REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Od 29 maja 2003 r. obywatele RP mogą wjeżdżać bez wizy i przebywać na terytorium Albanii do 30 dni jednorazowo, z prawem przedłużenia pobytu maksymalnie do 90 dni w okresie jednego roku. Formalności związanych z przedłużeniem pobytu można dopełnić w komisariacie policji właściwym dla miejsca po¬bytu. Od obywateli RP nie pobiera się granicznych opłat wjazdowych. Dotyczy to również kierowców tirów i autobusów. Osoby podejmujące pracę na terenie Albanii w okresie dłuższym niż 90 dni powinny uzyskać zezwolenie na pracę i wizę w odpowiednich urzędach albańskich. Nie wymaga się od turystów posiadania powrotnego biletu ani określonej kwoty pieniędzy. Przy wyjeździe od posiadaczy paszportów zwykłych pobierana jest na lotnisku opłata w wysokości 10 EUR.

Przepisy celne

Nie ma specjalnych uregulowań dotyczących wwozu pieniędzy; wywóz pieniędzy ograniczony jest do kwoty 10 tys. EUR na osobę. Nie ma restrykcji celnych odbiegających od powszechnie przyjętych standardów.

Meldunek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma obowiązku meldunkowego.

Zobacz też:  Sierra Leone

Ubezpiecznie

Ubezpieczenie osobowe nie jest obowiązkowe. W Albanii nie ma towarzystw współpracujących z polskimi firmami ubezpieczeniowymi.

Szczepienia, służba zdrowia

Od przyjeżdżających do Albanii nie wymaga się świadectwa szczepień ochronnych. Jednakże przed każdym przyjazdem należy sprawdzić zalecenia co do szczepień. Dostęp do opieki medycznej jest dla polskich turystów bezpłatny. W Tiranie powstało ostatnio kilka prywatnych przychodni lekarskich (bez możliwości hospitalizacji). Koszt wizyty wynosi ok. 40 EUR.
INFORMACJE DLA KIEROWCÓW. Podróżujący samochodem powinni liczyć się z koniecznością wniesienia przy wyjeździe opłaty za korzystanie z dróg w wysokości 1 EUR za każdy dzień pobytu. Ponadto powinni mieć międzynarodowe prawo jazdy oraz ubezpieczenie OC – tzw. zieloną kartę. Uznawane są zielone karty wystawiane przez polskie towarzystwa ubezpieczeniowe. Kierowcy albańscy zasadniczo nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Nagminne jest wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, przechodzenie i przejeżdżanie na czerwonym świetle oraz jazda pod prąd. Ostatnio zmodernizowano część dróg głównych, jednakże stan pozostałych jest fatalny. Nie zaleca się poruszania się po drogach po zmroku ze względu na nie oświetlonych użytkowników dróg (motocykle, rowery, piesi) oraz nie oznakowane i nie oświetlone przeszkody na drodze (m.in. otwarte studzienki kanalizacyjne). Praktycznie nie ma autoryzowanych stacji napraw samo¬chodów poza Mercedesem i Oplem w Tiranie (o bardzo niskiej jakości usług). Najbliższe funkcjonują w Macedonii i Grecji.

Bezpieczeństwo

Tak jak w innych krajach tego regionu należy zachować ostrożność z uwagi na możliwość kradzieży mienia lub samochodu. Do miejsc szczególnie niebezpiecznych zaliczyć można górskie tereny północnej Albanii.

Religia, obyczaje

W Albanii obowiązują normy obyczajowe podobne do norm przyjętych w innych krajach bałkańskich. Na terenach wiejskich turystyka nie jest znana, co niesie ze sobą pewne utrudnienia. Albania to kraj tolerancji religijnej, a kwestie natury religijnej nie stwarzają problemów przyjezdnym.

Zobacz też: Wyspy Owcze

Święta

Dniami wolnymi od pracy są początek i koniec muzułmańskiego postu ramadanu – tzw. Mały i Duży Bajram, ponadto Boże Narodzenie (obchodzone dwukrotnie: w grudniu wg wyznania katolickiego – 1 dzień, w styczniu wg wyznania prawosławnego – 1 dzień), Nowy Rok, 1 maja, 28 i 29 listopada – Święto Niepodległości.

Przydatne informacje

  • Jest coraz więcej bankomatów, jednak korzystać z nich mogą tylko posiadacze kart wydanych w Albanii;
  • Baza turystyczna jest słabo rozwinięta. W Tiranie można zatrzymać się w kilku hotelach o wysokim standardzie – koszt noclegu jednej osoby za dobę wynosi od 70 do 400 EUR. Na wybrzeżu można skorzystać z pensjonatów – ceny od 30 do 50 EUR od osoby za dobę. Brakuje pól namiotowych i kempingów;
  • Należy liczyć się z występującymi regularnie, codziennymi brakami w dostawach energii elektrycznej i wody, dochodzący¬mi do 12–14 godzin na dobę w całej Albanii;
  • Dużym utrudnieniem jest niewydolna sieć telefoniczna, co utrudnia łączność z Tiraną, w tym również z ambasadą. Sieć telefonii komórkowej nie obejmuje terenów północnych i górskich;
  • Znajomość języków obcych nie jest powszechna. W dużych miastach można porozumieć się w języku włoskim lub angielskim;
  • Urzędy pracują w okresie letnim w godzinach 8.00–14.00 i 16.00–18.00, w okresie zimowym w godzinach 8.00–16.00;
  • Sklepy otwarte są w zależności od decyzji właściciela, zwyczajowo od 8.00 do 21.00; w okresie letnim niektóre sklepy zamykane są w godzinach 12.00–16.00.

Albania (Republika Albanii)
Stolica: Tirana,
Waluta: lek albański (LK),
1 USD = ok. 100 LK,
Język urzędowy: albański.

źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA