| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > Dlaczego warto się wyspać przed podróżą?

Dlaczego warto się wyspać przed podróżą?

Zmęczenie powoduje u kierowcy podobne zaburzenia jak alkohol. Osłabia się koncentracja, spowolnieniu ulegają reakcje na bodźce zewnętrzne, dramatycznie wzrasta prawdopodobieństwo zaśnięcia za kierownicą. Dlatego nie warto ruszać w drogę autem, jeśli jego kierowca czuje zmęczenie.

Powodów zmęczenia i niewyspania może być wiele, przede wszystkim jednak to brak odpowiedniej ilości snu. Zachowania zaspanej osoby za kierownicą są równie niebezpieczne jak tej kierującej pojazdem pod wpływem alkoholu. Badania pokazują, że osoby, które nie spały przez 20 godzin zachowują się porównywalnie do kierowców, których stężenie alkoholu we krwi wynosiło 0,5 promila.

Brak snu jak nadmiar alkoholu

Zaspanie i zmęczenie znacząco osłabia koncentrację, wydłuża czas reakcji oraz bardzo negatywnie wpływa na umiejętności prawidłowego oszacowania sytuacji na drodze. Podobnie działa alkohol czy narkotyki – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Osoby zmęczone i niewyspane mają o 50% wolniejsze reakcje niż osoby wyspane i wypoczęte, a ich zachowanie jest podobne do kierowców, u których stężenie alkoholu wyniosło 0,5 promila*.

Zobacz też: Kary za prowadzenie w stanie nietrzeźwości w krajach Europy

Ryzyko zaśnięcia za kierownicą największe w przypadku:

Najbardziej narażeni na zaśnięcie za kółkiem są przede wszystkim:
- kierowców zawodowych, którzy jednorazowo pokonują setki, a nawet tysiące kilometrów,
- pracowników zmianowych, którzy po nocnej zmianie wsiadają za kierownicę,
- kierowców, którzy przyjmują leki uspokajające i inne leki osłabiające koncentrację,
- kierowców, którzy nie dbają o odpowiednią ilość snu.

Zaśnięcie za kierownicą: sygnały ostrzegawcze

Jeśli czujesz, że zaczynasz mieć trudności ze skupieniem, częściej mrugasz oczami, a twoje powieki robią się coraz cięższe, nie zwlekaj, tylko czym prędzej zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu. Zlekceważenie objawów mikrosnu może okazać się tragiczne w skutkach – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Inne objawy zmęczenia za kierownicą lub mikrosnu to m.in.:

- trudności z zapamiętaniem tego, co się działo na drodze podczas ostatnich kilometrów jazdy;
- niezauważanie znaków drogowych, sygnalizatorów i zjazdów;
- częste ziewanie i przecieranie oczu;
- problemy z utrzymaniem głowy prosto;
- uczucie niepokoju i irytacji, nagłe dreszcze.

Co robić by nie zasnąć za kierownicą?

Aby nie być zmęczonym i nie zasnąć za kierownicą przede wszystkim powinniśmy się dobrze wyspać przed planowaną jazdą. Szacuje się, że dorosły człowiek potrzebuje około 7 do 8 godzin snu dziennie – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Jeśli jednak zmęczenie dopadnie nas w trakcie jazdy, możemy zastosować kilka sposobów, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze – dodają trenerzy.

Jeśli w trakcie jazdy pojawi się uczucie zmęczenia i senności, pamiętajmy, aby:
- zatrzymywać się na krótkie spacery (15 min.);
- zaparkować w bezpiecznym miejscu i zdrzemnąć się chwilę (pamiętajmy, aby drzemka była krótka – maksymalnie 20 minutowa, w innym wypadku może dać to odwrotny efekt);
- uważać na napoje energetyczne i picie kawy, ponieważ działają krótkotrwale i mogą dawać złudne uczucie dobrej kondycji fizycznej.

* U.S. News & Word Report, Driving Drowsy as Bad as Driving Drunk

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »