| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > Kontrola drogowa za granicą > Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Rumunii?

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Rumunii?

Wybierając się do Rumunii samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policją. Chodzi głównie o specyficzne przepisy, wymagania oraz procedury, które – gdy spotkamy się z nimi po raz pierwszy – mogą dziwić.

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Rumunii zatrzymywać pojazdy może policja drogowa, urzędnicy policji skarbowej (mający podobne uprawnienia do naszej Służby Celnej) i wojsko. Ci ostatni mogą jednak wyłącznie kierować ruchem i wylegitymować kierowcę – nie wystawiają mandatów.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej na Słowacji?

Spotkać policję na drogach wbrew obiegowej opinii nie jest wcale tak trudno. Patrole ABSOLUTNIE ZAWSZE stoją na wjeździe i wyjeździe z miejscowości turystycznych na północy kraju (w Karpatach), a także „na rogatkach” większych miast.

Rumuńska policja korzysta głównie z dwóch bardzo staromodnych metod pomiaru prędkości. Policjanci mają dobrze znane w Polsce suszarki i ustawiają się tzw. kaskady, ale stosują i metodę „na stoper” zatrzymując wszystkich kierowców, który dany odcinek (pomiędzy dwoma rozstawionymi patrolami) pokonali szybciej niż w wyliczonym czasie.

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach

Rumuńscy funkcjonariusze, ze względu na metody kontroli prędkości, nadal zazwyczaj proszą kierowce do radiowozu. W przypadku, gdy popełnimy wykroczenie, lepiej nie dyskutować - zakończy się to zawsze kontrolą trzeźwości i jeszcze bardziej wnikliwą (powolną) analizą dokumentów.

Ogólna zasada jest tez taka, że nie „pomagamy” policjantowi o ile nas o to nie poprosi. (np. poprosi o wskazanie tabliczki znamionowej przy kontroli auta).

Co najczęściej sprawdzają policjanci?
- prawo jazdy
- ubezpieczenie OC (honorowane jest polskie OC, warto mieć jednak assistance, bo właściciele holowników stosują wobec obcokrajowców podwójne stawki)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty

Zazwyczaj kontroli podlega też obowiązkowe wyposażenie pojazdu. ABSOLUTNIE KONIECZNA JEST GAŚNICA (trzymana we wnętrzu auta, a nie bagażniku) i trójkąt ostrzegawczy. Apteczka – podobnie jak w Polsce - nie jest elementem obowiązkowym.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

Jeśli chodzi o specyfikę przepisów to zdziwić może nas przede wszystkim różne podejście do młodych i starszych kierowców. Kierowcy do 26 roku życia powinni szczególnie uważać, bo policja jest wyczulona na ich nieodpowiedzialne zachowania.

Inną ciekawostką jest to, że policja nie ma prawa przyjmować gotówki za mandaty – to dobra i zła wiadomość dla obcokrajowców. Dobra bo większość „interwencji” kończy się zazwyczaj pouczeniem. Zła – bo gdy już dostaniemy mandat – trzeba go uiścić w całości kwoty – bezpośrednio na posterunku, na który wcześniej zostaniemy odeskortowani.

Najważniejsze przepisy drogowe:
- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,2 promila (do 26 lat - 0,0 promila)
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Forum Od-nowa

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »