylko w specjalnym foteliku. Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. Przejazd autostradami podobnie jak w Polsce jest płatny.

Francja

Dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym to 50 km/h, w terenie niezabudowanym 90 km/h, na drogach ekspresowych 110 km/h, na autostradach 130 km/h. We Francji dozwolone jest prowadzenie pojazdu do 0,5 promila alkoholu we krwi. Dzieci do 15. roku życia, poniżej 150 cm wzrostu, nie mogą podróżować na przednim siedzeniu, chyba że w specjalnym foteliku.

Węgry

Na terytorium Węgier obowiązuje ograniczenie do 130 km/h, na drogach I klasy 110 km/h, a na innych drogach 90 km/h. W terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Niedopuszczalne jest spożywanie alkoholu. Na przednim siedzeniu nie wolno przewozić dzieci poniżej 12. roku życia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA