REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Włoszech?

Max Trela
Włoscy policjanci mają niezbyt dobą opinię wśród kierowców - niestety nie należą do tych uprzejmych i pomocnych. fot. Fotolia
Włoscy policjanci mają niezbyt dobą opinię wśród kierowców - niestety nie należą do tych uprzejmych i pomocnych. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Włoscy policjanci mają niezbyt dobą opinię wśród kierowców - niestety nie należą do tych uprzejmych i pomocnych, dlatego warto wiedzieć czego spodziewać w czasie wyjazdu do Włoch i spotkania z policją. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej? Czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem w przypadku kontroli?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sytuacja we Włoszech jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa to niestety nie jedyna służba pełniąca rolę stróżów porządku na drogach. Prawo do zatrzymywania, kontrolowania i karania kierowców ma zarówno policja (niebieskie samochody, granatowe mundury) jak i carabinieri (korpus karabinierów - granatowe lub czarne auta, granatowe mundury).

REKLAMA

Obydwie te służby spotkamy zarówno w miastach jak i na autostradach, a sprawę komplikuje fakt, że policja często działa też w cywilu... Nic więc dziwnego, że czasem trudno zorientować się czy przypadkiem nie mamy do czynienia z "przebierańcami".

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Chorwacji?

Warto również wiedzieć, że szersze niż w Polsce uprawnienia do kierowania ruchem mają we Włoszech funkcjonariusze prokuratury (odpowiednik naszych policjantów operacyjnych) i służby specjalne (ochrona najważniejszych osób w państwie – odpowiednik naszego BOR).

Jak się zachować podczas kontroli?

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Francji. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni i POD ŻADNYM POZOREM nie dyskutujemy z policjantem czy karabinierem. W tym drugim przypadku to o tyle istotne, że maj oni prawo do „użycia siły przy zatrzymaniu osoby agresywnej bądź wykazującej nadmierną pobudliwość”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii?

Kolejna istotna informacja dotyczy metod działania drogówki:  Włosi bardzo rzadko stoją przy drogach z radarami, natomiast radiowozy z wideoradarami kursują systematycznie po wszystkich autostradach i po większości dróg tranzytowych.

Co najczęściej sprawdza policja/karabinierzy?
- prawo jazdy – jeśli terminowe to musi być ważne dłużej niż 3 miesiące.
- dowód rejestracyjny i ważnym badaniem technicznym.
- pisemne pełnomocnictwo w razie prowadzenia nie swojego samochodu – TO BARDZO WAŻNE jeśli w pojeździe nie ma prawowitego właściciela!
- ważny paszport lub dowód osobisty
- polisa OC lub zielona karta

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Włoszech:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

REKLAMA

Co może zdziwić polskiego kierowcę we Włoszech? Otóż każda kontrola autostradowa połączona jest zawsze ze sprawdzeniem trzeźwości. Pamiętajmy przy tym, że jeśli norma 0,5 promila obowiązuje dopiero gdy ukończyliśmy 21 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy. Kontrolę trzeźwości na „0,0” muszą zaliczyć też wszyscy motocykliści.

Bardzo specyficzną cechą włoskiej drogówki (zarówno policji jak i karabinierów) jest też... nie przestrzeganie przepisów i to niestety głównie tych dotyczących dozwolonych prędkości.

Nie radzimy jednak jazdy po autostradach w kolumnie za pędzącym (nawet bez sygnału) radiowozem. Większość nowych aut ma wideo-rejestratory skierowane zarówno do przodu jak i do tyłu (identyczne „uzbrojenie” mają Alfy Romeo 159 służące w polskiej policji). W razie zatrzymania, fakt,  że to policja dała nam zły przykład, nie będzie w żaden działał na naszą korzyść...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA