REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korea Południowa

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Polscy obywatele nie muszą mieć wiz przy wyjazdach do Republiki Korei na okres do 90 dni. Nie dotyczy to przyjazdów w celu podjęcia pracy lub gdy planowany czas pobytu przekracza 90 dni. W takich przypadkach należy uzyskać wizę w przedstawicielstwie dyplomatycznym lub urzędzie konsularnym Republiki Korei. Przy wjeździe trzeba okazać ważny paszport oraz wypełnioną kartę przekroczenia granicy (dostępna na pokładzie samolotu lub na lotnisku). Urzędnik imigracyjny może zapytać o cel podróży, prosić o wskazanie źródeł finansowania (jeżeli nie wynika to z przedstawionych dokumentów) czy o okazanie biletu powrotnego. Nie jest wymagane posiadanie określonej kwoty pieniędzy na dzień pobytu. Osoby, które przebywają w Korei dłużej niż 90 dni, powinny zgłosić się do urzędu imigracyjnego. Po przedłożeniu stosownych dokumentów otrzymają kartę tożsamości cudzoziemca (Certificate of Alien Registration), która zawiera informację o miejscu pobytu na terytorium Republiki Korei (każdorazowe późniejsze zmiany muszą być notyfikowane w urzędzie imigracyjnym i są uwzględniane w karcie). Przy wyjazdach turystycznych nie ma możliwości przedłużenia pobytu. Osoby, które chcą przedłużyć pobyt ponad 90 dni, muszą opuścić Republikę Korei, a następnie ponownie wjechać na 90 dni lub aplikować za granicą o wizę długoterminową.

Przepisy celne

Niedozwolone jest wwożenie na terytorium Republiki Korei produktów rolnych i spożywczych. Jeśli zaś chodzi o wwożenie środków płatniczych – należy zadeklarować kwoty powyżej 10 tys. USD. Bez zadeklarowania można wywieźć z Korei do 10 tys. USD. Przy wyższych sumach (o ile kwota taka nie była zadeklarowana przy wjeździe) należy przedstawić urzędnikowi imigracyjnemu poświadczenie z Bank of Korea, że kwota ta została tam legalnie zadeklarowana. Zwrot podatku VAT jest możliwy po spełnieniu następujących warunków: towar został zakupiony w wyznaczonych punktach sprzedaży, sprzedawca wystawił poświadczenie dokonania zakupu, wartość towaru przekracza 50 tys. KRW, zgłoszenie służbom celnym nastąpiło w terminie do 3 miesięcy od dnia zakupu. Po przedstawieniu organom celnym faktury oraz poświadczenia zakupu zwrot podatku VAT dokonywany jest w formie gotówkowej (na lotnisku Incheon znajduje się specjalny punkt Global Refund) lub przekazywany jest na konto podane w poświadczeniu dokonania zakupu. Podatek VAT nie jest zwracany w przypadku zakupu broni, lekarstw, dzieł sztuki oraz usług.

Meldunek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy pobytach turystycznych (do 90 dni) nie ma obowiązku meldunkowego.

Ubezpieczenie

Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego. Obowiązkowe są natomiast ubezpieczenia komunikacyjne.

Szczepienia, służba zdrowia

W Republice Korei nie ma zagrożenia chorobami tropikalnymi, nie są wymagane szczepienia. W związku ze stwierdzeniem (listopad 2006 r.) przypadków ptasiej grypy warto unikać bezpośredniej styczności z ptactwem i innymi zwierzętami. Poziom opieki medycznej jest zadowalający, czasem mogą jedynie wystąpić problemy z porozumieniem się (tylko lekarze klinik międzynarodowych mówią po angielsku). Ceny zależą od rodzaju placówki i świadczenia, ale generalnie są wysokie. W klinikach dla cudzoziemców koszt samej wizyty (bez zabiegów i leków) waha się od ok. 30 do 50 tys. KRW. Dobowy pobyt w szpitalu to wydatek od 100 USD w górę (w zasadzie dla cudzoziemców przeznaczone są jedynie pokoje jedno- i dwuosobowe, w cenach odpowiednio: 270 tys. KRW i 150 tys. KRW). W razie poważniejszych badań należy liczyć się z opłatą rzędu 500 tys. do 2 mln KRW. Wszystkie ośrodki medyczne akceptują karty kredytowe. Większość leków jest na receptę. W przypadku drobnych dolegliwości można kupić stosowne medykamenty po konsultacji z aptekarzem (ich koszt to 3–10 tys. KRW). Ceny leków podstawowych (np. proste antybiotyki) wynoszą ok. 15–25 tys. KRW. Brak lekarstw znanych w Polsce, w tym również produkowanych przez międzynarodowe koncerny. Miejscowe odpowiedniki mają ulotki tylko w języku koreańskim, tak więc zapoznanie się ze składem leku, sposobem dawkowania czy przeciwwskazaniami jest utrudnione. Wskazane jest wykupienie indywidualnego pakietu ubezpieczeniowego, szczególnie od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Informacje dla kierowców

Zgodnie z umową dwustronną między Polską a Republiką Korei kierowcy mogą przez rok od daty wjazdu posługiwać się międzynarodowym prawem jazdy. Osoby przybywające do Korei na dłużej niż rok powinny ubiegać się o wydanie koreańskiego prawa jazdy. Otrzymuje się je na podstawie poświadczonego w ambasadzie tłumaczenia polskiego dokumentu oraz karty tożsamości cudzoziemca (nie jest wymagane zdawanie dodatkowych pisemnych czy też praktycznych egzaminów). Należy jednak liczyć się z koniecznością zdeponowania w urzędzie koreańskim polskiego prawa jazdy na czas posiadania koreańskiego. W konsekwencji drobnych wypadków i kolizji drogowych praktykuje się rozliczanie szkód bez udziału towarzystwa ubezpieczeniowego; sprawa wymaga jedynie uzgodnienia między stronami. Wskazane jest wezwanie policji w celu uniknięcia nieporozumień. Litr benzyny (dostępna tylko bezołowiowa) kosztuje ok. 1520 KRW, oleju napędowego ok. 1200 KRW. Najtańsze jest paliwo gazowe (LPG) – 700–800 KRW. Sieć autostrad jest bardzo gęsto rozbudowana (koszt przejazdu waha się od 1200 KRW do ok. 15 tys. KRW), jednak ze względu na znaczne natężenie ruchu należy liczyć się z powstawaniem wielokilometrowych korków, szczególnie w okresie świąt lub weekendów. Drogowskazy i informacje przy drogach są w większości dwujęzyczne (po koreańsku i po angielsku).

Podróżowanie po kraju

Praktycznie nie ma – poza terenami baz wojskowych – ograniczeń w poruszaniu się po kraju. Do rzadkości należą utrudniające ruch ćwiczenia obronne. Ograniczenia dotyczą podróżowania w tzw. Wspólnej Strefie Bezpieczeństwa (JSA) w pobliżu linii demarkacyjnej między Republiką Korei i KRL-D. Wjazd do tej strefy wymaga zezwolenia. Są tam natomiast organizowane wycieczki grupowe przez upoważnione biura podróży (koszt ok. 50 tys. KRW). Korea ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć połączeń kolejowych, autobusowych i lotniczych. Dużym udogodnieniem w podróżowaniu po kraju jest otwarta w 2003 r. sieć połączeń ekspresowych KTX (koreański odpowiednik francuskiego TGV), która łączy największe miasta Korei (Seul, Deajeon, Daegu i Busan).

Bezpieczeństwo

Dla turysty zagrożenie przestępczością jest niewielkie. Przypadki rozbojów, oszustw lub kradzieży są rzadkie. W Seulu i innych większych miastach są jednak dzielnice, w których warto zachować większą ostrożność. Należy przy tym pamiętać, że ewentualny kontakt z policją (liczne posterunki w miastach) jest utrudniony z przyczyn językowych.

Święta

Święta narodowe: 1 marca – rocznica powstania przeciwko okupacji japońskiej w 1919 r., 17 lipca – rocznica przyjęcia pierwszej demokratycznej konstytucji w 1948 r., 15 sierpnia – rocznica wyzwolenia spod okupacji japońskiej w 1945 r. oraz 3 października – rocznica założenia państwa koreańskiego przez legendarnego władcę Tanguna w 2333 r. p.n.e. Pozostałe dni wolne od pracy to: Nowy Rok (1 stycznia), Nowy Rok Księżycowy (święto ruchome), Dzień Dziecka (5 maja), urodziny Buddy (święto ruchome), Czusok (święto ruchome), Boże Narodzenie (25 grudnia).

Przydatne informacje:

• Przydatne numery telefonów: 119 – pogotowie ratunkowe, straż pożarna, 112 – policja, 1330 – informacja turystyczna, 15885644 – biuro numerów.

REKLAMA

• Urzędy otwarte są od poniedziałku do piątku od 9.00 do 18.00 (banki do 16.30), urzędy pocztowe od 9.00 do 16.00. Sklepy zaczynają pracę o 10.00 i kończą ok. 21.00. Większość produktów pierwszej potrzeby można zakupić w całodobowych sklepach sieci GS25, Seven Eleven, Family Mart.

• Nie ma bezpośredniego połączenia lotniczego z Polską. Najpopularniejsze loty do Polski prowadzą przez Frankfurt (Lufthansa, Korean Air, Asiana), Amsterdam (KLM), a także Paryż (Air France). Z uwagi na znaczny ruch pasażerski należy wcześniej rezerwować bilety. Międzynarodowy port lotniczy Incheon oddalony jest od stolicy o ok. 50 km. Do Seulu można dojechać autobusem (koszt. ok. 6000 KRW), autobusem Airport Limusine dowożącym pasażerów do większości hoteli Seulu (koszt ok. 12 tys. KRW) lub taksówką (ok. 40 tys. KRW). Są także połączenia autobusowe do miast satelickich Seulu oraz większości miast Korei.

• W Seulu najbardziej dogodnym sposobem przemieszczania się jest metro, którego 8 linii pozwala dotrzeć do każdej części miasta oraz miast satelickich stolicy. Koszt przejazdu wynosi 900 KRW za pierwsze 12 km oraz dodatkowe 100 KRW za kolejne 6 km. W przypadku użycia magnetycznych kart na przejazdy miejskie (obowiązują również na autobusy) koszt ten jest nieznacznie niższy, możliwe jest również przesiadanie się między różnymi środkami transportu bez konieczności każdorazowego ponoszenia odrębnej opłaty.

REKLAMA

• Przy planowaniu wyjazdów należy pamiętać, że Republika Korei jest dla turysty krajem drogim. Ceny – szczególnie żywności, produktów przemysłowych wyższej klasy i towarów importowanych – są nieporównanie wyższe niż w Polsce i w większości krajów Azji (z wyjątkiem Japonii).

• Ceny hoteli są bardzo wysokie – 200–300 tys. KRW za dobę w warunkach luksusowych (odpowiednik europejskich hoteli 5-gwiazdkowych). Ok. 140 tys. KRW kosztuje doba w hotelu o średniej jakości usług (odpowiednik 3 gwiazdek). Najniższe ceny są w motelach lub „hostelach” (ok. 30–50 tys. KRW za dobę), jednak często oferowane tam warunki są dostosowane do miejscowych standardów (np. spanie na podłodze, bardzo małe pokoje).

• Ceny posiłków w restauracjach zależą od lokalu. W restauracji dobrego hotelu posiłek dla jednej osoby kosztuje 50–60 tys. KRW (bez alkoholu), natomiast w innych restauracjach jest to koszt ok. 10–30 tys. KRW. Cena posiłku w typowej restauracji serwującej dania koreańskie wynosi 4–10 tys. KRW. Powszechne są bary szybkiej obsługi (McDonald’s, Burger King), w których można zjeść za 4–10 tys. KRW.

• W Korei trzeba liczyć się z ograniczeniami w dostępie do produktów żywnościowych i potraw spoza tego kraju. Dotyczy to w szczególności mniejszych miast. Kuchnia koreańska ma wyraźną specyfikę (np. wiele potraw ostrych, o mocnym, zdecydowanym zapachu) i bywa niekiedy trudna do zaakceptowania, zwłaszcza przez dzieci. Należy o tym pamiętać, decydując się na wyjazd z opłaconymi świadczeniami na miejscu.

• Latem w Korei panują trudne warunki klimatyczne: wysoka temperatura (do 35 st. C) oraz duża wilgotność powietrza powodują znaczne zmęczenie i mogą przysparzać kłopotów osobom chorym na serce lub mającym problemy z układem oddechowym. Zimą natomiast napływ bardzo suchego powietrza kontynentalnego może powodować zagrożenie dla osób cierpiących na choroby układu krążenia. W ciągu całego roku częste są gwałtowne zmiany ciśnienia.

• W głównych miastach Korei (Seul, Busan) występuje ogromne zanieczyszczenie powietrza, które wzrasta dodatkowo w okresie wiosny i wczesnego lata, gdy nad terytorium kraju nadciągają fale pustynnego pyłu niosącego toksyczne substancje znad przemysłowych obszarów ChRL.

Stolica: Seul
Waluta: won (KRW);
1 USD = ok. 940 KRW
Język urzędowy: koreański

Źródło: Ministerstwo Spraw Zewnętrznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA