REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary

Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary
Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary

REKLAMA

REKLAMA

W zimowych warunkach osoby, które nie wymagają korekcji wzroku, powinny stosować odpowiednie do zimowych warunków okulary, aby poprawić jakość widzenia i zapobiec niepotrzebnemu zmęczeniu. Sprawny wzrok kierującego pojazdem ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego poruszania się po drogach, szczególnie zimą.

Rozwój cywilizacyjny i związane z nim rosnące natężenie ruchu na drogach powoduje wzrost liczby bodźców docierających do kierowcy. W ruchu drogowym o średnim natężeniu może to być 5 bodźców/minutę, natomiast w ruchu o dużym natężeniu miejskim nawet 120 bodźców/minutę. – Wraz ze wzrostem szybkości pojazdu zmniejsza się także pole widzenia kierowcy. Obniżenie ostrości wzroku osoby kierującej samochodem może spowodować, że bodziec będzie dostrzeżony później, lub zostanie pierwotnie źle zinterpretowany, co w konsekwencji może istotnie wydłużyć czas reakcji – mówi Hanna Czyżewska specjalista ds. produktu w firmie JZO.

REKLAMA

Kierowcy po 40.

Wśród kierowców warto zwrócić szczególną uwagę na osoby powyżej 40. roku życia. Wielu z nich jeździ samochodem codziennie. Nie wszyscy mają jednak prawo jazdy wydane na czas określony, ze względu na stwierdzoną wadę wzroku. I to niezależnie od faktu, że wyniki badań pokazują, iż prawie 50% kierowców z tej grupy może mieć nieskorygowane wady wzroku, w tym ukrytą nadwzroczność. Większość osób nie jest świadoma istotnego pogorszenia jakości widzenia, ponieważ zmiany te postępują powoli. Regularne badania kierowców po 40. pozwoliłyby monitorować stan układu wzrokowego, a w konsekwencji prawidłową korekcję wzroku kierowców i bezpieczną jazdę. Należy podkreślić, że rozwiązania takie zostały już wprowadzone w wielu krajach.

Zobacz też: Yanosik dostępny na nowej platformie

Okulary dla czterdziestolatka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy muszą doskonale widzieć to co jest daleko, blisko i na odległości pośrednie (przyrządy na desce rozdzielczej, nawigacja, telefon w uchwycie). Biorąc to pod uwagę,  osoby po 40., które odczuwają dyskomfort w patrzeniu do bliży (prezbiopia), muszą szczególnie dbać o dobrą korekcję wzroku oraz łatwe i gwarantujące bezpieczeństwo użytkowanie okularów. W ich przypadku nie sprawdzą się dwie pary okularów jednoogniskowych osobnych do dali i do bliży, ponieważ podczas jazdy nie ma czasu ani warunków do zmiany jednych na drugie. Nie zdadzą egzaminu również okulary dwuogniskowe (do korekcji dali i bliży), bo nie mają strefy dobrego widzenia do odległości pośrednich, więc obserwacja wskazań przyrządów może być utrudniona. Natomiast okulary tylko do korekcji dali dają nieostre widzenie bliży i odwrotnie. Dla właściwej korekcji wzroku, bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz komfortu użytkowania okularów najlepszym wskazaniem będą więc dla tych osób okulary progresywne.  – Tak samo jak teraz powszechne jest pytanie specjalisty dobierającego okulary czy dana osoba pracuje przy komputerze, tak obowiązkowe powinno stać się pytanie, czy będzie ona w okularach prowadziła samochód. Szczególnie kierowca prezbiop musi mieć odpowiednio dobraną korekcję wzroku, gwarantującą komfortowe widzenie na wszystkie odległości – mówi  optyk Anita Krawaritis z Jeleniej Góry. Ze względu na rozłożenie mocy korekcyjnych w soczewkach progresywnych, tym łatwiej się przyzwyczaić do okularów progresywnych, im wcześniej zaczniemy je nosić, nawet jeżeli będzie to użytkowanie okazjonalne.

W słońcu i śniegu

Należy szczególnie zadbać o to, by poprawiać jakość widzenia w warunkach niedostatecznej widoczności. Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk, z jakimi zmagają się kierowcy, są oślepiające odblaski. Odbite światło spolaryzowane jest bardzo intensywne i może oślepiać. Zakłóca informacje o kolorze i w przypadku prowadzenia samochodu powoduje dyskomfort oraz ograniczenie widoczności. Wiele wypadków samochodowych spowodowanych jest właśnie przez nie. W zimie ich źródłem jest najczęściej mocno święcące słońce i jego odbicia od ośnieżonej drogi, dlatego zarówno osoby z wadą wzrok, jak i bez niej powinny zwracać uwagę, by okulary do prowadzenia samochodu o tej porze roku gwarantowały dobrą widoczność oraz odpowiednią ochronę.

Zobacz też: Jak kierowcy powinni dbać o oczy?

Zimą, w celu wyeliminowania niekorzystnych olśnień, do jazdy w dzień można mieć okulary polaryzacyjne, najczęściej oferowane w kolorze brązowym, szarym lub szarozielonym. - Za dnia można też używać okularów z soczewkami DriveWear, które są połączeniem soczewek fotochromowych i polaryzacyjnych, dzięki czemu zmieniają intensywność swojego zabarwienia wewnątrz samochodu, w zależności od natężenia światła. Niestety, jedne i drugie mają zmniejszoną przepuszczalność światła, nie mogą więc być stosowane do jazdy w nocy.  Natomiast zarówno w dzień jak i nocy, do ochrony przed słońcem mogą być stosowane okulary z soczewkami Transitions XTRActive – dodaje Hanna Czyżewska specjalista ds. produktu w firmie JZO. W pomieszczeniach są one bezbarwne, natomiast w intensywnym słońcu przyciemniają się i mogą służyć jako soczewki przeciwsłoneczne. Dodatkową korzyścią jest ich zdolność do zaciemniania za szybą samochodu.

Przeciw zmęczeniu wzroku

Długie godziny spędzane „za kółkiem” często powodują pieczenie, ból i suchość oczu. Zatem bez względu na rodzaj noszonych okularów kierowcom można szczególnie polecić soczewki z powłoką antyrefleksyjną, zapewniającą większą przejrzystość soczewek, tym samym poprawiające komfort widzenia. Nowoczesne, wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne, chronią też soczewkę przed zarysowaniem oraz ułatwiają użytkowanie okularów. Warstwa antystatyczna powoduje, nieprzyciąganie kurzu, oleofobowa zmniejsza przyleganie cząsteczek tłuszczu do powierzchni soczewek, tym samym ułatwia usuwanie zabrudzeń, a hydrofilowa ułatwia odparowywanie okularów. To wszystko podnosi komfort widzenia i niweluje efekt szybkiego męczenia się oczu, np. związany z wielogodzinnym wytężaniem wzroku, podczas prowadzenia samochodu, w trudnych warunkach zimowych.

Źródło: Materiały prasowe impulsPR

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA