| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Odkąd Polska jest członkiem Unii Europejskiej Zielona karta stała się w Polsce mniej popularna niż w czasach przed akcesją. Niemniej wciąż trzeba ją zabrać, gdy wybieramy się do wielu europejskich krajów spoza UE.

System Zielonej Karty jest jednym z najstarszych porozumień międzynarodowych, które wciąż obowiązują. Dzięki wspomnianemu systemowi, europejscy kierowcy już od 62 lat nie muszą wykupywać osobnych polis przy wjeździe do innego kraju. W takiej sytuacji może być potrzebny tylko specjalny certyfikat ubezpieczenia OC (tzw. Zielona Karta). Integracja europejska nieco zmniejszyła znaczenie Zielonej Karty. Mimo tego, osoby planujące podróż do niektórych krajów, nadal muszą przygotować dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC.  

Zobacz też: Samochodem do Chorwacji

W jakich krajach jest wymagana Zielona karta?

System Zielonej Karty powstał o oparciu o uregulowania Rekomendacji Genewskiej ONZ z 1949 roku. Obecnie należy do niego 46 państw z Europy, Afryki i Azji. Większość tych krajów dodatkowo podpisała tzw. Porozumienie Wielostronne. Na mocy wspomnianego porozumienia domniemuje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji. „Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują System Zielonej Karty i Porozumienie Wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową)” – tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Nina Kuczyńska wyjaśnia, że Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w dniu akcesji do UE (tzn. 1 maja 2014 r.). Wówczas znacznie zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od Polaków (patrz poniższa tabela). Dodatkowy certyfikat ubezpieczenia jest potrzebny m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Warto zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2012 r. taki dokument nie jest już wymagany w Serbii. Polakom wybierającym się do pobliskiego Kosowa, nie wystarczy nawet Zielona Karta. W tym kraju potrzebne jest ubezpieczenie graniczne. 

Nina Kuczyńska przypomina, że wzór Zielonej Karty wygląda identycznie w przypadku wszystkich ubezpieczycieli. Opisywany dokument składa się z dwóch identycznych części, które można łatwo rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy. Dzięki temu będzie on mógł łatwiej dochodzić roszczeń z tytułu OC. Warto wiedzieć, że Zielona Karta jest ważna tylko w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku). 

Informacje na temat obowiązków polskich kierowców, które są związane z Zieloną Kartą lub ubezpieczeniem granicznym

Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty

Andora

Luksemburg

Wyspy Normandzkie

Austria

Łotwa

Wyspy Owcze

Belgia

Malta

Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez Zielonej Karty

Bułgaria

Monako

Chorwacja

Niemcy

Cypr

Norwegia

Albania

Czechy

Polska

Azerbejdżan

Dania

Portugalia

Białoruś

Estonia

Rumunia

Bośnia i Hercegowina

Finlandia

San Marino

Czarnogóra

Francja

Serbia

Iran

Gibraltar

Słowacja

Izrael

Grecja

Słowenia

Maroko

Hiszpania

Szwajcaria

Mołdawia

Holandia

Szwecja

Macedonia

Irlandia

Węgry

Rosja

Islandia

Wielka Brytania

Tunezja

Lichtenstein

Włochy

Turcja

Litwa

Wyspa Man

Ukraina

Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego →

Kosowo

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Izabella Żyglicka i Wspólnicy Adwokaci i Radcowie Prawni spółka komandytowa

Nowoczesna firma prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »