| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > Przepisy drogowe na świecie > Jakie przepisy drogowe obowiązują w Mongolii?

Jakie przepisy drogowe obowiązują w Mongolii?

Po Wielkim Stepie Mongolskim najlepiej poruszać się jeepem, tej przyjemności można zaznać wypożyczając go w Ułan Bator lub wziąć udział w ekspedycji zorganizowanej w Polsce. W ojczyźnie Czyngis Chana warunki drogowe nie należą do najlepszych, zadziwiają natomiast bezkresne stepy, czy ogromne wydmy pustyni Gobi.

Podstawowe przepisy i regulacje prawne

Aby przekroczyć granicę z Mongolią należy wyrobić wizę w Ambasadzie Mongolii w Warszawie bądź w jednym z przedstawicielstw konsularnych na świecie. Wówczas dokument ważny jest 30 dni, a po upływie jego ważności należy przedłużyć wizę w Urzędzie ds. Imigrantów i Cudzoziemców w Ułan Bator. Przekroczenie terminu ważności może wiązać się z opłaceniem kary podczas wyjazdu z Mongolii.

Do wyrobienia wizy niezbędny jest paszport, ważny minimum sześć miesięcy. Wizę można wyrobić także na lotnisku Czyngis Chan w Ułan Bator lub na przejściu granicznym z Rosją w Altanbulag. Nie radzimy próbować przekroczenia granic samochodem na pozostałych przejściach w Rosji, ponieważ nie mamy pewności, że w obliczu skomplikowanych procedur celnych, zostaniemy wpuszczeni na terytorium Mongolii.

W ojczyźnie Czyngis Chana honorowane jest międzynarodowe prawo jazdy. Stan dróg jest bardzo słaby, jedynie wokół stolicy Ułan Bator znajduje się skromna sieć asfaltowych dróg. W Mongolii obowiązuje ruch prawostronny. Należy uważać na tamtejszych kierowców, którzy jeżdżą dosyć brawurowo i nie przestrzegają przepisów drogowych. Niebezpieczeństwo dla kierowców stanowi wybiegający na jezdnię żywy inwentarz, nierówności terenu, dziury w drodze, ale też zmieniające się warunki drogowe.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Grecji?

Zaleca się jazdę w zapiętych pasach bezpieczeństwa. Po całym kraju można poruszać się swobodnie z wyjątkiem 30-kilometrowej strefy przygranicznej, której eksploracja wymaga zdobycia pozwolenia od mongolskiej straży granicznej. Wydaje je komenda straży granicznej w Ułan Bator oraz jej oddziały zlokalizowane w miastach wojewódzkich. Na to pozwolenie czeka się do trzech dni.

Na granicy wymagana jest deklaracja celna, dotycząca wwozu wartościowych przedmiotów i ilości pieniędzy. Ponadto nie musimy spodziewać się żadnych specjalnych ograniczeń celnych, nie odbiegają one od powszechnych standardów. Przy wyjeździe z kraju restrykcyjnie patrzy się na wywóz dzieł sztuki i przedmiotów zabytkowych. Muszą one posiadać certyfikaty, wydawane przez określone organy państwowe.

Off-road po stepach

Mongolskie stepy są stworzone z myślą o off-roadzie. Kulminację wrażeń przeżyjemy na pustyni Gobi, gdzie rozciągają się bezkresne stepy i granitowe wzgórza. Wypożyczenie samochodu, np. jeepa, kosztuje w granicach 60-80 $ za dzień. Wiele biur podróży oferuje wycieczki „off-roadowe”, trwające przeważnie kilkanaście dni. Można także na własną rękę udać się własnym samochodem z Polski przez Rosję, lub też wypożyczyć samochód na miejscu.

Ułan Bator to mnogość zabytków: klasztor Gandan, Zimowy Pałac Bogdo Gegena, Muzeum Historii Naturalnej, w których wyeksponowano najstarsze szkielety dinozaurów odkryte na pustyni Gobi. Imponujący widok stanowi 25-metrowy posąg Buddy wyrastający sprzed monastyru Gandan Khiid.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Urugwaju?

Pustynia Gobi łączy w sobie wysokie wydmy, kamieniste i żwirowe równiny, zielone oazy, czyli krajobraz wymarzony do off-roadowych zmagań. Warto udać się w Ałtaj Gobijski – góry o ośnieżonych szczytach, czystych jeziorach i dziewiczym charakterze. Karakorum, dawna stolica Czyngis Chana, to miejsce, w którym znajduje się najstarszy klasztor buddyjski w Mongolii – Erdzeni Dzu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »