REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywatele polscy muszą mieć wizę i paszport ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego zakończenia pobytu (Komory obejmują 3 wyspy: Wielki Komor, Anjouan, Moheli; wyspa Majotta jest terytorium zamorskim Francji). 14-dniową wizę pobytową można uzyskać w nielicznych przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych Komorów (Bruksela, Kolonia, Paryż, Nairobi, Kair). Po przyjeździe, na lotnisku (Hahaya-Moroni) i w porcie Moroni, a na wyspie Anjouan – w porcie Mutsamudu, można otrzymać wizę tranzytową, ważną od 24 godzin do 5 dni. Koszt wizy – 15 EUR (płatne we frankach komoryjskich lub euro), niezbędne są 2 zdjęcia. Jeżeli planowany jest dłuższy pobyt, należy następnie odwiedzić siedzibę służb imigracyjnych w Moroni w celu uzyskania odpowiedniej wizy. Otrzymanie wizy ważnej dłużej niż 2 tygodnie wymaga uzasadnienia takiego czasu pobytu i przedstawienia jego planu. Koszt wizy 15-dniowej to 25 EUR. Warunkiem wjazdu na Komory jest okazanie biletu powrotnego lub środków finansowych na jego wykupienie, a także na pobyt. Minimalna kwota na dzień nie jest określona. Czeki podróżne realizuje tylko Banque Internationale des Comores – BIC (afiliowany przy banku BNP Paribas).

Przepisy celne

Można wwieźć i wywieźć dowolną kwotę pieniędzy. Obcokrajowcy mogą wwieźć bez zgłaszania służbom celnym 200 szt. papierosów, 2 l wina, 2 butelki whisky, 1 l wódki, 50 cl perfum. Wywożenie muszli i wyrobów koralowych jest nielegalne.

Przepisy prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie narkotyków i handel nimi są surowo karane.

Meldunek

Obowiązek meldunkowy przestrzegany jest jedynie w hotelach. Na kwestionariuszu wizowym należy podać adres miejsca pobytu.

Ubezpieczenie

Nie honoruje się zagranicznych polis komunikacyjnych ani ubezpieczeń zdrowotnych. Wykupienie ubezpieczenia jest jednak zalecane, by móc dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na leczenie, ewentualny transport medyczny do kraju itp.

Szczepienia, służba zdrowia

Nie ma bezwzględnego wymogu szczepień. Zdecydowanie zalecana jest profilaktyka przeciwmalaryczna, wskazane jest spanie pod moskitierą. Nie należy pić wody nie przegotowanej (zęby należy myć również wodą przegotowaną). Zaleca się spożywanie wody butelkowanej (na wyspie Anjouan woda nie nadaje się do picia nawet po przegotowaniu). Służba zdrowia oferuje usługi o bardzo niskim standardzie (lepsze warunki panują w placówkach prywatnych). Nieliczne szpitale wymagają opłacenia kosztów leczenia z góry. W większych miastach są apteki, ale słabo zaopatrzone. W razie poważnej choroby należy udać się do RPA, Kenii lub Tanzanii. W nagłych wypadkach można się kontaktować również z Ambasadą Francji w Moroni (tel. 00269 73 0615, faks: 00269 73 3347).

Informacje dla kierowców

Honorowane jest międzynarodowe prawo jazdy, którym obcokrajowiec może się posługiwać przez 3 miesiące.

Podróżowanie po kraju

REKLAMA

Ograniczeń w zasadzie nie ma (z wyjątkiem rezerwatów przyrody, a także oznaczonych obszarów wojskowych). Wyspy mają charakter wulkaniczny, plaże piaszczyste są nieliczne. Główną atrakcją jest wulkaniczna góra Karthala (2361 m) na Wielkim Komorze. Niezwykle słaba jest baza hotelowa i restauracyjna, również w stolicy kraju – Moroni.

Uwaga: Podróżowanie po kraju jest obecnie utrudnione ze względu na przygotowania do interwencji na zbuntowanej wobec władz centralnych wyspie Anjouan. Turyści nie mogą obecnie odwiedzać tej wyspy. Utrudnione jest również poruszanie się po wyspie Moheli służącej za bazę przygotowującym się do ataku wojskom komoryjskim. Turyści są tam poddawani częstym kontrolom (nawet kilkakrotnie w ciągu dnia).
Informacji turystycznej można zasięgać w Ministerstwie Transportu i Turystyki (tel. 00269 744 280, faks: 00269 734 241, e-mail: dg.tourisme@comorestelecom.km).

Bezpieczeństwo

W 2007 r. na Komorach nie odnotowano większych zakłóceń porządku publicznego ani aktów terroru. Po wyborach prezydenckich (lipiec 2007 r.) sytuacja – po kilku latach niepokojów – jest stabilna. Napięta sytuacja utrzymuje się natomiast na wyspie Anjouan.
Realne jest niebezpieczeństwo cyklonów (od stycznia do kwietnia) oraz trzęsień ziemi i erupcji wulkanu Karthala na Wielkim Komorze (ostatnie w styczniu 2007 r.). Należy unikać przemieszczania się między wyspami w prymitywnych, często przeładowanych łodziach. Dokuczliwe są częste przerwy w dostawie prądu. Paszport warto zdeponować w bezpiecznym sejfie hotelowym, a przy sobie nosić jego fotokopię. Należy uważać na złodziei kieszonkowych, unikać samotnych spacerów w nocy.

Religia, obyczaje

Na Komorach dominuje islam. Zaleca się, by turyści respektowali miejscowe zwyczaje, a zwłaszcza nosili odpowiedni ubiór. W czasie muzułmańskiego postu ramadanu obcokrajowcy nie powinni spożywać w ciągu dnia potraw ani napojów w miejscach publicznych.

Przydatne informacje:

• Wymieniając franki komoryjskie (FC) na walutę obcą, należy zachować kwit wymiany. Wymiany pieniędzy można dokonać w hotelach albo w miejscowych bankach.

• Na wyspie Moheli nie ma banków. Nie funkcjonuje również nielegalny rynek walutowy.

• Znajomość języka francuskiego jest powszechna. W hotelach można się porozumieć również po angielsku.

• Piątki i niedziele są na Komorach dniami wolnymi od pracy.

• Komory są obsługiwane przez następujące linie lotnicze: Yemenia Airways (Sana, 3 razy w tygodniu), Kenya Airways (Nairobi, 2 razy w tygodniu), Air Austral (Reunion do Paryża, 3 razy w tygodniu), Air Madagaskar (Majunga do Antananarywy, 2 razy w tygodniu), Air Tanzania (Dar es Salaam, 3 razy w tygodniu). Brak połączeń linią Air France. Cztery linie lokalne obsługują trasy pomiędzy wyspami; loty są praktycznie codziennie, koszt biletu powrotnego to 75–120 EUR.

Stolica: Moroni
Waluta: frank komoryjski (FC);
1 EUR = ok. 1700 FC
Języki urzędowe: komoryjski, francuski, arabski
Inne języki: suahili

Źródło: MSZ

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA