REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System viaTOLL po 10 miesiącach działania

Obecnie sieć dróg objętych systemem viaTOLL (płatnych) liczy 1565 km. Fot. Fotolia
Obecnie sieć dróg objętych systemem viaTOLL (płatnych) liczy 1565 km. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2011 roku wprowadzono w Polsce system viaTOLL, czyli elektroniczny system poboru opłat, który zastąpił obowiązujący do tego czasu system winietowy. Wprowadzenie systemu viaTOLL oznacza, że ryczałtowe opłaty i naklejki na przedniej szybie ustąpiły miejsca urządzeniom pokładowym, komunikującym się z bramownicami umieszczonymi na sieci dróg płatnych.

W systemie viaTOLL wysokość opłaty drogowej zależy rodzaju drogi, od pokonanego dystansu, od masy klasy emisji spalin pojazdu.

REKLAMA

Kogo obejmuje system viaTOLL i na jakich drogach obowiązuje?

System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Opłatami są także objęci kierowcy niektórych pojazdów osobowych, czy dostawczych ciągnących przyczepę, jeżeli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Ten zapis dotyczy np. samochodów ciągnących przyczepę do przewozu koni, cięższą przyczepę kempingową, czy lawetę.

Zobacz też: Jak spędzić noc w aucie?

Elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie sieć dróg płatnych liczy 1565 km. 1 lipca 2012 roku powiększy się o kolejne odcinki o łącznej długości 325 km. Aktualna mapa i wykaz dróg płatnych znajduje się pod adresem:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czego zależą stawki opłat?

W systemie viaTOLL obowiązuje zasada, że opłaty naliczane są adekwatnie do dystansu przejechanego po drogach płatnych. Stawki opłaty elektronicznej wynoszą od 16 do 53 gr za km i są zróżnicowane w zależności od kategorii drogi, dopuszczalnej masy pojazdu i od jego klasy emisji spalin. Najmniej płacą właściciele najnowszych ciężarówek i autobusów, spełniających najostrzejsze normy Euro 5 lub Euro 6. Dla nich przejazd jednego kilometra po sieci dróg płatnych oznacza dwukrotnie mniejszy wydatek, niż dla kierowców pojazdów spełniających normę Euro 2 lub starszą. Ze stawkami można się zapoznać na stronie:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/stawki-oplat

Jak działa system viaTOLL?

System viaTOLL wykorzystuje technologię DSRC (komunikacja bezprzewodowa krótkiego zasięgu). Nad odcinkami dróg płatnych znajdują się bramownice, wyposażone w anteny komunikujące się z urządzeniami viaBOX zamontowanymi w pojazdach. Za każdym razem, gdy przejeżdżają pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za pokonany odcinek płatny. Naliczenie opłaty nie wymaga redukowania prędkości lub zatrzymywania się. System wyposażony jest w liczne zabezpieczenia, które sprawiają, że przypadki unikania opłat wykrywane są z ponad 99,98% skutecznością. Nieuczciwi kierowcy muszą się liczyć z karami administracyjnymi od 1500 do 3000 zł.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

System viaTOLL w liczbach

Od początku działania systemu dokonano w nim niemal 800 000 rejestracji pojazdów. Miesięcznie dokonywanych jest ponad 30 milionów transakcji. W ubiegłym roku w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wpływy systemu wyniosły około 400 mln zł. Środki te trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są budowy i modernizacje infrastruktury drogowej w Polsce. Szacuje się, że w tym roku system zarobi ponad 1 mld zł.

Zobacz też: Carpooling – sposób na drogie paliwo

Autor: Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL

Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA